بوعلی سینا و زکریای رازی پیشگامان دراماتراپی ایران‌ هستند

تهران- ایرنا- دبیرکل انجمن نمایش درمانی ایران گفت: به دراماتراپی به‌عنوان یک علم وارداتی نگاه نمی‌کنیم بلکه آن را علمی می‌دانیم که پایه در فرهنگ درمانی و هنری ایران‌زمین دارد چون «بوعلی سینا» و «محمد زکریای رازی» به‌عنوان پیشگامان این عرصه هستند.

مجید امرایی در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا و در توضیح فعالیت‌های انجمن نمایش درمانی ایران (DTCI) گفت: انجمن در حال حاضر در هفت استان کشور همچون خوزستان، کرمان، آذربایجان غربی، گیلان، مازندران، خراسان رضوی و تهران نمایندگی دارد.

وی ادامه داد: شاید بتوان گفت نمایندگی خراسان رضوی مجهزترین مرکزی است که به‌تازگی در استان خراسان و شهر مشهد افتتاح‌شده است که امیدواریم به‌زودی اتفاقات خوبی در سطح استان خراسان رضوی برای جامعه هدف بیافتد.

دبیرکل انجمن نمایش درمانی ایران DTCI با اشاره به ویژگی‌های نمایندگی‌های هر استان اظهار داشت: خوزستان مرکز تخصصی کودک و نوجوان ما است و کرمان مرکز تخصصی عمومی مبارزه با معضلات اجتماعی و اعتیاد؛ گیلان مرکز تخصصی عمومی‌ است که تاکنون تنها استانی است که دو نمایندگی دارد: یکی در شهر رشت و دیگری لاهیجان؛ مازندران مرکز تخصصی توان‌بخشی و باز توانی اختلالات روانی است؛ آذربایجان غربی مرکز تخصصی آموزش و خراسان رضوی مرکز تخصصی-عمومی و آموزشی خواهد شد  و تهران مرکز تخصصی درمانی- توان‌بخشی و آموزشی-مهارتی است.

بوعلی سینا و زکریای رازی پیشگامان دراماتراپی ایران‌زمین هستند

نویسنده کتاب نمایش‌درمانی در مسیر تکامل در ایران اظهار داشت: مرکز دراماتراپی ایران آموزش‌های مهارتی خود را به‌صورت فصلی برگزار می‌کند که از بین متقاضیان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته‌های زیرگروه روانشناسی و هنرهای نمایشی پذیرش فصلی دارد و در حال حاضر و از سال ۲۰۱۷ تاکنون ۳۰ دراماتراپیست را با درجه مربی و استاد در سطح کشور معرفی کرده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: همچنین انجمن دراماتراپی ایران نشان بوعلی سینا را به‌عنوان پیشگام ملی و ایرانی در حوزه دراماتراپی به ثبت جهانی و اعلام به اتحادیه جهانی دراماتراپی رسانده است.

وی تاکید کرد: چند پویانمایی در خصوص فرایندهای درمانی که با تعبیر امروز دراماتراپی و توسط بوعلی سینا انجام‌شده، تولیدشدند که چند مورد آن در عرصه بین‌المللی و در سمینارهای بین‌المللی ارائه شده است.

وی افزود: در تدارک آماده‌سازی نخستین کتاب مجموعه مقالات دراماتراپی هستیم که سال آینده منتشر شود.

نویسنده کتاب نمایش درمانی راهی برای آزادسازی ذهن اظهار داشت: در بخش تولید محتوا همکاران ما در حوزه انتشار مقالات تخصصی و پایان‌نامه‌های تخصصی آمادگی این را دارند که با دانشجویان متقاضی، در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری همکاری داشته باشند که امیدوارم این مهم به‌زودی محقق شود.

امرایی خاطرنشان کرد: به دراماتراپی به‌عنوان یک علم وارداتی نگاه نمی‌کنیم بلکه آن را علمی می‌دانیم که پایه در فرهنگ درمانی و هنری ایران‌زمین دارد و از بوعلی سینا و محمد زکریای رازی به‌عنوان پیشگامان این عرصه یاد می‌کنیم؛ کما اینکه اگر به داستان‌های کهن ایرانی با رویکرد دراماتراپی رجوع کنیم، داستان‌های زیادی هستند که می‌شود آن‌ها را تعبیر به رویکرد دراماتراپی یا روش درمانی دانست که در آن‌ها از شیوه نمایش گری هم استفاده‌شده است.

وی گفت: در سال آینده انجمن بین‌المللی دراماتراپی ایران در تلاش برای برگزاری چهارمین سمینار علمی دراماتراپی است که به‌احتمال‌زیاد در مشهد مقدس برگزار و از فروردین و اردیبهشت اخبار آن به‌تناوب منتشر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: اعضای انجمن دراماتراپی در چند سمینار علمی با همکاری دانشگاه هنر و دانشکده هنر و معماری حضور داشتند و به امید خدا در سال آینده نخستین نمایندگی انجمن بین‌المللی دارماتراپی ایران DTCI را در یکی از کشورهای معتبر در حوزه علمی افتتاح خواهیم کرد و نام بوعلی سینا را بر پیشانی‌گاه آن مرکز قرار خواهیم داد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: امیدوارم علاقه‌مندان به حوزه نمایش درمانی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری بعد از پساکرونا زمان مناسب‌تری را در دست داشته باشند که برای آموزش این شیوه درمان کمکی در کنار سایر درمان‌ها به ما بپیوندند و ما بتوانیم خانواده دراماتراپی را در سطح دیگر استان‌های کشور گسترش بدهیم.

وی افزود: آروزی بزرگ ما ایجاد یک مرکز تخصصی دراماتراپی است و امیدوارم سازمان‌ها، نهادها و مؤسسات و حتی افراد خیری که می‌توانند مکانی را برای ایجاد و راه‌اندازی بزرگ‌ترین مرکز دراماتراپی در خاورمیانه در اختیار ما قرار دهند، داوطلب شده و با ما همکاری کنند که قدم‌های منسجم‌تر و مؤثرتری را برداریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha