سلاجقه: تنوع زیستی ایران ظرفیت برقراری ارتباطات بین‌المللی دارد

تهران - ایرنا - معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ایران از نظر تنوع زیستی ظرفیت فوق العاده ای دارد و با برخورداری از ذخایر ارزشمند ژنتیکی در زمینه گونه‌های جانوری و گیاهی باید با هدف ارائه دستاوردهای پژوهشی ارتباطات بین المللی برقرار کرد.

به گزارش ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه در بازدید از مخازن نمونه های ملی موزه ملی تاریخ طبیعی پارک طبیعت پردیسان با اشاره به تنوع گروه های گوناگون جانوری و گیاهی که به منظور تحقق اهداف پژوهشی در مخازن نمونه های ملی نگهداری می شوند، افزود: سرمایه عظیمی در این سازمان نهفته است و امیدوارم دانشگاه ها و مراکز علمی با مخازن نمونه های ملی به عنوان سندی معتبر برای انجام مطالعات زیست شناختی ارتباط بگیرند.

وی با بیان اینکه ذخائر ژنتیکی جانوری و گیاهی کشور قابل قیمت گذاری نیست، تاکیدکرد: به منظور سهولت دستیابی محققان به بانک ژن امکان بازدید مجازی فراهم شود.

موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی در بدو تاسیس سازمان حفاظت محیط زیست در دهه ۴۰ شکل گرفت، برخلاف دیگر موزه های تخصصی، موزه های تاریخ طبیعی و حیات وحش تنها موزه هایی هستند که صدور مجوز و نظارت بر آنها خارج از مجموعه وزارت میراث فرهنگی است و این مسوولیت به عهده سازمان حفاظت محیط زیست گذاشته شده است.

بیش از ۳۵هزار نمونه جانوری به صورت نمونه های علمی در بخش مخازن علمی نگهداری می شود، همچنین این موزه حدود ۵۰هزار نمونه گیاهی از ۲۵۰۰ گونه گیاهی از نقاط مختلف کشور را در خود جای داده است، در بخش زمین شناسی نزدیک به ۲۰ هزار نمونه سنگ، کانی، فسیل های مهره دار، بی مهره و گیاهی کشور را در این موزه نگهداری می شود، بانک نمونه های زیستی تحت عنوان بانک ژن از دیگر بخش های این موزه است که بیش از ۳ هزار نمونه زیستی در آن جا نگهداری می شود.

در کنار این نمونه های علمی، بخش نمایشگاهی موزه ملی تاریخ طبیعی پارک پردیسان دارای بیش از ۹۰۰ نمونه از گوشه و کنار دنیا و ایران است که سابقه جمع آوری آنها به ۶۰ تا ۷۰ سال گذشته باز می گردد. 

موزه ملی تاریخ طبیعی پارک طبیعت پردیسان تنها موزه در کشور است که بخش کاملی از نمونه های علمی در آن نگهداری می شود و نزدیک به ۱۰۰ هزار نمونه جانوری، گیاهی و فسیل موجود است و در بخش نمایشگاهی، غنی ترین موزه حیات وحش به لحاظ تنوع و فراگیری نمونه ها از قاره ها و کشورهای مختلف است.

بخش ذخایر ژنتیکی با توجه به دارا بودن بانک ژن با هدف حفاظت از گونه های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض حیات وحش کشور در سال ۱۳۸۵ تاسیس شده است، با توجه به تنوع زیستی و در نتیجه تنوع ژنتیکی بالا در ایران و از طرفی سرعت  انقراض و کاهش تنوع ژنتیکی گونه ها و لزوم هرچه بیشتر حفاظت از ذخایر ژنتیکی، مطالعه بر روی گونه های در معرض تهدید کشور جزو اولویت های پژوهشی این مجموعه قرار گرفته است.

در حال حاضر حدود 3هزار نمونه بیولوژیک شامل انواع نمونه های بافت، خون و سرگین در بانک ژن سازمان حفاظت محیط زیست موجود است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha