۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۴۳
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 84660173
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سرمقاله روزنامه پاکستانی: لغو تحریم های آمریکا علیه ایران نیاز اصلی احیای توافق هسته ای است

اسلام‌آباد - ایرنا - روزنامه «داون» پاکستان کشورهای غربی از جمله آمریکا را از ارتباط دادن موضوعات غیربرجامی در مذاکرات وین برحذر داشت و تاکید کرد: دسترسی جمهوری اسلامی ایران به مزایای اقتصادی و لغو کامل تحریم‌ها نیاز اصلی برای احیای توافق هسته‌ای محسوب می‌شود.

به گزارش ایرنا، روزنامه انگلیسی زبان داون در سرمقاله روز چهارشنبه خود با عنوان احیای توافق ایران، نوشت: مذاکرات در وین وارد مرحله نهایی خود می شود، در واقع این امید وجود دارد که توافق هسته‌ای ایران ممکن است احیا شود و راه را برای حل یکی از بحران های بزرگ خاورمیانه هموار کند.

در این سرمقاله آمده است: در واقع، تمدید توافق ممکن است به بهبود وضعیت پرتنش کنونی در خاورمیانه کمک کند، زیرا تهران، اعراب و غرب به تعامل با یکدیگر روی می‌آورند تا اختلافات متقابل را حل کنند.

روزنامه داون که پایه‌گذار آن بنیانگذار فقید پاکستان است، نوشت: این عاقلانه نیست که غرب مسائل غیرمرتبط با برجام را در وین مطرح کند، در حقیقت برای موفقیت این تلاش‌ها، ایران باید به بازارهای جهانی به ویژه درآمد حاصل از فروش نفت و محصولات پتروشیمی خود دسترسی داشته باشد و همزمان تحریم‌های شدید نیز لغو شود.

این روزنامه نوشت: غرب نباید گام غیرمعقول بردارد، یعنی موضوع هسته‌ای را با نگرانی خود در مورد حمایت ایران از گروه هایی مانند حزب الله، حماس و یا بحران یمن همراه کند. زیرا انباشته شدن همه این مسائل فقط اوضاع را پیچیده‌تر می کند و  ممکن است تلاش ها برای احیای توافق هسته ای از بین برود.

روزنامه داون با محکوم کردن تحرکات رژیم صهیونیستی علیه ایران و برجام، خطاب به طرف‌های غربی نوشت: مذاکره‌کنندگان غربی نباید تحت تأثیر لفاظی‌های خصمانه ضدایرانی قرار گیرند و اگر انتظار همکاری از تهران را دارند، باید توافقی عادلانه ارائه کنند.

این روزنامه پاکستانی افزود: اسرائیل تنها طرفی است که در خاورمیانه دارای تسلیحات اتمی می‌باشد لذا عصبانیت آن درخصوص مذاکرات وین بی‌اهمیت است و هیچ حقی برای اعلام موضع یا اعتراض ندارد.

دور هشتم مذاکرات هسته ای که از ششم دی ماه سال جاری در وین آغاز شده، یکی از طولانی‌ترین دورهای مذاکرات است و شرکت‌کنندگان سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی هستند. قریب به اتفاق هیات‌ها اذعان دارند که گفت‌وگوها به رغم پیچیدگی برخی مسائل رو به جلو و در مسیر پیشرفت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha