۶ اسفند ۱۴۰۰، ۱۷:۳۵
کد خبرنگار: 2254
کد خبر: 84662702
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تاریخ شناس صرب: غرب به اوکراینی ها خیانت کرده است

۶ اسفند ۱۴۰۰، ۱۷:۳۵
کد خبر: 84662702
تاریخ شناس صرب: غرب به اوکراینی ها خیانت کرده است

بلگراد-ایرنا- تاریخ شناس صرب با اشاره به بحران جنگ در اوکرین و ورود نیروهای روسیه به این کشور گفت: آمریکا مسئولیت بزرگی در قبال آنچه در اوکراین اتفاق می افتد بر عهده دارد، زیرا دائماً باعث هراس روسیه از گسترش ناتو شده است و بایستی گفت اوکراینی ها در دام قدرت های بزرگ افتادند و غرب به آنها خیانت کرد.

به گزارش ایرنا، «پردراگ مارکوویچ» روز جمعه با حضور در برنامه تحلیلی رادیو تلویزیون دولتی صربستان در باره وقایع اوکراین افزود:آنچه در اوکراین اتفاق می افتد یک تراژدی بزرگ برای همه اسلاوها و ارتدوکس ها است.

وی با اشاره به این موضوع که روابط بین مردم روسیه و اوکراین به جز در مورد مداخله قدرت های غربی هرگز پیچیده نبوده است، افزود: مسئولیت بزرگی در قبال آنچه در حال رخ دادن است، بر عهده آمریکا می باشد که دائماً موجب تحریک روسیه از گسترش ناتو به شرق شده است که این برخلاف وعده داده شده غرب به روسیه می باشد.

به گفته وی؛ آمریکایی ها عدم گسترش ناتو را در مرزهای روسیه قول دادند، بنابراین آنها زیر قول خود زدند و پیوسته پیمان ناتو را گسترش دادند. چرا روسیه پایگاه های هوایی در اوکراین را بمباران می کنند - زیرا تا دو روز پیش در آسمان اوکراین تعداد زیادی هواپیماهای آمریکایی و انگلیسی در پرواز بودند و حتی هواپیماهای بدون سرنشین در فضای این کشور تا مرزهای روسیه می آمدند.

وی خاطرنشان کرد که روس ها از این بیم داشتند که با نزدیک شدن بیشتر اوکراین به ناتو، پایگاه های نظامی آمریکایی به مسکو نزدیک شوند. بزرگترین واهمه روسیه محاصره است، هدف اصلی سیاست مسکو ایجاد مرزهای امن می باشد.

تاریخ دان صرب افزود: اشتباه آمریکایی ها این است که آنها ناسیونالیسم اوکراینی را شعله ور کردند. ما کشتار "اودسا" را ​​به یاد می آوریم، زمانی که آنها چند صد روس را در سینما سوزاندند.

به گفته مارکوویچ؛ آزار و شکنجه روس ها به این واقعیت منجر شد که بخش هایی از اوکراین که روس ها در آن زندگی می کنند، مانند دونتسک و لوگانسک خواهان این شدند که قلمرویی برای خود بسازند.

وی خاطرنشان کرد که ساختار جمعیتی در اوکراین پیچیده است و ناسیونالیسم در غرب این کشور کاملا به وضوع دیده و حس می شود. مردم بخشی از اوکراین خود را اوکراینی‌ می دانند و بخشی دیگر از اوکراین روسی‌زبان و بخشی نیز روس‌های واقعی هستند و آنها ده ها سال است که از این وضعیت رنج می برند که چه هستند.

غرب به اوکراین خیانت کرد

مارکوویچ تاکید کرد: پس از حوادث گذشته در شرق اروپا به اصطلاح انقلاب نارنجی، به آنها رفاه غربی وعده داده شد، اما در واقع غرب به آنها خیانت کرد. همانظور که اکنون «ولادیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین گفته است که تنها مانده اند.

بنا به اظهارات مارکوویچ؛ زلنسکی در این بحران خیلی خوب ایستادگی می کند، متوجه شده که آمریکا با ریختن خون دیگران جنگ می کند.

«این تحریم ها به روسیه و اتحادیه اروپا بسیار آسیب می رسانند، آمریکا اتحادیه اروپا را به جلو می راند. لغو خطه لوله نورد استریم ۲ ، زیان بزرگی برای آلمان است. در واقع بایستی گفت که این درسی برای همه کشورهایی است که به سمت ناتو هجوم آورده اند.»

تاریخ دان صرب اضافه کرد: آمریکایی ها پس از شکست در افغانستان، دیگه به فکر مداخله نظامی در کشور دیگری نمی‌افتند. اوکراینی‌ها در دام بازی قدرت‌های بزرگ افتاده‌اند.

وی گفت که برای جهان تعجب آور است که جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در آمریکا تنها زمانی با هم موافق هستند که سیاستی علیه روسیه و چین را دنبال کنند.

به گفته وی؛ روسیه جرأت نمی‌کرد تا این اندازه از گسترش ناتو بترسد، اما باید اشاره کنم که همه کسانی که روسیه را در دو قرن اخیر دست کم گرفتند، بهای آن را پرداختند.

وی گفت: شروع جنگ بسیار ناخوشایند است، همه می دانند چگونه باید جنگ را شروع کرد، بیرون آمدن از آن دشوار است. می ترسم مانند «اسلوبودان میلوشویچ» رئیس جمهور متوفی یوگسلاوی سابق و صربستان که در سال ۱۹۹۱ در جنگ کرواسی اشتباه کرد، روس ها نیز مرتکب اشتباهی متشابه شوند. هدف میلوشویچ این نبود که کرواسی را فتح کند، او برای محافظت از مناطق صرب‌نشین در کرواسی تلاش داشت.

در جنگ خیلی مشکل است که حد و حدود و زمان پایان درگیری را تشخیص داد. دونتسک و لوهانسک قلمروهای بسیار بزرگتری نسبت به دو جمهوری به رسمیت شناخته نشده هستند. آیا روس ها در فکر گرفتن تمامی قلمرو هستند و یا فقط آنچه را که اکنون در اختیار دارند، حفظ می کنند، مشخص نیست و نمی توان در این مورد حدس زد.

مارکوویچ در پاسخ به سوالی درباره موضع صربستان در بحران اوکراین گفت که این وضعیت از چند جهت متناقض است و صربستان با برادران روسی و اوکراینی همبستگی دارد.

وی تصریح کرد: این درگیری شبیه جنگ کریمه در قرن نوزدهم است، جایی که قدرت های غربی به روسیه حمله کردند و ما بیطرف ماندیم که بایستی اشاره کنم خوب عمل کردیم.

به گزارش ایرنا؛ «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه/۲ اسفندماه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد روز پنجشنبه ۵ اسفند در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از عملیات نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

پوتین هشدار داد: مسئولیت هرگونه خون‌ریزی احتمالی بر عهده دولت اوکراین خواهد بود؛ وی گفت که مطمئن است نیروهای نظامی روسیه به وظایف خود عمل خواهند کرد.

پوتین بلافاصله پس از اعلام عملیات نظامی در منطقه دونباس، در اظهارات تلویزیونی خواستار «توقف نظامی‌سازی» اوکراین شد.

این اقدام با واکنش آمریکا و اتحادیه اروپا روبرو شد تا جایی که آمریکا شامگاه سه‌شنبه (۳ اسفند)  اولین مجموعه از تحریم‌ها علیه روسیه را شامل تحریم دو موسسه مالی بزرگ روسیه یعنی موسسه وی. ای. بی (VEB) و بانک ارتش روسی اعلام کرد.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد بسته تحریمی روسیه ۳۵۱ عضو دومای روسیه را هدف قرار می دهد. همچنین ۲۷ شخص و نهاد (بخش‌های سیاسی، نظامی، تجاری و رسانه‌ای) که تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلال اوکراین را تضعیف کردند؛ تحریم می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha