هراس قانونگذاران تندروی آمریکا از توافق احتمالی و طرحی برای ممنوعیت خرید نفت ایران

نیویورک- ایرنا- همزمان با افزایش بی سابقه بهای نفت در پی ممنوعیت واردات نفت،گاز و انرژی روسیه به آمریکا بدلیل جنگ اوکراین و نیز مذاکرات وین میان ایران و گروه ۱+۴ که منتظر تصمیم سیاسی واشنگتن است، گروهی از قانونگذاران تندروی آمریکایی طرحی برای ممنوعیت خرید نفت ایران از سوی دولت بایدن ارائه کرده‌اند.

کمیته مطالعات جمهوری خواهان(RSC) طرح جدیدی را معرفی کرده است که خرید فراورده های نفتی ایران از سوی آمریکا را ممنوع می کند.

این گروه از جمهوریخواهان با طرح اتهامات بی پایه و اساس مدعی هستند که دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا باید به جای تامین مالی حکومت های تروریستی بر تقویت منابع انرژی داخلی تمرکز کند.

این طرح که" نه به نفت تروریست ها" نام گرفته است در زمانی مطرح می شود که جو بایدن روز گذشته واردات نفت آمریکا از روسیه را ممنوع کرد.

در همین حال آمریکا در وین به صورت غیر مستقیم درحال مذاکره با ایران است تا به توافق هسته ای (برجام ) که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، بازگردد.

به گزارش فاکس نیوز، اعضای جمهوریخواه کنگره می خواهند در میانه روند صعودی قیمت بنزین در آمریکا، از جایگزین کردن نفت روسیه با نفت ایران جلوگیری کنند.

 آنها می گویند بایدن باید فرمان اجرایی خود که پروژه خط لوله گاز "اکس ال" از کانادا را به حال تعلیق درآورد و صدور مجوزی را برای اکتشاف نفت و گاز در زمین های فدرال متوقف کرد، لغو کند.

جیم بنکس سناتور جمهوریخواه و رئیس کمیته تحقیقاتی جمهوریخواهان گفت: زمانی که جو بایدن صنعت انرژی آمریکا را در اولین روز ریاست جمهوری خود درهم شکست، مردم آمریکا را برای تامین نفت به دشمنان آنها وابسته کرد. با این اقدام قیمت بنزین سر به فلک کشید و به پوتین اجازه داد تا جنگ بی دلیل خود را تامین مالی کند.

بنکس با اتهام پراکنی علیه نفوذ منطقه ای جمهوری اسلامی ایران مدعی شد: دولت بایدن اکنون در حال بررسی خرید نفت از ایران، به عنوان بزرگترین حامی تروریسم در جهان است. زمانی که ما می توانیم در آمریکا بهتر، ارزان تر و پاک تر نفت استخراج کنیم، هیچ دلیلی برای واردات نفت از تروریست ها وجود ندارد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا هشتم مارس (۱۷ اسفندماه) اعلام کرد  آمریکا اصلی ترین بخش اقتصاد روسیه را هدف قرار می دهد. ما تمام واردات نفت، گاز و انرژی از روسیه را ممنوع می‌کنیم.

همزمان با تحریم‌ها علیه روسیه و افزایش قیمت نفت تا مرز ۱۴۰ دلار در هر بشکه، قیمت بنزین طی هفته گذشته در آمریکا با افزایش ۱۱ درصدی به بالاترین رقم از زمان بحران اقتصادی ۲۰۰۸ رسید.

بر پایه آخرین داده هفتگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا ذخایر کلی داخلی بنزین تقریبا با ۵۰۰ هزار بشکه کاهش به ۲۴۶ میلیون بشکه در هفته منتهی به ۲۵ فوریه (۶ اسفند) رسید؛ در حالی که تقاضا برای بنزین از ۸ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه در روز به ۸ میلیون و ۷۴۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

با وجود این که افزایش تقاضا برای بنزین همراه با کاهش کلی عرضه یکی از دلایل افزایش قیمت است؛ افزایش قیمت نفت اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت بنزین به شمار می‌آید.

به گزارش شبکه خبری سی ان بی سی، نفت خام آمریکا در معاملات عصر یکشنبه بیش از ۷ درصد افزایش یافت؛ در حالی که بازار همچنان به اختلالات ناشی از تداوم جنگ در اوکراین و احتمال ممنوعیت واردات نفت و گاز طبیعی روسیه واکنش نشان می دهد.

بهای نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت نیز که شاخص نفت ایالات متحده است، در یک بازه کوتاه مدت در عصر یکشنبه به ۱۳۰.۵۰ دلار افزایش یافت و سپس با ۱۲۴.۱۷ دلار در هر بشکه ثابت ایستاد که این رقم بالاترین قیمت از ژوئیه ۲۰۰۸ به این سو به حساب می آید.

داده های انجمن خودروی آمریکا نشان می دهند که قیمت متوسط بنزین معمولی در ایالت کالیفرنیا به ۵.۲۸ دلار در هر گالن (تقریبا ۳.۸ لیتر) رسیده است.

داده های انجمن خودروی آمریکا نشان می دهند که قیمت متوسط بنزین معمولی در ایالت کالیفرنیا به ۵.۲۸ دلار در هر گالن (تقریبا ۳.۸ لیتر) رسیده  که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته قیمت هر گالن بنزین در این ایالت ۳.۷۳ دلار بوده است.
 با توجه به داده های این انجمن، قیمت هر گالن بنزین معمولی در شهر لس آنجلس به ۵.۳۷ دلار رسیده است. این قیمت  در مقایسه با ماه گذشته ۴.۶۷ دلار در هر گالن و در سال گذشته ۳.۷۹ دلار در هر گالن بوده است.
قیمت متوسط هر گالن بنزین معمولی در کل آمریکا ۴ دلار اعلام شده است.

کارشناسان می گویند جنگ روسیه علیه اوکراین و افزایش تقاضا برای گاز، همراه با کاهش عرضه از جمله عوامل افزایش قیمت ها است و  احتمالاً با ادامه افزایش قیمت های نفت خام، قیمت سوخت در آمریکا به روند افزایشی خود ادامه خواهد داد.
حتی پیش از حمله روسیه به اوکراین، قیمت بنزین در آمریکا در واکنش به مسائل زنجیره تامین کالا در همه گیری کرونا و تورم، افزایش یافته بود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) نیز در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.همزمان با وقوع جنگ در اوکراین، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه در حال افزایش است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha