به گزارش روز پنجشنبه گروه علم و آموزش ایرنا و به نقل از دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، حجتالاسلام والمسلمین دکتر «سیدامیناله دادگر» در نشست حکمرانی تربیتی با موضوع بررسی دانشگاه فرهنگیان افزود: حکمرانی خوب در عرصه دینی و تربیت سابقهای طولانی دارد و اساسا دین بر پایه حکمرانی تربیتی شکل گرفته است. امروزه حکمرانی تربیتی یک نسبت پیوسته و گسستهای با آموزش و پرورش پیدا کرده است چرا که آموزش و پرورش محور تمدنسازی و تنگه احد انقلاب اسلامی است. از طرف دیگر بر پایه مبانی دینی وظیفه حکومت اسلامی تربیت و هدایت است و البته هر کشوری مطابق با چشم انداز و ارزش های خود برنامه تربیتی خاص خود را دارد. در ایران اسلامی نیز در کنار اسناد بالادستی همچون قانون اساسی و اسناد توسعه، سیاست های کلی ابلاغی ایجاد تحول و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وجود دارد و بر همین اساس نقطه کانونی حکمرانی تربیتی نیز آموزش و پرورش است و امری حاکمیتی است از این رو لازم است فرآیند حرکت آن مطابق با خودسازی، جامعهسازی، دولتسازی اسلامی و در نهایت رسیدن به تمدن نوین اسلامی باشد.
وی ادامه داد: سند تحول از جمله اسناد راهبر به این هدف میتواند قرار گیرد و علیرغم تاکید رهبر انقلاب بر اجرای این سند، گزارشها حاکی از اجرای ده درصد آن است چرا که برخی اساسا با اصل چنین سندی مشکل دارند، برخی اشکالات جزئی دارند و گروهی در روش اجرا انتقادات جدی دارند و بعضی این سند را آرمانی میدانند. البته اقدامات حداقلی از جمله آشناسازی و بعضا گفتمانسازی صورت گرفته که کافی نیست. لازمه اجرای این سند اعتقاد راسخ دولت و مجلس و همه وزرا را میطلبد. برای رسیدن به نقطه مطلوب در نظام آموزش وپرورش و احیای جایگاه آن لازم است نهاد تعلیم و تربیت کشور پیوست همه وزارتخانهها و دستگاهها قرار گیرد.
پژوهشگر تعلیم و تربیت اسلامی ادامه داد: وقتی نظام آموزش و پرورش را بررسی میکنیم رکن اصلی و پایه و اساس آن معلم است چرا که معلم میداندار اصلی است و زمانی میتوان از مدرسه صالح و آموزش و پرورش مطلوب سخن گفت که معلم تراز برای آن تربیت کرد چون معلم پایهگذار هویت است. تجربه مراکز تربیت معلم در انقلاب اسلامی گویای این امر است که معلمان نه تنها نقش کلیدی در تربیت و هویت دانشآموزان داشتند بلکه پشتوانه تامین نیروی انسانی برای ساختار مدیریتی نیز بودند. تعبیر رهبر معظم انقلاب از معلمان به این عنوان افسران سپاه پیشرفت، تعبیر راهبردی و مسئولیتآفرین است و لازم است وزارت آموزش وپرورش و دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی ره لوازم تحقق آن فراهم کنند.
وی در پایان گفت: نظام تربیت معلم امروزه با چالشهایی روبهرو است از جمله نبود آمار دقیق از میزان نیاز آموزش وپرورش به معلم بر اساس رشته، کد محل، جنسیت به گونهای که در برخی آمارها نیروی مازاد هم گفته شده است. از طرف دیگر مقاومتهایی در برابر طراحی نظام تربیتی و انقلابی دانشگاه فرهنگیان و نیز نظام تربیت معلم وجود دارد، نکته دیگری که باید حقیقتا به آن پرداخته شود این است که چرا روح حاکم بر آیین نامه ها و دستورالعملها و بخشنامههای مربوط به جذب و گزینش و استخدام معلمان، معلم را به مثابه کارگر و یا کارمند میبیند ولی جایگاه معلم فراتر از نگاه کارمندی است. برای رسیدن به آموزش و پرورش مطلوب باید بر پایه بیانیه گام دوم و ظرفیتی که ایجاد کرده است مطالبه گری کرد و به دنبال تحقق آن از رهگذر گفتمانسازی، ایجاد مدارس الگو و ایجاد مراکز تربیت معلم تراز متناسب با سند تحول سعی وافر کرد.
نشستهای حکمرانی تربیتی با موضوع بررسی دانشگاه فرهنگیان و با حضور حجتالاسلام والمسلمین دکتر «سیدامیناله دادگر» مسئول سابق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.
نظر شما