به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «علی اوسط اکبری مقدم» با اشاره به اینکه بندر کاسپین یک بندر نسل سومی نوپا است، اظهار داشت: این بندر از اواخر سال ۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده و تلاش کردهایم کریدور چین، قزاقستان و ایران را با محوریت این بندر فعالتر کنیم و کالاها از این مسیر وارد و صادر میشود.
وی با اشاره به اینکه ایران از طریق روسیه به دو کریدور نوستراک و چین، قزاقستان، ایران دسترسی دارد، افزود: از سال ۹۷ تا کنون نیز ۱۱ هزار جی ای یو کالا وارد بندر کاسپین شده است؛ از طرفی کریدور نوستراک چندان فعال نیست و در تلاش هستیم آن را فعال کنیم، چراکه از این مسیر به اوراسیا متصل میشویم.
اکبری مقدم با تاکید بر اینکه برنامه ریزی شده تا در سال ۱۴۰۱ ورود کالاهای بیشتری از این مسیر داشته باشیم، بیان کرد: در نزدیکی منطقه آزاد انزلی ۱۵۵ واحد تولیدی وجود دارد که تولیدات فناورانه آنها صادر میشود و عمده محصولات آنها قطعات خودرو، پوشاک و روغن خوراکی است.
مدیرعامل منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه راه آهن قزوین-رشت در سال ۹۷ به بهره برداری رسید، تصریح کرد: راهآهن رشت-کاسپین حلقه مفقوده کریدور شمال جنوب است که راهآهن سراسری ایران را به دریای خزر متصل میکند اما از رشت به سمت انزلی دو قطعه به طول ۳۷ کیلومتر است که از رشت به پیربازار و از این منطقه به کاسپین امتداد دارد.
وی ادامه داد: ابتدا قرار بود راهآهن از رشت به انزلی ساخته شود اما به دلیل مسائل زیست محیطی به دلیل گذر از تالاب انزلی و مشکلات زیست محیطی با مشکلاتی مواجه شد و نیاز به تغییر مسیر داشت و امکان اتصال راهآهن به انزلی در کوتاهمدت میسر نشد.
اکبری مقدم با بیان اینکه این مشکل با گذر از بندر کاسپین مدیریت شد، خاطرنشان کرد: بخشی از این ۳۷ کیلومتر که مربوط به منطقه آزاد انزلی است، تملک آرامی و آزادسازی آن انجام و به وزارت راه و شهرسازی تحویل داده شده است.
مدیرعامل منطقه آزاد انزلی با اشاره به پیشرفت حدود ۶۸ درصدی خط آهن رشت - کاسپین، خاطرنشان کرد: این پروژه تقریبا از انتهای دولت قبل متوقف شده بود که پس از سفر آیتالله رئیسی، رئیس جمهور و دستورات لازم وی مجددا ساخت آن آغاز شده است و مقرر شد تا این مسیر در نیمه نخست ۱۴۰۱ به بهره برداری برسد.
نظر شما