اقبال جوانان برای اهدای خون پایین آمده است

تهران - ایرنا - مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: بیشترین اهداکننگان خون بین سنین ۳۰ تا ۵۰ ساله قرار دارد و در سال‌های اخیر اقبال جوانان برای اهدای خون پایین آمده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مصطفی جمالی روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: بیشترین اهدکنندگان خون بین سنین ۳۰ تا ۵۰ سال قرار دارند و به مرور با افزایش سن این گروه از دایره اهدای خون خارج می‌شوند و اگر جوانان را جایگزین  نکنیم در آینده با کمبود اهداکنندگان مواجه می شویم.
 
وی با بیان اینکه سازمان انتقال خون دربحث پدافند غیرعامل یک سازمان حیاتی است، اظهارداشت: از هر سه نفر یک نفر به خون و فرآورده‌های آن در طی عمر خود نیاز پیدا می‌کند.

جمالی افزود: میزان اهدای خون  در کشور ما نسبت به منطقه آمار خوبی است اما در مقایسه با کشورهای پیشرفته مقداری عقب هستیم در چند سال گذشته شاخص اهدای خون ۲۵ نفر  به ازای هر هزار نفر جمعیت بود ولی در حال حاضر این شاخص به ۲۳ تا ۲۴ نفر کاهش یافته است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: اشکالی که در بخش اهداکنندگان خون داریم این است که نیمی از جمعیت ما در کشور را بانوان تشکیل می‌دهند و این گروه در اجرا استقبال کمی دارند و فقط حدود ۵ درصد از  اهدا توسط بانوان صورت می گیرد در صورتی که در برخی از کشورها میزان اهدای بانوان حدود ۵۰ درصد است و شاید دلیل آن هم این است که این امکانات و زیرساخت در بسیاری از نقاط کشور را نتوانسته‌ایم فراهم کنیم.

وی افزود: با حمایتی که از اهداکنندگان و همینطور بالا بردن امکانات های کل کشور خواهیم داشت می توانیم آمار اهداکنندگان را بالا ببریم در حال حاضر هم در برخی از نقاط کشور مانند زابل شاخص اهدای خون ۶۰ نفر در هزار نفر است.

 وی اعلام کرد: به هر حال انتقال خون وابسته به اهداکنندگان خون است که مهمترین رکن این سازمان محسوب می‌شوند بنابراین برای ما تکریم اهدا کنندگان بسیار مهم است.

سلامت خون در ایران در حد اروپا است
جمالی با بیان اینکه سلامت خون در ایران در حد استانداردهای اروپا است، تاکید کرد: اما به دلیل اینکه جمعیت کشور رو به پیری رفته است و همچنین تخت ها بیمارستانی نیز افزایش یافته و بنابراین مصرف خون و فرآورده های آن نیز افزایش یافته است، در مقابل امکانات سازمان انتقال خون بالا نرفته است و داریم به سمتی پیش می رویم که شاید نتوانیم نیاز بیمارستان ها را تامین کنیم.

وی در مورد خدمات تخصصی انتقال خون نیز گفت: در دنیا آزمایشگاه های مرجع وجود دارد، اما به دلیل مشکلات اقتصادی در کشور، ما نتواسته ایم که به موازات پیشرفت هایی که در سازمان انتقال خون ایجاد شده است، آزمایشگاه مرجع را در حد دنیا پیش ببریم.

جمالی تصریح کرد: در انتقال خون برخی از نقایصی در سیستم است که حیاتی است مانند آزمایش "اچ ال ای" که مربوط به پیوند است که در کشوری مانند آلمان در بانک مربوطه ۱۲میلیون عضو دارند و در کشور ما در حد ۱۰هزار عضو است که به دلیل نبودن گاهی موارد مشابه و سازگار سلول های بنیادی برای پیوند بیمارانی که نیازمند به پیوند هستند جان خود را از دست می دهند که امیدواریم با تقویت این آزمایشگاه در حد کشورهای پیشرفته بتوانیم جان بیماران را نجات دهیم.

مدیر عامل سازمان انتقال خون در پاسخ به این سوال که نظر شما در مورد اعتبارات سازمان انتقال خون و جذب نیروی جدید چیست؟ خاطرنشان کرد:در سال های گذشته نیز موضوع اعتبارات برای سازمان انتقال خون خوب دیده نشده بود و در این خصوص کمبود وجود داشت و موجب می شد که در ارایه خدمات تخصصی با کاهش مواجه باشیم و نتایج  آن هم کاهش اهدا کنندگان خون بود.

وی ادامه داد: برای تشویق و هدایت فرهنگ اهدای خون بنا داریم که یک پایگاه مکمل برای انتقال خون مرکز وصال درآن منطقه احداث کنیم که هم بخش اهدا و هم بخش فرآوری داشته باشد و جوابگو این منطقه باشد و همچنین در شمال تهران هم با کمک یک فرد خیر مرکزی را خواهیم ساخت تا بتواند مناطق شمال تهران و شمال شرق استان تهران را پوشش دهد.
وی درمورد بودجه و اعتبارات سازمان انتقال خون گفت : اعتبار این سازمان ۸۵۰ میلیارد تومان است که ۳۵۰ میلیارد تومان آن مربوط به درآمدهای اختصاصی انتقال خون است که اگر در سال آینده درآمد اختصاصی ما محقق نشود دچار بحران خواهیم شد و در زمینه کمبود اعتبارات سازمان انتقال خون شاید ما خودمان نتوانستیم موضوع را خوب به اطلاع مسوولان برسانیم.

مدیر عامل سازمان انتقال خون در پاسخ به این سوال که نظر وی در مورد" پلاسما فرزیس"(با کمک دستگاه اجزایی از خون که مورد نظر است گرفته می شود و باقی اجزایی خون به بدن فرد بازگردانده می شود) چیست؟ گفت :این موضوع سیاست غلطی بود که زمانی به آن پرداخته شد و امکانات انتقال خون نیز به این سمت رفت، اگر سازمان انتقال خون امکانات داشته باشد این اقدام خوب است، ولی چون کمبود امکانات داریم این مسله به سازمان ضرر زد.

وی ادامه داد: اگر به کارکنان سازمان انتقال خون در کشور حدود ۲۰۰۰ نفر اضافه شود می توانیم به نحو احسن خدمات ارایه دهیم.

جمالی در مورد کاهش آمار اهدای خون در دوران کرونا نیز گفت :در بسیاری از کشورها از جمله در آمریکا با مشکل جدی مواجه شدند، حتی استاندارد های اهدای خون را کاهش دادند و حتی تا میزان زیادی کاهش اهدای خون داشتند، اما ما درایران با کمک کارکنان انتقال خون و تلاش آنها و همکاری مردم با رعایت تمامی استاندارد ها از کاهش قابل توجهی برخوردار نبودیم.

وی ادامه داد:  بیشترین گروه خونی که در کشور به آن نیاز داریم و می توانیم مصرف کنیم گروه خونی O منفی است که درصد کمی از ایرانیان دارای این گروه خونی هستند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در مورد استقبال کمرنگ بانوان برای اهدای خون گفت : در مجموع اهدای خون  دردوران کرونا کاهش یافته است و اهدای خون بانوان هم در ایران کم است که باید فرهنگ سازی شودکه ما در این خصوص قوی عمل نکرده ایم و شاید هم با امکانات کم نتوانسته ایم اهدا کنندگان بیشتری را جذب کنیم، باید علاوه بر فرهنگ سازی سیستم نوبت دهی خوب و فعال داشته باشیم تا مردم در زمان، مکان مورد نظر و بنابر نیاز به هر گروه خونی بتوانند خون اهدا کنند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون خاطرنشان کرد: طرحی را راه اندازی کردیم که در مناطقی از تهران هم اجرا شده است و با استقبال مواجه بود و در این طرح هم، اهدای خون توسط بانوان تهرانی به حدود ۳۰درصد رسید.

جمالی گفت: در زمینه  افزایش امکانات سازمان انتقال خون نیاز به اتوبوس هایی برای استقرار تیم های سیار نیازداریم و بر این اساس در کشور ۵۰ دستگاه از این اتوبوس ها مورد نیاز است.

وی در مورد حمایت از تولید داخلی و استفاده از کیسه های خون نیز گفت : سیاست کلی کشور و سیاست ما در انتقال خون حمایت از تولید ملی است و دراین زمینه یک شرکت تولید داخل توانسته است استانداردهای کیسه خون ساده را کسب کند و ما امسال  ۲میلیون کیسه خون ساده از این شرکت گرفته ایم، اما در ایران شرکتی را نداریم که توانسته باشد استاندارد کیسه خون فیلتر دار که مخصوص تالاسمی هاست را دریافت کند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون  در مورد اشکلات به وجودآمده در بحث پالایشگاه پلاسما نیز گفت : این موضوع چند جانبه است و دراین زمینه هم شرکت مورد نظر موفق نشد و موضوع آن هم در حال حاضر حقوقی و یا کیفری شده است، ولی البته این مباحث به وزارت بهداشت بر می گردد.

وی در مورد ذخایر خون در کشور نیز تصریح کرد: در حال حاضر ذخایر خون در استان سیستان و بلوچستان زیر سه روز است و در هرمزگان هم کمبود داریم و نیاز است مسوولان حمایت کنند تا امکانات انتقال خون افزایش یابد وبه سطح قابل قبول و ایده آل برسیم.

جمالی با تاکید بر اینکه مراکز اهدای خون در سلامت کامل قرار دارند، گفت:تا کنون هیچ گزارشی درباره مبتلا شدن اهدا کننده خون در مراکز انتقال خون نداشته ایم؛ ضمن اینکه افراد بهبود یافته  از کرونا ۲ هفته بعد از بهبودی می توانند خون اهدا کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha