چتر بیمه سلامت بر سر روستاییان آذربایجان‌شرقی

تبریز - ایرنا -بیمه سلامت آذربایجان‌شرقی با اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع و نیز ارایه رایگان خدمات به روستاییان و بیمه نمودن رایگان افراد کم بضاعت و نیز ساکنان مناطق محروم و حاشیه نشین شهرها و افزایش تنوع خدمات درمانی، چتر حمایتی خود را بر سر تمام ساکنان روستاها و مناطق کم برخوردار گسترده است.

به گزارش ایرنا، امروزه با گسترش بیمه‌ سلامت، نگرانی خانواده‌ها برای انجام روند درمان و ارتقاء سطح سلامتی خود تا حدی نسبت به گذشته کمتر شده است اما از آنجایی که هزینه‌های درمان بسیار بالا می‌باشد، لیکن داشتن بیمه پایه به عنوان یکی از ضروری‌ترین اقدامات و هزینه‌های افراد به شمار می‌آید.

برخی از افراد جامعه به دلایل مختلف، عضو هیچ یک از بیمه‌های پایه موجود در کشور نبوده و از این جهت نمی‌توانند از کمک هزینه‌های درمانی بیمه گرهای پایه برای خود و خانواده استفاده نمایند، از این سو سازمان بیمه سلامت در سال ۱۳۹۳ با صدور اولین بیمه نامه تحت نظر وزارت بهداشت و درمان به صورت رسمی شروع به کار کرد.

از آنجایی که حدود هفت میلیون ایرانی از هیچ یک از انواع بیمه‌ درمانی بهره‌مند نبودند، لذا وزارت بهداشت با ارائه طرح بیمه سلامت همگانی از افراد کم درآمد حمایت نموده و خدمات بیمه درمانی را در اختیار ایشان قرار داد که در این راستا بیمه سلامت روستاییان، یکی از زیر مجموعه‌های بیمه سلامت همگانی بوده و به تمام روستائیان و افرادی که در شهرهای کوچک‌ زیر ۲۰ هزار نفر زندگی می‌کنند، تعلق می‌گیرد. در این نوع بیمه درمانی، کل مبلغ و هزینه بیمه توسط دولت تامین شده و روستائیان به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند.

اداره کل بیمه سلامت آذربایجان شرقی در راستای وظایف تعیین شده و بر اساس رسالت خدمات دهی برای افراد در اقصی نقاط استان، تحت پوشش قرار دادن ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر، ساخت ادارات در تمام شهرستان ها و نیز اجرای صد درصدی نسخه نویسی الکترونیک و پیشتازی در طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده جزو استان های پیشرو در این عرصه می باشد.

چتر بیمه سلامت بر سر روستاییان آذربایجان‌شرقی
دکتر اسلامی، مسئول خدمات عمومی بیمه سلامت آذربایجان‌
شرقی

هر چهار هزار نفر یک پزشک خانواده

مسئول خدمات عمومی اداره کل بیمه سلامت آذربایجان شرقی با بیان اینکه طرح پزشک خانواده روستایی از سال ۱۳۸۴ شروع شده و در تمام مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر اجرا می شود، گفت: به ازای هر چهار هزار نفر یک پزشک خانواده، هر هفت هزار نفر یک ماما، به ازای ۱۵ هزار نفر یک دندانپزشک در مراکز درمانی مستقر هستند.

دکتر سولماز اسلامی با اشاره به اینکه یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در مناطق روستایی استان به صورت سرانه ای از خدمات پزشک خانواده بهره مند می شوند، خاطرنشان کرد: با توجه به جمعیت آذربایجان شرقی در حال حاضر ۵۰۰ پزشک، ۳۰۰ ماما و ۱۱۰ دنانپزشک در مراکز درمانی و سلامت استان خدمات ارایه می دهند.

وی خدمات پزشکان عمومی را درمان با اولویت خدمات پیشگیری اعلام کرد و گفت: طرح پزشک خانواده برای تمام گروه های سنی اعم از کودکان ۲ تا پنچ سال، نوجوانان و جوانان، مادران باردار و سالمندان اجرا می شود.

اسلامی با بیان اینکه توجه به بهداشت دهان و دندان با اجرای طرح پزشک خانواده با کمترین هزینه ارایه می شود، خاطرنشان کرد: خدمات دندانپزشکی برای کودکان زیر۱۰ سال و مادران باردار و شیر ده و افراد دارای بیمه روستایی به صورت رایگان ارایه می شود و برای افراد داری سایر بیمه ها با فرانشیز ۳۰ درصد خدمات ارایه می شود.

وی تعداد مراکز درمانی و سلامت استان را ۲۳۷ مرکز اعلام کرد و گفت: در تمام داروخانه های این مراکز ۴۳۶ قلم دارو موجود بوده و علاوه بر آن داروهایی که نیاز به تمدید دارند با تایید پزشک خانواده ارایه می شود.

مسئول خدمات عمومی بیمه سلامت آذربایجان شرقی همچنین از ارایه ۵۳ مورد خدمات آزمایشگاهی در این مراکز خبر داد و افزود: غربالگری نوزادان، پیگیری آزمایش مادران باردار و نیز آزمایش دیابت افراد ۳۰ سال رایگان است.

چتر بیمه سلامت بر سر روستاییان آذربایجان‌شرقی
ساختمان اداری بیمه سلامت مرند

افتتاح ساختمان های اداری مرند،ورزقان،بناب در هفته دولت

مدیر کل بیمه سلامت آذربایجان شرقی در بازدید از ساختمان در حال احداث بیمه سلامت شهرستان مرند، اظهار کرد: عملیات اجرایی این پروژه از آبان ماه سال جاری شروع شده است و هم اکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تا هفته دولت به بهره برداری می رسد.

وحید مجیدی خاطرنشان کرد: این ساختمان در ۲ طبقه و با زیربنای ۳۰۰ متر مربع احداث می شود که برای ساخت آن سه میلیارد تومان هزینه می شود.

مدیرکل بیمه سلامت همچنین از کلنگ زنی ساختمان های اداری شهرستان های ورزقان، بناب در دهه فجر خبر داد و گفت: این ساختمان ها نیز با ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی در هفته دولت به بهره برداری می ر سد که برای احداث آنها در مجموع چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

چتر بیمه سلامت بر سر روستاییان آذربایجان‌شرقی
دکتر حسن آخوندی، پزشک مرکز سلامت شهر زنوز

استقرار تیم سلامت هر روز در یک روستا

پزشک مرکز سلامت شهر زنوز با اشاره به تیم سلامت مستقر در این مرکز اعم از پزشک عمومی، دندانپزشک، ماما، بهورز و روانشناس خاطرنشان کرد: طرح پزشک خانواده فقط مختص درمان نیست بلکه تیم سلامت در خدمت سلامت جسم ، روح و روان و محیط می باشند.

دکتر حسن آخوندی با اشاره به وجود پنج خانه بهداشت در زنوز و چهار روستای همجوار، گفت: این مراکز برای جمعیت چهار هزار و ۳۲۳ نفری خدمات می دهند که از این میزان ۲ هزار و ۵۷۴ نفر معادل ۶۰ درصد بیمه شده روستایی هستند.

وی با بیان اینکه تیم سلامت هر روز به یک روستا می رود و در حال حاضر ۱۱ زن باردار تحت مراقب این تیم است، افزود: مادرانی که از لحاظ تغذیه مشکل داشته باشند برای دریافت تغذیه رایگاه به مراکز مربوطه شهرستان معرفی می شوند.

آخوندی نیاز سنجی، غربالگری و پیشگیری و پیش اگاهی را از جمله وظایف تیم سلامت برشمرد و گفت: کنترل فشار خون و سلامت مادران باردار هرهفته، کنترل فشار و مراقبت سالمندان و کنترل دیابت روستاییان و نیز سلامت روانی تمام بیماران از جمله خدمات مرکز سلامت و تیم مسقر می باشد.

رضایت پزشکان و داروخانه ها از اجرای نسخه نویسی الکترونیک

پزشک متخصص کودکان با ابراز رضایت از اجرای نسخه نویسی الکترونیک گفت: در این طرح ضمن سهولت نسخه نویسی و دقت و سرعت عمل بالا راندمان کار نیز افزایش یافته است.

دکتر عزیز حسن زاده خاطرنشان کرد: بعد از عقد قرارداد با بیمه سلامت صد درصد نسخه نویسی به صورت الکترونیک انجام می شود و تاکنون مشکل اینترنت و نارضایتی مراجعه کننده و یا داروخانه ها نداشتیم.

مدیر یکی از داروخانه های مرند نیز با اعلام رضایت از اجرای نسخه نویسی الکترونیک گفت: این طرح ضمن کاهش استفاده از  کاغذ ، میزان اشتباه در نسخه نویسی و نسخه خوانی را به صفر رسانده و همچنین سوابق دارویی نیز در سیستم ثبت می شود.

دکتر علی بابایی افزود: از زمان اجرای این طرح با ارتقا سیستم های اینترنتی و نیز ذخیره برق هیچ مشکلی حتی به هنگام قطع برق نداریم و ضمن اینکه دستور دارویی نیز بسیار آسان بوده و ارایه فاکتور تکمیلی نیز به سهولت انجام می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha