٩٠درصد هزینه‌ درمان ناباروری براساس تعرفه عمومی غیردولتی پرداخت می‌شود

تهران - ایرنا - مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی گفت: ٩٠ درصد از هزینه‌های درمان ناباروری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی براساس تعرفه عمومی غیردولتی پرداخت می‌شود.

به گزارش ایرنا، «شهرام غفاری» روز یکشنبه در نشستی خبری که در محل وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برگزار شد، افزود: این هزینه‌ها در بخش خصوصی باتوجه به توان مالی سازمان براساس تعرفه این مراکز پوشش داده نمی‌شود. بنابراین شهروندان باتوجه به تمکن مالی اقدام به انتخاب مراکز ناباروری کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر خدمات سازمان تأمین اجتماعی برای ۴٣ میلیون نفر بیمه‌شده هر ساله از منظر دامنه پوشش و عمق بسط داده شده و در نزدیک به ٣٨٠ مرکز ملکی سازمان به صورت رایگان ارائه خدمات می‌شود و ١۵ تا ١٨ درصد خدمات سرپایی و بستری رشد داشته است.  

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی و تاثیرات این مساله بر سازمان نیز ادامه داد: مصوبه مربوط به زوجین نابارور هم به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی جامعه طی ماه‌های اخیر به ثمر نشست و در ماه نهم سال به طور رسمی ابلاغ شد. از اول سال تمامی خدماتی که توسط بیمه‌شدگان در این حوزه دریافت شده باشد، در صورت ارائه مدارک و مستندات هزینه‌ها بازپرداخت خواهد شد. در حقیقت تاریخ اجرای این مصوبه از ابتدای سال درنظر گرفته می‌شود.  

غفاری تاکیدکرد: این مصوبه یک فرصت ارزنده برای زوجین کم‌درآمد و متوسط جامعه فراهم خواهد کرد. تاکنون نیز بیش از ٣ هزار پرونده در این زمینه تشکیل شده و تمامی زنان زیر ۴۵ سال که یک سال پس از تصمیم به فرزندآوری، نتوانسته باشند باردار شوند، می‌توانند از خدمات این حوزه استفاده کنند.

وی افزود: این خدمات هر دو تا سه سال قابل تمدید بوده و اقدامات مربوط به لقاح مصنوعی داخل و خارج رحم و... را پوشش می‌دهد.

مصوبه مربوط به زوجین نابارور فرصتی ارزنده برای زوجین کم‌درآمد و متوسط فراهم کرده و تاکنون بیش از ٣ هزار پرونده در این زمینه تشکیل شده است؛ تمامی زنان زیر ۴۵ سال که یک سال پس از تصمیم به فرزندآوری، نتوانسته باشند باردار شوند، می‌توانند از خدمات این حوزه استفاده کنندبه گفته وی، برخی از مراکز خصوصی اما به دلیل  عدم پوشش هزینه‌های بخش خصوصی توسط سازمان تأمین اجتماعی تمایل به همکاری در این زمینه را نداشتند.

ضرورت راه‌اندازی کلینیک دیابت و فشارخون 
این مسئول با اشاره به اهمیت نظام ارجاع ادامه داد: بیمه‌ها به‌منظور مدیریت منابع نیازمند انجام برخی اقدامات خواهند بود. در این خصوص راه‌اندازی کلینیک دیابت و فشار خون می‌تواند نتایج ارزنده‌ای به‌دنبال داشته باشد 

غفاری تصریح کرد: در جامعه ایران ١٠ تا ٢٠ درصد از بیماران مبتلا به این دو عارضه و نُرم جهانی دیابت نیز ٧درصد است. این بیماران عوارض و هزینه‌های درمانی سنگینی را متحمل می‌شوند و در صورت کنترل این عارضه کیفیت زندگی ارتقا یافته و بخش اعظمی از هزینه‌های بیمه‌شدگان کاهش می‌یابد. 

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۴۰ مرکز از مراکز ملکی سازمان غربال‌گری در این زمینه را آغاز کرده و بیماران شناسایی شده به مراکز مربوطه برای معالجه و درمان معرفی می‌شوند. 

وی با اشاره به اهمیت کاهش هزینه و افزایش کیفیت خدمات درمانی برای بیمه‌شدگان یادآور شد: اکنون بیمه‌شدگان هم در صورت مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در مناطق فاقد بیمارستان ملکی تامین اجتماعی خدمات رایگان دریافت خواهند کرد. در بیش از ۳۵۰ شهر این امکان فراهم شده و خدمات مراکز درمانی دانشگاهی در بخش بستری به صورت رایگان ارائه خواهد شد. 

به گفته وی هزینه درمان بیمه‌شدگان بالای ۶۵ سال در مراکز درمانی طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی در شهرهای بدون بیمارستان‌های ملکی رایگان و هزینه این دو طرح برابر با ۷۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی گفت: جامعه هدف همواره خواستار ارتقاء خدمات و افزایش پوشش بیمه است؛ در سراسر دنیا به ۳ گروه کودکان، سالمندان و ناتوانان یارانه بیشتری در حوزه بهداشت و درمان تعلق می‌گیرد و در جامعه نیز بر این اساس خدمات ارتقا می‌یابند. 

۸۰ درصد از نسخ مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی الکترونیکی است
غفاری در ادامه با بیان اینکه ۸۰ درصد از نسخ مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی الکترونیکی است، گفت: طرح نسخه الکترونیک یکی از مهمترین دستاوردهای سازمان تامین اجتماعی است که به دلیل برخی نواقص در زمنیه طراحی و اجرا برای هموطنان، ارائه‌کنندگان و همچنین مجری طرح با اختلالاتی روبه‌رو شد. 

به گزارش ایرنا، چاپ و عرضه دفترچه جدید تأمین اجتماعی از اول اسفند ماه ۹۹ در همه شعب و کارگزاری‌های سراسر کشور متوقف و سامانه نسخه الکترونیک سازمان تأمین اجتماعی در دسترس همه مراکز درمانی طرف قرارداد قرار گرفت.
بنابراین پزشکان اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه نسخه الکترونیک سازمان به نشانی ep.tamin.ir و دریافت نام کاربری، نسبت به نسخه نویسی الکترونیک اقدام کنند.
بیمه‌شدگان و بازنشستگان این سازمان هم با ارائه کارت ملی می‌توانند به پزشکان و مراکز درمانی اعم از طرف قرارداد وغیرطرف قرارداد تأمین اجتماعی سراسر کشور مراجعه کنند.

غفاری توضیح داد: برخی از مشکلات در زمینه حریم خصوصی بیمار و سوءاستفاده‌ها در این طرح قبل از نسخه‌نویسی الکترونیک، در نسخ کاغذی هم مشاهده می‌شد که به دلیل تجمیع نسخ و... قابل رصد و رسیدگی نبود. امروز این سوءاستفاده هم براساس کدملی بیمار قابل رسیدگی است. 

به گفته این مسئول، اکنون با توجه به این سیستم افزایش میزان تجویز تعدادی و همچنین ریالی پزشک نیز از حد نرم و متعارف قابل مشاهده و رسیدگی خواهد بود. 

غفاری تصریح کرد: بنابراین علیرغم اجازه برای استفاده از نسخ کاغذی در موارد ضروری، باید از این دستاورد حفاظت کرده و در سال ۱۴۰۱ بیمه‌های تکمیلی هم تشویق شوند که از این طرح بهره گیرند. اکنون رویت پرونده بیمار توسط پزشک نیز توسط دیگر متخصصان پزشکی قابل دسترسی و رویت نخواهد بود. 

وی با اشاره به ۵۳ هزار میلیارد اعتبار درمانی سازمان هم خبر داد: ۳۸ پروژه نیز در حال حاضر تامین اجتماعی در دست اجرا دارد.

غفاری همچنین با اشاره به بیماران خاص گفت: ۳۰ تا ۷۰ درصد داروها تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی بوده و گاه افزایش هزینه برخی از بیماران به دلیل تجویز یک دارو توسط پزشک خارج از داروهای تحت پوشش بیمه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha