۸ اسفند ۱۴۰۰، ۱۷:۲۴
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 84665194
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

عون: حزب الله در مذاکرات ترسیم مرزها با اسرائیل پشت سر دولت لبنان است

تهران - ایرنا - رئیس جمهور لبنان گفت: حزب الله منطقی است و در مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی با رژیم اسرائیل پشت سر دولت لبنان قرار دارد.

به گزارش ایرنا، «مشیل عون» امروز (یکشنبه) در گفت و گو با پایگاه خبری «اساس مدیا» درباره برخورد حزب الله با مذاکرات برای ترسیم مرزهای دریایی با رژیم اسرائیل اظهار داشت: حزب الله منطقی است و رسیدگی به این پرونده را به دولت واگذار کرده است و با توجه به نتایج مذاکرات از آنچه در این زمینه اتخاذ خواهد شد، چه خط ۲۳ باشد و چه غیر از آن، حمایت می‌کند. 

وی با اشاره به تلاش برخی‌ها برای انزوای حزب الله به ویژه در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان گفت: انزوای حزب الله یعنی جنگ داخلی پس آیا ما می‌خواهیم به سوی جنگ داخلی برویم؟  

رئیس جمهور لبنان با اشاره به اینکه کابینه دولت، اعضای هیات نظارت بر انتخابات در جاهای (سِمَت) خالی را تعیین کرده است، افزود: اکنون می‌روم و [ شب ها ] راحت می‌خوابم زیرا هر کاری که لازم است انجام داده‌ام اما اگر کسی بخواهد در آن اخلال ایجاد کند، پس این به من مربوط نیست. 

وی تحریم انتخابات در سال ۱۹۹۲ از سوی مسیحیان پس از خروجش از لبنان را یادآور شد و گفت: تنها موردی که بیم آن می‌رود انتخابات به دلیل آن به تعویق افتد تحریم اهل سنت است و احتمال تحریم از سوی اهل سنت وجود ندارد و و ما دیدیم که در سال ۱۹۹۲ چه اتفاقی افتاد. 

عون با آگاهی از حجم گسترده نارضایتی عمومی نیروهای سیاسی، آمارهایی را نشان داد که به وضوح این نارضایتی را نشان می‌دهد و بر این اساس ۶۰ درصد از کسانی که از آن‌ها می‌پرسند به کی رای می‌دهی، پاسخ می‌دهند: هیچکس. 

وی درباره اتهامات «خیانت بزرگ» که به او به خاطر رها کردن خط ۲۹ و حمایت از خط ۲۳ می‌زنند پاسخ داد و درباره محاسن هر خط از خط یک که رژیم اسرائیل آن را به عنوان مرز خود می‌خواهد، سپس خط هوف که از سوی بین الملل به رسمیت شناخته شد و از خط ۲۳ که آن هم با  تایید بین المللی ترسیم شد و سپس در مورد خط ۲۹ که هیات نظامی آن را «خط مذاکره برای لبنان» می‌داند، سخن گفت. 

رئیس جمهور لبنان توضیح داد: این خط (۲۹) در لبنان ساخته شد و در سطح بین المللی به رسمیت شناخته نشد و لبنان برای بهبود شرایط مذاکره آن را پذیرفت. 

وی با بیان اینکه ما با در نظر گرفتن خط ۲۹ به مذاکره رفتیم اما رژیم اسرائیل به خط یک متوسل شد، افزود: این دو خط به طور خود به خود سقوط کرد و مذاکرات به حالت تعلیق درآمد. 

عون با بیان اینکه پس باید چه کنیم؟ ، اضافه کرد: ما زمانی برای تلف کردن نداریم و راه حل بازگشت به مذاکرات است تا لبنان حق حفاری خود را به دست آورد. 

رئیس جمهور لبنان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در آخرین سفر فرستاده «آموس هوکشتاین» نماینده آمریکا به لبنان چه اتفاقی افتاد، گفت: امروز مذاکرات درباره خط ۲۳ در حال انجام است، این سخن به این معنی نیست که ۲۳ خط مذاکره است، بلکه به این معناست که مذاکرات، پیچ و خم‌های خود که به لبنان اجازه می‌دهد به حق خود در کل میدان «قانا» پایبند باشد در حالیکه اسرائیلی‌ها همچنان خواستار اشتراک آن با لبنان هستند، را به دست می‌آورد. 

وی اظهار داشت که هدف او دستیابی به راه حلی است که بر اساس خط ثبت و شناخته شده در سازمان ملل، اکتشاف نفت هرچه سریع‌تر آغاز شود زیرا زمان برای لبنان که در چاله‌ها و بحران‌های فراوانش فرو رفته در حال سپری شدن است.  

عون بیان کرد که حفره اصلی و بزرگ در بانک مرکزی لبنان است که رئیس آن باید برای لبنانی‌ها بگوید که سپرده‌ها و پول‌هایشان کجاست.  

وی با بیان اینکه «این درد در سینه من است» از جنایت ریاض سلامه رئیس بانک مرکزی در حق لبنانی‌ها سخن گفت و افزود: [ او] باید طبق قوانین پاسخگو باشد.  

مذاکرات غیر مستقیم بین لبنان و رژیم صهیونیستی برای تعیین مرزهای دریایی بین آن‌ها با نظارت سازمان ملل متحد و میانجیگری آمریکا در اکتبر ۲۰۲۰ آغاز شد. 

لبنان در جریان مذاکرات قبلی بر حق خود برای گسترش دسترسی به آبهای مدیترانه به سمت جنوب و افزایش این دسترسی از ۸۶۰ کیلومتر مربع به ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع تاکید کرده است. 

مذاکرات پیشین در این زمینه با وساطت آمریکا در مقر سازمان ملل در شهر ناقوره برگزار شد. 

رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۴۸ به خاک لبنان با اهداف امنیتی، آبی و اقتصادی نظر داشته و بر این اساس بارها در مراحل مختلف تاریخی درصدد تحقق اهداف خود در این باره بوده است اما مقاومت لبنان همواره در مقابل این رژیم ایستاده است. 

در سال ۲۰۰۰ نیز ارتش لبنان با وجود تلاش آمریکا برای تحمیل خط مرزی طبق زیاده خواهی‌های رژیم صهیونیستی و یا همان خطی که به «خط آبی» معروف است، در برابر تلاش‌های این رژیم ایستادگی کرد. 

موضوع ترسیم مرزی بین لبنان و فلسطین اشغالی از زمان تشکیل رژیم صهیونیستی مطرح بوده است. 

رئیس جمهور لبنان در این گفت و گو درباره جنجالی که به دلیل موضع وزارت امور خارجه درباره حمله روسیه به اوکراین به وجود آمد، تاکید کرد که موضع لبنان در خصوص ضرورت حل اختلافات از طریق گفتگو روشن است، به ویژه اینکه لبنان با اختلافات، مقابله‌ها و حوادث سخت امنیتی مواجه بوده است که همگی به گفت و گو ختم شد. 

وی افزود: بنابراین، لبنان بر مذاکره سیاسی برای حل درگیری بین روسیه و اوکراین مطابق با اصول مندرج در منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین المللی مربوطه که خواستار اتخاذ راه‌های مسالمت‌آمیز برای حل اختلافات بین دولت‌ها است، تاکید دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha