پاسداشت زبان و فرهنگ فارسی فقط به بزرگداشت مشاهیر خلاصه نمی‌شود

تهران - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با بیان اینکه، پاسداشت زبان و فرهنگ فارسی فقط به بزرگداشت مشاهیر خلاصه نمی شود، گفت: باید با افتخار به زبان فارسی سخن گفت و با تنفر نسبت به تبدیل واژگان فارسی به غیرفارسی رفتار کرد.

به گزارش ایرنا، محمد خراسانی زاده روز یکشنبه در مراسم بزرگداشت حکیم نظامی شاعر پارسی گوی ایرانی قرن ششم هجری، با اشاره به اینکه جغرافیای فرهنگ ایران را با مرز های سیاسی نمی توان تغییر داد، اظهار داشت: روزی پایتخت ما کیلومتر ها با ما فاصله دارد بسیاری از ادیبان ما در این جغرافیای فرهنگی زاده شدند.
وی با بیان اینکه حکیم بودن نظامی مسئله ای جدی است، افزود: حکمت پدیده ای فراتر از علم و اگر علم دانش ظاهری است حکمت یک دانایی باطنی مبتنی بر علم حضوری بود و نظامی حکیم مبتنی بر حکمت سخن می گوید.

این مسئول، حکیم بودن نظامی را اتفاق بسیار ویژه ای عنوان و خاطرنشان کرد: همه شاعر های ما و پارسی گویان از این ویژگی بهره مند نیستند و ازین جهت است که ما کلام سست در سخنان نظامی پیدا نمی کنیم.

وی با اشاره به اینکه حکیم نظامی پیوند دهنده اساطیر ایران با  فرهنگ اسلامی و ایرانی است، اضافه کرد: اشعار نظامی توانسته فرهنگ را  طی هزاره ها و قرون به ما برساند به طوریکه اندیشه های اساطیر ایرانی در کلام حکیم نظامی می آید و در قالب نظم به دست ما می رسد.

خراسانی زاده  با تاکید بر اینکه، حکیم نظامی بسیار هوشمندانه اساطیر تاریخ را به امروز ما متصل کرده است، یادآور شد: تاثیرگذاری ویژه حکیم نظامی در ادبیات پارسی ما به عنوان ریشه فرهنگ ما نکته قابل توجه ای است.

پاسداشت زبان و فرهنگ فارسی فقط به بزرگداشت مشاهیر خلاصه نمی‌شود

برگزاری جشنواره  خوانش آثار حکیم نظامی

 سرپرست معاونت امور فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران نیز در این مراسم با اشاره به حضور نماینده انجمن های ادبی شهرستان های استان در این مراسم گفت: امسال  با پایمردی و اهتمام ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این مراسم بطور گسترده در سراسر کشور برگزار می شود.

عبدالرضا علی پناه با بیان اینکه کشورهای خارجی و به خصوص دشمنان درصدد مصادره آثار ادیبان ما هستند، اظهار داشت: همزمان با سراسر کشور در سطح استان تهران نیز ۲۷ مراسم بزرگداشت حکیم نظامی برگزار می شود.

وی تاکید کرد: فرهنگ غنی ادب فارسی جزو سرمایه های ارزنده ایران زمین است که  شناخت شاعران توانا و سخن دان باعث توسعه، ترویج و پاسداشت زبان فارسی می گردد.

علی پناه به برگزاری جشنواره خوانش آثار نظامی اشاره کرد و گفت: امروز از پوستر این جشنواره رونمایی می شود و اردیبهشت نیز اختتامیه جشنواره است.

به گزارش ایرنا، قدمعلی سَرّامی نویسنده، شاعر و پژوهشگر ایرانی در حوزه زبان فارسی و عضو هیئت امنای بنیاد فردوسی مهمان ویژه این مراسم بود.

حکیم نظامی گنجوی شاعر پارسی‌گوی قرن ششم از مفاخر شعر و ادب ایرانی و از پاسداران بزرگ زبان فارسی است که به‌ عنوان پیشوای داستان‌سرایی در ادب فارسی شناخته شده‌ است و در زمرۀ شاعران توانای شعر فارسی است. آثار متعدد ارزشمندی مانند مخزن‌الاسرار، اسکندرنامه، هفت‌پیکر، لیل و مجنون، خسرو و شیرین، دیوان غزلیات و قصاید از این حکیم بزرگ به جا مانده است. وی علاوه بر شعر و ادب، در نجوم، فلسفه، علوم اسلامی، فقه و کلام و زبان عرب نیز از سرآمدان روزگار خود بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha