۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۲:۵۹
کد خبرنگار: 3113
کد خبر: 84659096
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شیخ تمیم: تولید گاز قطر به ۱۲۶ میلیون تُن خواهد رسید

امیر قطر در مراسم افتتاحیه ششمین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز اعلام کرد که دوحه در تلاش است تا ظرفیت تولید گاز مایع را تا سال ۲۰۲۷، از ۷۷ میلیون تن به ۱۲۶ میلیون تن برساند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر صبح سه شنبه ششمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز که با شعار «گاز طبیعی: شکل دادن به آینده انرژی» در دوحه پایتخت قطر برگزار می‌شود، افتتاح کرد.

وی در مراسم افتتاحیه با بیان اینکه برای اطمینان از امنیت عرضه جهانی گاز، خواستار گفتگوی بیشتر هستیم، تصریح کرد: در تلاش هستیم تا ظرفیت تولید گاز مایع خود را از ۷۷ میلیون تن به ۱۲۶ میلیون تن در سال، تا سال ۲۰۲۷ برسانیم.

شیخ تمیم در سخنرانی خود در این اجلاس از مجمع کشورهای صادرکننده گاز خواست در حمایت از اقتصاد و حفظ محیط زیست نقش آفرینی کند و همچنین خواستار گفت‌وگوی بیشتر بین کشورهای عضو، تولیدکنندگان و صادرکنندگان برای تضمین امنیت جهانی تأمین گاز شد.

امیر قطر در پایان سخنرانی امروز خود از تلاش‌های کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز برای تامین منابع و حفظ ثبات بازار قدردانی کرد.

وی تأکید کرد که کشورش به حمایت از منافع کشورهای صادرکننده گاز ادامه خواهد داد و «دوشادوش همه شرکا برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده برای این منبع حیاتی کار خواهد کرد».

ششمین نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) امروز سه‌شنبه (سوم اسفندماه) در دوحه آغاز به کار کرد و ایران در بالاترین سطح در این نشست شرکت دارد.

رییس‌جمهور ایران به‌منظور شرکت در اجلاس اوپک گازی دیروز به قطر سفر کرد و مورد استقبال شیخ تمیم بن حمد آل ثانی قرار گرفت.

جمع کشورهای صادرکننده گاز طبیعی(GECF) یا همان اوپک گازی به مجمع ۱۱ کشور الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد توباگو و ونزوئلا گفته می‌شود که از جمله بزرگترین کشورهای صادرکننده گاز در دنیا هستند. همچنین کشورهای مالزی، نروژ، عراق، پرو، جمهوری آذربایجان و امارات به عنوان اعضای ناظر در این مجمع حضور دارند.

به طور مشخص اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز، ۴۴ درصد از تولید گاز جهان، ۶۷ درصد از ذخایر گازی جهان، ۶۴ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۶۶ درصد از تجارت گاز مایع (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند.

طرح تأسیس مجمع کشورهای صادرکننده گاز، ۱۰ بهمن سال ۱۳۸۵ از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران حضرت آیت الله خامنه‌ای در دیدار با ایگور ایوانف دبیر شورای امنیت ملی وقت روسیه مطرح شد. البته پیش از این نیز چندین بار بحث تشکیل یک کارتل گازی از سمت روسیه مطرح شده بود و با تأکید رهبری و رئیس جمهور وقت ایران روند سریع‌تری به خود گرفت.

پس از توافق وزیران نفت و انرژی تروئیکای گازی درباره چارچوب ایجاد یک مجمع مستقل بین‌المللی گاز، با تصویب اساسنامه روسی این مجموعه در نشست مسکو، به طور رسمی فعالیت‌های این مجمع بین‌المللی با حضور ۱۱ کشور دارنده ذخایر گاز طبیعی جهان آغاز شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha