۱۵ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۳۶
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84673158
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

آیا جنگ اوکراین سرنوشت دولت بایدن را تعیین می کند؟

۱۵ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۳۶
کد خبر: 84673158
آیا جنگ اوکراین سرنوشت دولت بایدن را تعیین می کند؟

تهران-ایرنا- با گذشت بیش از یک هفته از جنگ اوکراین، جو بایدن و تیم او مشغول رسیدگی به مساله ای هستند که به باور شخص رئیس جمهوری آمریکا و هم تیمی هایش نقش تعیین کننده ای در ریاست جمهوری بایدن خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، تارنمای سی ان ان در تحلیلی در این زمینه جنگ اوکراین را جنگی سخت در اروپا توصیف کرد که توسط یک جنگجوی ناسالم رهبری می شود.

سی ان ان نوشت: مقامات به این رسانه گفته اند که بر این باورند ساعت ها و روزهای آینده می تواند خونبارترین ایام از زمان آغاز جنگ اوکراین تاکنون باشد زیرا با پیشروی نیروهای روسی به کی یف پایتخت اوکراین، خشونت به سمت شهروندان هدایت شده است.  

رئیس جمهوری روسیه از روند کند این پیشروی ناامید شده است زیرا بر اساس ارزیابی های اولیه، کی یف می توانست در کمتر از ۷۲ ساعت سقوط کند.

تاکنون محموله های سلاح آمریکایی به عنوان بخشی از بسته کمک ۳۵۰ میلیون دلاری بایدن درچارچوب تلاش های این کشور برای تقویت نیروهای دفاعی اوکراین وارد این کشور شده است. 

بایدن، همزمان با بزرگترین جنگ زمینی قاره اروپا از زمان جنگ جهانی دوم، کامالا هریس، معاون رئیس جمهور را به اروپا اعزام کرده تا به متحدان ایالات متحده اطمینان دهد. کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که هریس هفته آینده از لهستان و رومانی دیدار خواهد کرد تا «قدرت و وحدت اتحاد ناتو و حمایت واشنگتن از متحدان شرق ناتو را در برابر تجاوز روسیه نشان دهد.»

چشم انداز تحریم های بیشتر، از جمله ممنوعیت واردات نفت روسیه به آمریکا، در میان دموکرات ها و جمهوری خواهان به طور یکسان مورد توجه قرار گرفته است و بایدن همچنان در حال ارزیابی مزایای احتمالی چنین تصمیمی است.

مقامات آمریکایی در نشست های خود نگران اقدام بعدی پوتین هستند زیرا وی احساس می کند تحت فشار محکومیت های بین المللی قرار دارد.

سی ان ان به نقل از ینس استولتبنرگ دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پیش بینی کرد که روزهای آینده وخیم تر خواهد بود و انتظار می رود شمار جان باختگان و ویرانی های جنگ افزیش یابد.

بایدن امیدوار بود بهار امسال را صرف ارسال پیام اصلاحات اقتصادی کند اما جنگ روسیه مانع این امر شود و اکنون مشاوران ارشد او دوران کنونی را بحرانی ترین شرایط در دوران ریاست جمهوری بایدن قلمداد می کنند. بایدن مجبور است از دفتر بیضی شکل، اتاق وضعیت و اتاق مطالعه خود در طبقه دوم کاخ سفید به دنبال ایجاد ائتلاف با غرب علیه روسیه باشد.

همان طوری که همه گیری کووید-۱۹ به عنوان موضوعی که روزهای رئیس جمهور را به خود مشغول کرده است، رو به کاهش است، جنگ در اوکراین به صورت یک بحران جدید ظاهر شده است و بایدن و تیمش را تقریبا هر روز برای برگزاری کنفرانس های ویدیویی و تماس های تلفنی  به اتاق موقعیت می فرستد. مشاوران بایدن می گویند بحران اوکراین برنامه های بایدن را تحت تاثیر قرار داده است و او پیوسته گزارش های به روز شده تیم امنیت ملی خود را دریافت می کند.

 جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه در پاسخ به این پرسش که بایدن بدون اعزام نیروهای آمریکایی نظاره گر این جنایت است گفت: «ما ناظر نیستیم؛ رئیس‌جمهوری،  جهان را در واکنش به این موضوع رهبری می‌کند. با این حال، او قصد ندارد مردان و زنان نظامی آمریکایی را که در خط مقدم نبرد و اوکراین خدمت می کنند، برای جنگ با روسیه قرار دهد.»

سی ان ان نوشت: برای بایدن جنگ در اوکراین نقطه اوج یک دستورکار تقریبا پنج دهه ای  سیاست خارجی آمریکا است که برای روابط با ناتو ارزش قائل است. بایدن پیشتر زمانی که معاون رئیس جمهور بود در دیدارش با پوتین گفته بود که روح ندارد و اکنون وی شاهد تحقق چنین ادعایی است.

در حالی که برخی از مقام های آمریکایی و تعدادی دیگر از مقامات در اروپا که تماس های مستقیمی با پوتین داشته اند مدعی اند رئیس جمهوری روسیه در سالهای اخیر دچار تزلزل عقلانی شده است، بایدن هنوز این ارزیابی را در محافل خصوصی و علنی تایید نکرده است.

بایدن در مقابل معتقد است پوتین یک هدف را دنبال می کند: وی به دنبال تشکیل اتحادیه جماهیر شوروی (سابق) است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha