پویش ملی «یک نهال یک زندگی» با هدف فرهنگ‌سازی اهدای عضو برگزار شد
عکس تزیینی است

تهران - ایرنا - پویش ملی «یک نهال یک زندگی» امروز (شنبه ۱۴ اسفندماه ۱۴۰۰) با هدف فرهنگ‌سازی در زمینه اهدای عضو در بوستان نفس تهران برگزار شد.

به گزارش ایرنا، پویش ملی «یک نهال یک زندگی» هر سال ۱۵ اسفندماه در روز درختکاری برگزار می‌شود. این پویش مردمی با توجه به اعلام هواشناسی مبنی بر اعلام بارندگی در روز ۱۵ اسفندماه، ۱۴ اسفند (امروز شنبه) با حضور میرشاد ماجدی سرپرست فدراسیون فوتبال، ستار همدانی عضو سابق تیم ملی فوتبال ایران، بهداد خداویسی هنرپیشه، کیوان ساکت آهنگساز و نویسنده ایرانی برگزار شد.

بنا به اعلام انجمن اهدای عضو ایرانیان، این مراسم به یاد همه اهداکنندگان عضو پیوندی که سالانه بر اثر مرگ مغزی جان باخته‌اند و با کمک مسئولان کشوری، اصحاب رسانه، فعالان موسیقی و هنرمندان با کاشت یک نهال مشترک با اهدا شونده (دریافت‌کننده عضو) برگزار می‌شود.

امسال یک دختر ۱۴ ساله و پسر ۱۸ ساله (با پیوند قلب) و یک زوج به نام زهرا و علی (با پیوند ریه) شرکت کردند. جواد، دریافت‌کننده عضو ریه اکنون به گفته فعالان این انجمن، یکی از قهرمانان عرصه تنیس است که در لیگ تنیس اسپانیا مقام کسب کرد.

هاله پیوند، یکی از شرکت‌کنندگان و اعضای انجمن اهدای عضو ایرانیان درباره اهداف این پویش مردمی به خبرنگار اجتماعی ایرنا می‌گوید: هدف اصلی این پویش، فرهنگ‌سازی به منظور اهدای عضو است.

وی می‌افزاید: مرگ مغزی با کما متفاوت است. مرگ مغزی در حقیقت مرگ است و بازگشت نخواهد داشت بنابراین در صورت داشتن کارت اهدای عضو، آگاهی خانواده و رضایت اعضای خانواده، اعضای حیاتی اعم از قلب، ریه، کبد و کلیه پیوند زده می‌شود.

پیوند می‌گوید: با اهدای عضو یک مرگ مغزی می‌توان هشت نفر را از مرگ نجات داد. نسوج این شخص همچنین ۵۶ انسان را از مشکلات و بیماری‌های حرکتی نجات می‌دهد.

با اهدای عضو یک مرگ مغزی می‌توان هشت نفر را از مرگ نجات داد و نسوج این شخص، ۵۶ انسان را از مشکلات و بیماری‌های حرکتی نجات می‌دهد

وی تاکید می‌کند: بنابراین هدف این مراسم، فرهنگ‌سازی در زمینه اهدای عضو است و در روز درختکاری به هموطنان یادآوری می‌شود که با اهدای عضو، یاد یک عزیز را می‌توان زنده نگه داشت. او را به خاک نسپرده و با زنده نگه داشتن اعضای بدن او انسانی دیگر را از چنگال مرگ رهاند.

اعضای بدن پس از ۱۴ روز دیگر قابل اهدا نیست
پیوند می‌گوید: اعضای بدن پس از ۱۴ روز دیگر قابل اهدا نیست. می‌توان با مرگ یک علی، یک زهرا، سه علی و سه زهرا را نجات داد.

به گزارش ایرنا، پویش ملی «یک نهال یک زندگی» به پاس نکوداشت خاطره اهداکنندگان عضو پیوندی در هفته طبیعت در سراسر کشور برگزار می‌شود.

سالانه در ایران پنج تا هشت هزار مورد مرگ مغزی رخ می‌دهد که مطابق با نرخ جهانی، ۵۰ درصد از این میزان (به طور تقریبی ۳هزار نفر) قادر به اهدای عضو هستند. با این‌ حال، میزان اهدای عضو سالیانه در کشور، یک ‌سوم میزان مورد انتظار است. این در حالی است که روزانه بین هفت تا ۱۰ نفر از بیماران نیازمند به پیوند عضو، به علت نرسیدن به موقع عضو مناسب پیوندی جان خود را از دست می‌دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha