اسماعیلی: ما به حکیم نظامی به نشانه وحدت همه اقوام فارسی زبان نگاه می‌کنیم

تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: ایران فرهنگی با خط کشی‌ها از هم جدا نمی‌شود. ما به حکیم نظامی به نشانه وحدت همه اقوام فارسی زبان نگاه می‌کنیم. او نشانه همگرایی‌ست نه واگرایی.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی شامگاه امروز - جمعه ۲۰ اسفند ماه - در آیین بزرگداشت حکیم نظامی ضمن خوشامدگویی به مهمانان این مراسم در تالار وحدت، گفت: همه علاقه‌مندان شعر و ادب فارسی اینجا جمع‌ هستند و آنان که نیامده‌اند نیز از رسانه‌های دیگر بیننده و شنونده این رویداد هستند. 

وی افزود: بهانه این نشست حکیم بزرگ ایرانی، حکیم نظامی است، مفاخر ایران هر کدام سرلوحه‌ای بزرگ برای این کشور هستند و ما خوشبختیم که حکمای اندیشمند، در این سرزمین و در دسترس هستند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که نظامی از مفاخر بزرگ همیشگی ایران است، اظهار داشت: ایران فرهنگی با خط کشی‌ها از هم جدا نمی‌شود. ما به حکیم نظامی به نشانه وحدت همه اقوام فارسی زبان نگاه می‌کنیم و او نشانه همگرایی‌ست نه واگرایی. نظامی یکی از محورهای وحدت آفرین برای کسانی است که به اعتلای فرهنگ فکر می کنند.

اسماعیلی افزود: در ابتدای کار دولت مردمی سیزدهم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم کار ما متمرکز بر بزرگداشت نام آوران این سرزمین بود. این نشست ها با برنامه ریزی و اندیشمندی بزرگان، به اجرا درآمده است. ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برنامه داریم که بزرگان ایران را هر چند وقت، به این شکل تقدیر کنیم و از آنان قدردانی کنیم. 

وی در ادامه با تشکر از همه کسانی که همراهی کردند تا این نشست‌ها و این آیین به خوبی و عظمت برگزار شود، پیام رییس جمهوری را قرائت کرد.

به گزارش ایرنا، حکیم نظامی را بی شک باید در شمار بزرگان شعر فارسی و از استادان مسلم این زبان دانست. اگر چه داستان سرایی در زبان فارسی به وسیله نظامی شروع نشده است، لیکن تنها شاعری که تا پایان قرن ششم هجری توانست شعر تمثیلی را در زبان فارسی به حد اعلای تکامل برساند، نظامی است.

او در انتخاب الفاظ و کلمات مناسب و ایجاد ترکیبات خاص تازه و ابداع و اختراع معانی و مضامین نو و دلپسند و توصیف طبیعت و اشخاص و احوال آن ها در شمار کسانی محسوب می شود که بعد از خود نظیری نیافته است. هر سال ۲۱ اسفند ماه در تقویم رسمی کشور، بزرگداشت این شاعر نامدار در نظر گرفته شده است.

برنامه‌هایی برای بزرگداشت مفاخر فرهنگی داریم

محمدمهدی اسماعیلی در ادامه این مراسم نیز در جمع خبرنگاران، گفت: این برنامه تلاشی بود برای معرفی او، ما برنامه‌هایی برای بزرگداشت مفاخر فرهنگی داریم، از همه عزیزانی که این برنامه ها را پوشش دادند، سپاسگزارم و امیدوارم این کارها ادامه پیدا کند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه برنامه بزرگداشت نظامی به یک روز و یک هفته منحصر نمی شود و در طول سال ادامه خواهد داشت، افزود: برنامه هایی که در نظر گرفتیم ادامه دارد و لازم داریم که مفصل برگزار کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha