۱۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۲۲
کد خبرنگار: 2660
کد خبر: 84667794
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

واکسیناسیون طیور بومی خوزستان در برابر بیماری نیوکاسل شروع شد

اهواز - ایرنا - معاون سلامت دامپزشکی خوزستان گفت:طرح واکسیناسیون طیور بومی در برابر بیماری نیوکاسل با هدف مهار این بیماری کشنده در روستاهای استان خوزستان شروع شد.

رضا اسدی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود:با اجرای این طرح در سطح روستاهای خوزستان، حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه طیور بومی موجود در استان واکسینه می‌شوند.
وی با بیان اینکه طرح ضربتی واکسیناسیون و ایمن سازی طیور در برابر این بیماری حدود یک ماه به طول می‌انجامد افزود: مجموعه‌ای از نیروها و کارشناسان دامپزشکی استان در طرح واکسیناسیون مشارکت می‌کنند.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خوزستان در ادامه افزود:با واکسینه شدن طیور بومی موجود در استان از تلفات آنها که سرمایه‌های اقتصادی روستایی محسوب می‌شوند،پیشگیری خواهد شد.
اسدی با بیان اینکه داروی نیوکاسل، نوشیدنی، مقاوم به حرارت و بدون طعم و بو است ادامه داد: پس از ارائه آموزش‌ها به پرورش دهندگان درخصوص نحوه خوراندن این دارو به طیور، استفاده از آن امکانپذیر است.
وی از روستاییان و پرورش دهندگان طیور بومی خواست با گروه‌های دامپزشکی برای اجرای طرح واکسیناسیون طیور در برابر بیماری نیوکاسل همکاری لازم را داشته باشند.
به گزارش ایرنا نیوکاسل یکی از بیماری های مهم و قابل توجه در گله مرغ ، خروس و ماکیان است که شیوع آن تلفات زیادی به دنبال دارد.
نیوکاسل از خانواده ویروس های پارامیکسو و از جمله بیماری های مرغ و خروس می باشد و در سه نوع مختلف ضعیف ، متوسط و قوی می تواند گله ها را درگیر کند که در نوع حاد یا قوی تلفات بسیار بالا خواهد بود.

این بیماری واگیردار علاوه بر اینکه می تواند گله مرغ و خروس ها را درگیر کند، توانایی سرایت به سایر ماکیان مانند بوقلمون ، اردک و غاز ، بلدرچین ، قرقاول ، کبوتر و حتی پرنده های زینتی مانند طوطی سانان را دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha