۱۵ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۲۰
کد خبر: 84672630
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

 سفر مقامات آمریکایی به ونزوئلا؛ طرح ضدروسی جدید واشنگتن

تهران- ایرنا- یک روزنامه آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن تلاش‌هایشان را برای اینکه هم‌پیمانان روسیه از این کشور فاصله بگیرند، افزایش داده و در این راستا هیاتی آمریکایی به ونزوئلا سفر کرده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد: منابع آگاه اعلام کردند که شماری از مقامات ارشد آمریکا روز گذشته برای دیدار با مقامات ارشد ونزوئلا به کاراکاس سفر کرده اند.

این سفر در حالی انجام شده است که دولت بایدن اقداماتش را برای دور کردن متحدان روسیه از مسکو در بحبوحه جنگ در اوکراین افزایش داده است.

این بلندپایه‌ترین سفر مقامات دولتی آمریکا به کراراکاس طی سالهای اخیر محسوب می شود. این در حالی است که آمریکا روابط دیپلماتیک خود را با دولت نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا قطع کرده بود و در سال ۲۰۱۹ نیز سفارتش را در کاراکاس بست.

دولت ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا نیز تلاش کرد با اعمال تحریم های نفتی  و فشارهای مختلف دولت مادورو را سرنگون کند اما دولت مادورو توانست در برابر این فشارها به فعالیت خود ادامه دهد.

در زمان فشارهای دولت قبلی آمریکا علیه ونزوئلا، کاراکاس تلاش کرد با گسترش روابط اقتصادی و دیپلماتیک با متحدانش از جمله روسیه، ایران و چین، تحریم های واشنگتن را خنثی کند.

در ادامه این گزارش نیویورک تایمز آمده است: مقامات سابق و کنونی آمریکا تصریح کردند که حمله روسیه به اوکراین باعث شده تا واشنگتن توجه بیشتری به متحدان روسیه در آمریکای لاتین داشته باشد. واشنگتن معقتد است که اگر بن‌بست فعلی با روسیه گسترش یابد، آمریکای لاتین می تواند تهدیدات امنیتی برای آمریکا به همراه داشته باشد.

واشنگتن تلاش داشته از فرصت ایجاد شده در بحران اوکراین استفاده کند و برنامه های مدنظر خود را در میان کشورهای آمریکای لاتین پیاده کند تا بدین ترتیب بتواند متحدان روسیه را از این کشور دور کند.

ونزوئلا یکی از این کشورها بوده که نفتش در بازارهای جهانی فاکتوری مهم به شمار می رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha