۸ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۴۷
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84664918
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نماینده ولی فقیه در کردستان: حفاظت از عرصه‌های طبیعی کار مقدسی است

سنندج- ایرنا- نماینده ولی فقیه در کردستان گفت: کارکنان منابع طبیعی و آبخیزداری از امانت الهی حفاظت می کنند که این شغل از جمله کارهای مقدس است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین عبدالرضا پورذهبی روز یکشنبه در دیدار با کارکنان منابع طبیعی استان کردستان در سنندج اظهار داشت: انفال در مباحث فقهی جایگاه مهمی دارد که منابع طبیعی از جمله مهمترین انفال بوده و وظیفه حکومت ها حفظ و حراست آن است.

وی با بیان اینکه کردستان بهره وافری از مناظر و منابع طبیعی دارد، افزود: این استان از جمله مناطقی است که از نعمت های الهی برخوردار است  و قددران کسانی هستم که در این راه با دلسوزی و تلاش بسیار از عرصه های طبیعی محافظت می کنند.

نماینده ولی فقیه در کردستان از این شغل به عنوان کاری مقدس نام برد و افزود: اگرچه مشاغل مهمی وجود دارد که در جای خود قابل احترام است ولی از آنجا که کار در منابع طبیعی مواجهه مستقیم با امانت الهی را دارد، از جایگاه برجسته ای برخوردار است.

حجت الاسلام والمسلمین پورذهبی خطاب به کارکنان منابع طبیعی گفت: وقتی از دست زمین خوار یا متجاوز امانتی را خارج می کنید مانند این است که به عنوان یک فرمانده نظامی از مرز حفاظت کرده اید چرا که شما حافظان امانت الهی هستید و اگر خوب امانتداری کنید معنویت و برکت در  وجود و زندگی شما جاری خواهد شد.
 

نماینده ولی فقیه در کردستان: حفاظت از عرصه‌های طبیعی کار مقدسی است

 جشن پایان کاداستر اراضی ملی تا پایان امسال

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان هم در این نشست اظهار داشت: به فرموده رهبر معظم انقلاب، «مساله خاک از مساله آب مهمتر است» و برای همین یکی از دغدغه های اصلی ما در راستای فرمایش رهبری حفاظت خاک در کردستان است.

سعدی نقشبندی افزود: در همین زمینه فرهنگسازی و حفظ وضع موجود و انجام عملیات احیا و توسعه در چارچوب آبخیزداری، آبخوانداری، بیولوژیک، توسعه پوشش گیاهی و جنگل کاری از جمله کارهایی است که انجام می گیرد.

وی یکی از مشکلات این عرصه را تخریب و تصرف ارارضی ملی دانست و افزود: با سنددار کردن اراضی ملی بخشی از معضل رفع می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: از اول انقلاب تا سال ۱۳۹۹، حدود  ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی سنددار شده بود که در ۲ سال اخیر ۲ میلیون هکتار از عرصه های طبیعی استان در یک اقدام جهادی نقشه برداری و کاداستر شد.

نقشبندی با بیان اینکه برای یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار سند تک برگ صادر شده است، افزود: جشن اتمام کاداستر در شهرستان های استان تا پایان سال برگزار می شود.

برگزاری جشنواره رسانه و منابع طبیعی، توزیع یک میلیون اصله نهال صنوبر،  توسعه فضای سبز و همکاری کامل با شهرداری ها از جمله برنامه هایی بود که مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان از انجام آن در طول هفته منابع طبیعی خبرداد.

۱۵ تا ۲۲ اسفند هر سال به عنوان هفته منابع طبیعی نامگذاری شده است.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می دهد، جنگل های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی به حساب می آیند، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل‌های کردستان که بخشی از جنگل های شمال زاگرس را تشکیل می دهد بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha