به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا اخیرا سخنگوی دولت از ارتقای رتبه سازمان هواپیمایی کشور به CAA خبر داده و گفته است: این سازمان با این تغییر از یک سازمان عام به سازمانی سطح بالا و دارای قدرت کامل برای اعمال حاکمیت کلان تعریف می شود.
«محمد محمدی بخش» رییس سازمان هواپیمایی روز (چهارشنبه) درباره جزییات ارتقای جایگاه بین المللی سازمان هواپیمایی کشوری از CAO به CAA به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: نهاد جهانی سازمان هواپیمایی کشوری( ایکائو) برخی اختیارات را با کدها و عناوین خاصی اعلام میکند.
وی توضیح داد: سازمان هواپیمایی کشوری نیز از تاریخ عضویت در سازمان هواپیمایی جهانی به عنوان (civil (aviation organizatiotion یعنی هماهنگ کننده بین قوا در صنعت هوانوردی بوده است. این سازمان به تدریج ویژگیهایی پیدا کرده که توانسته است فارغ از نقش هماهنگکنندگی، ارتقا یافته و صاحب نظارتهای عالیه، دفاتر طراحی و تولید شود.
وی گفت: این توانمندی ها به سازمان جهانی هواپیمایی اعلام شد و سازمان هواپیمایی جهانی پس از بررسی مفصل، سطح سازمان هواپیمایی کشوری را به CAA یعنی (civil aviation authority) ارتقا داد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در واقع سازمان هواپیمایی کشوری اختیار پیدا میکند به عنوان یک نهاد حاکمیتی اعمال قانون و نظارتهای بالاتری انجام دهد این سطح ارتقا از cao به caa برای جمهوری اسلامی ایران اتفاق مثبتی است و امروز سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان یک نهاد حاکمیتی، است.
محمدی بخش درباره اثرات این ارتقای سطح بر رضایت مشتری و سطح سرویس سازمان نیز گفت: اکنون هم سطح بین المللی سازمان هواپیمایی ارتقا یافته و هم زیر سایه این ارتقا، سطح سرویس به مشتری ارتقا مییابد.
وی توضیح داد: برای مثال در حوزه تعمیر و نگهداری و یا حوزه عملیاتی که سازمان هواپیمایی میتواند عمق بیشتری برای سرخط بودن بیشتر هواپیماهایش بدهد و استفاده بهینه از منابع، صاحب اختیار خواهد بود و در استفاده بهینه از ابزارهای عملیاتی، اکنون این اختیار را دارد که راسا اقدام کند .
به گفته محمدی بخش با ارتقای رتبه سازمان هواپیمایی کشوری در ارائه آموزشها و خدمات در حوزه فرودگاهی، خدمات و تعمیر و نگهداری ، سطح خدمات به مشتری نیز ارتقا یافته و امادگی عملیاتی برای خدمات بیشتر می شود.
به گزارش ایرنا مطابق ضروریات در سال ۱۳۲۸ اداره کل هواپیمایی کشوری مطابق قانون مجلس ایجاد شد که تمامی وظایف در حوزههای ارایه خدمات، مدیریت فرودگاهها، آموزش و سایر اقدامات هوایی را برای کشور انجام میداد و با همین نگاه، CAO نامیده شده بود.
در نیاز امروزه، جایگاه حاکمیت در هوانوردی تغییر کرده و این سازمان بدون هیچ نوع منافعی در بخش ارایه خدمات، تنها وظیفه خاص حاکمیتی و رگولاتوری را انجام میدهد. با این وجود تغییر ساختار و عنوان این سازمان در نهادهای خارجی تا کنون صورت نپذیرفته بود که اکنون با تغییر به CAA از یک سازمان عام به سازمانی سطح بالا و دارای قدرت و اختیار کامل برای نظارت کلان و اعمال حاکمیت در هوانوردی ایران تعریف و شناخته میشود و در مجامع بینالمللی در تراز بالاترین نوع ساختارهای اعمال قانون قرار گرفته است.
نظر شما