آمریکا،استرالیا، ژاپن و هند درباره جنگ اوکراین و بحران انسانی در این کشور گفت‌وگو کردند

تهران-ایرنا- رهبران کشورهای‌آمریکا، ژاپن، هند و استرالیا روز پنجشنبه در یک گفت‌وگوی مشترک در مورد جنگ اوکراین و بحران انسانی در این کشور رایزنی‌کردند.

به گزارش پنجشنبه شب ایرنا به نقل از "سی ان ان"، بر اساس بیانیه مشترک منتشر شده، رهبران این کشورها، " بر تعهد خود به یک منطقه هند و اقیانوسیه آزاد و باز، که در آن به حاکمیت و تمامیت ارضی همه دولت‌ها احترام گذاشته می‌شود و کشورها تحت اجبار نظامی، اقتصادی و سیاسی قرار نمی‌گیرند، تأکید کردند. "
در این گفت وگو که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا، نارندرا مودی نخست وزیر هند و فومیو کشیده نخست وزیر ژاپن حضور داشتند" جنگ جاری در اوکراین و بحران انسانی در این کشور مورد بحث قرار گرفته و در خصوص اثرات گسترده‌تر آن گفت‌وگو شد. "
رهبران این چهار کشور همچنین برای ایجاد یک روند جدید جهت ارائه کمک‌های بشر دوستانه به اوکراین به توافق رسیدند. 
آمریکا، هند، استرالیا و ژاپن یک ائتلاف موسوم به گروه "۴" تشکیل داده‌اند که گفته می‌شود هدف آن مقابله با نفوذ چین در منطقه هند و اقیانوسیه است. 
اگرچه استرالیا و ژاپن به قعطنامه مجمع عمومی سازمان ملل که روز گذشته با رهبری آمریکا به تصویب رسید رای مثبت داده‌اند اما هند به این قعطنامه رای ممتنع داده است. 
به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهورروسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد. 
پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند. 
همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است. 
 


 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha