۱۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۵۳
کد خبرنگار: 1573
کد خبر: 84671171
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دولت، آزمونش را در تامین گاز و برق در فصل سرد سال با موفقیت پشت سر گذاشت

تهران - ایرنا - جعفر قادری نماینده مجلس گفت: دولت آزمون خودش را در فصل سرد سال هم در زمینه برق و هم در زمینه گاز با موفقیت پشت سر گذاشت. ما در زمستان نه خاموشی برق و نه قطعی گاز داشتیم این در حالی است که در سال گذشته شاهد قطعی گاز و خاموشی برق بودیم.

به گزارش روز شنبه ایرنا، «جعفر قادری» ضمن اشاره به کارنامه قابل قبول دولت در زمینه گاز و برق در فصل سرد سال به خبرنگار ایرنا گفت: به عقیده من وزارت نفت چند کار خوب انجام داد که باعث شد در زمستانی که پشت سر گذاشتیم قطعی گاز نداشته باشیم. اول بحث سوآپ گاز از کشورهای دیگر همچون ارمنستان و آذربایجان بود که اقدام به جایی بود. دوم، ذخیره گاز در مخازن بود که در مدیریت مباحث مربوط به گاز تأثیر داشت. تلاش برای ذخیره گاز در فصول کم مصرف و استفاده از آنها در فصول پرمصرف اقدام شایسته‌ای بود که انجام شد. بنابراین، عرضه انرژی در فصول مختلف مدیریت شد و در نهایت شاهد عدم خاموشی برق و قطعی گاز در زمستان گذشته بودیم. 

وی تصریح کرد: من فکر می‌کنم بحث مدیریت مصرف نیز با سیاست‌هایی همچون تعرفه گذاری پلکانی مدنظر قرار گرفت که توانست تأثیرگذار باشد. در این روش تلاش شد که مصرف کنندگان عمده گاز با افزایش قیمت وادار شوند که مصرف شان را کم کنند. در این رابطه لازم بود چند کار انجام شود. اول اینکه قیمت‌ها باید به صورت تصاعدی بالا می‌رفت تا پرمصرف‌ها با هزینه‌های بالاتری مواجه شوند و در رفتار مصرفی خودشان تجدیدنظر کنند.

قادری درباره راه حل دوم گفت: قیمت‌ها باید تابعی از شرایط منطقه‌ای و در فصول مختلف نیز کاملاً متفاوت باشد. در فصولی که مصرف در پیک‌ها بالاست، باید قیمت ها را افزایش دهیم تا بتوانیم تعادلی نسبی در میزان مصرف مشترکان ایجاد کنیم. 

به گفته این نماینده مجلس، به طور کلی، تعرفه‌گذاری پلکانی تأثیرگذاری زیادی دارد. شاید افزایش قیمت گاز برای دهک‌های بالای جامعه رقم زیادی نباشد، اما درآمد زیادی را نصیب شرکت گاز می‌کند که می‌تواند از محل آنها طرح‌هایی را به اجرا بگذارد یا برنامه‌های نیمه کاره‌اش را تمام کند. 

قادری گفت: این موضوع مهم است که در زمینه گاز یا به طور کلی انرژی، اقدامات پیشینی داشته باشیم و قبل از رسیدن به نقطه بحران برای آن چاره اندیشی کنیم. به طور مثال، ذخیره گاز یکی از اقداماتی است که دولت قبل از بروز بحران انجام داد و توانست تأثیرگذار باشد. وادار کردن واحدهای مختلف به اینکه مصرف‌شان را در فصول پیک کم کنند نیز از روش‌های دیگری است که می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد. اقدامات دیگری نیز وجود دارند که می‌توانیم قبل از بروز بحران و برای جلوگیری از آن مدنظر قرار دهیم. 

عضو کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس خاطر نشان کرد: به نظر من دولت آزمون خودش را در فصل سرد سال هم در زمینه برق و هم در زمینه گاز با موفقیت پشت سر گذاشت. ما در زمستان نه خاموشی برق و نه قطعی گاز داشتیم که عملکرد دولت در این حوزه قابل دفاع و قابل قبول است. این در حالی است که در سال گذشته شاهد قطعی گاز و خاموشی برق بودیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha