۵ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۴۰
کد خبر: 84661787
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

حرکت حوزه علمیه ناظر به نیازها و سئوالات روز است

قم-ایرنا- مدیرحوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه حوزه به دنبال خلق نظریات علمی جدید و عبور از مرزهای دانشی دنیای معاصر است، گفت: با الگو قراردادن بزرگانی مانند شیخ طوسی و علامه طباطبایی و شروع حرکتی نو باید ضمن پایبندی به سنت و روش اجتهادی اصیل گذشته به نیازها و سئوالات روز پاسخ بدهیم.

آیت الله علی رضا اعرافی روز پنجشنبه در مراسم اختتامیه بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه و پنجمین جشنواره مقالات علمی حوزه در سالن همایش‌های مدرسه علمیه معصومیه قم ،با اشاره به حجم بالای مکتوبات، آثار علمی در حوزه های مختلف دانشی طی یکصدسال گذشته در حوزه علمیه قم، بیان کرد: حوزه علمیه قم در این سالها با توفیقات زیادی همراه شده که ورود به عرصه فلسفه های مضاف و نقد نظریات و تئوری های جهان غرب از جمله این پیشرفت های چشمگیر است.

وی با اشاره به توسعه کمی و کیفی ساختاری در حوزه پژوهش حوزه ها و راه اندازی موسسات و پژوهشگاه های علمی، تصریح کرد: چاپ ده ها نشریه و مجله به بهره گیری از علم و دانش روز دنیا و پاسخگویی به شبهات جدید از جلوه های پیشرفت حوزه علمیه قم در طول چند دهه گذشته است.

اعرافی یادآور شد: حوزه علمیه با بهره گیری از ظرفیت و منابع عظیم دینی و وجود پژوهشگران و علمای فرهیخته بستر مطلوبی برای کاهش مشکلات علمی و اجتماعی جامعه دارد.

وی  با تاکید بر توازن تحقیقات و مطالعات حوزوی ناظر بر درختواره دانشی و طبقه بندی علوم مصوب شورای عالی حوزه، گفت:علم سنجی جامع یکی از لوازم حوزه‌های علمیه در دنیای معاصر است.

وی با تاکید بر ضرورت تهیه و اجرای نقشه جامع علمی حوزه های علمیه بیان کرد: با اجرایی شدن این نقشه امکان طبقه بندی و رتبه بندی موسسات، مدارس، محققان و کتب وابسته به نهاد حوزه علمیه قم فراهم می شود.

وی ادامه داد: کتاب سال حوزه نماد تحقیق و پژوهش حوزه‌های علمیه می باشد و این رویداد علمی طی سالهای اخیر در دو بخش بین الملل و بانوان شاهد توسعه کمی و کیفی بوده است.

مراسم معرفی و تقدیر از برگزیدگان «بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه» و«پنجمین جشنواره مقالات علمی حوزه» با پیام تصویری آیت‌الله  نوری همدانی از مراجع تقلید و سخنرانی آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه  امروز در مدرسه معصومیه قم برگزار شد. در اختتامیه این همایش ۳ اثر برگزیده و ۲۴ اثر شایسته تقدیر و  ۴۳ اثر نیز شایسته تحسین  اعلام شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha