مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

تهران- ایرنا- سخنان سفیر ایران در بغداد در مورد حمله به پایگاه جاسوسی اسرائیل، توضیح روسیه در مورد مذاکرات احیای توافق هسته‌ای، بحران غذا؛ بهانه تجار روس برای توقف جنگ اوکراین و هدف قرار دادن ۲۶۰ خبرنگار توسط صهیونیست‌ها مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته بوده است.

** سفیر ایران: حمله به اربیل نه علیه حاکمیت عراق بلکه ضد پایگاه جاسوسی اسرائیلی بود

«ایرج مسجدی» سفیر ایران در عراق در کنفرانس بین المللی «کرامت انسانی در گفتمان حسینی» در کربلای معلا تصریح کرد که «جمهوری اسلامی ایران به حاکمیت، ملت و دولت عراق احترام می گذارد» و «حمله موشکی اخیر به اربیل نه علیه حاکمیت عراق، بلکه واکنشی علیه صهیونست ها و پایگاه جاسوسی موساد بود».

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

سفیر ایران در بغداد تصریح کرد: «ما به حاکمیت عراق احترام می گذاریم و حاکمیت عراق و دولت آن مورد احترام و تکریم جمهوری اسلامی ایران است».

مسجدی با مطرح کردن این سوال که «چرا حمله علیه عین الاسد انجام شد؟» ادامه داد: «زیرا آمریکایی ها ابومهدی المهندس و سپهبد قاسم سلیمانی را در سرزمین عراق به شهادت رساندند و باید پاسخی به آمریکایی ها داده می شد؛ ما (در آن زمان نیز) فقط یک واکنش علیه آمریکا داشتیم که در عین الاسد رخ داد و هدف از آن، حاکمیت عراق نبود، بلکه پاسخ به آمریکایی ها بود».

سفیر ایران در بغداد افزود: در کردستان پایگاهی برای اسرائیلی ها ایجاد کردند و از آنجا علیه امنیت جمهوری اسلامی ایران فعالیت می شد. جمهوری اسلامی ایران از امنیت خودش نمی تواند کوتاه بیاید. بارها به مسئولان اقلیم تذکر دادیم، اما متاسفانه این پایگاه علیه امنیت ما وارد عمل شد و جمهوری اسلامی نیز علیه آن اقدام کرد.

به گفته مسجدی، «این کاری به حاکمیت عراق ندارد و بی احترامی به مردم و دولت عراق نیست؛ ما اول می خواهیم که شما شر اینها (اسرائیلی ها) را از منطقه بکنید و این اقدامات انجام نشود. حالا اگر این اقدام نشد، آیا جمهوری اسلامی باید دست روی دست بگذارد که اسرائیلی ها علیه امنیت ما اقدام کنند؟ این واکنش (عملیات موشکی) علیه صهیونیست ها بود نه ضد آمریکایی ها و نه عراق».

irna.ir/xjHPbq

** روسیه: مذاکرات احیای توافق هسته‌ای بدون تاخیر ساختگی ادامه دارد

وزارت امروز خارجه روسیه روز دوشنبه (امروز) در بیانیه ای اعلام کرد: مذاکرات برای احیای توافق هسته ای ایران به طور عادی و بدون تاخیرهای ساختگی، ادامه دارد.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

ساعتی پیش از صدور این بیانیه از سوی وزارت امور خارجه روسیه، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران فردا(سه شنبه) به مسکو سفر خواهد کرد.

خبرگزاری تاس نوشت: در این بیانیه آمده است: «وقفه در مذاکرات احیای برجام در روز ۱۱ مارس (۲۰ اسفند) اعلام شد. هیات های شرکت کننده در مذاکرات برای انجام رایزنی ها به پایتخت های متبوع خود بازگشتند. کار بر روی ابعاد مهم توافق آینده برای احیای توافق هسته ای ایران ادامه دارد، متن آن با توجه به مسائل باقی مانده بین مذاکره کنندگان ایرانی و آمریکایی در حال اصلاح است.»

این بیانیه می افزاید:  برخی طرف های مذاکرات نیز باید تصمیم های سیاسی درباره تصویب متن نهایی توافق اتخاذ کنند. مذاکرات طبق روال عادی ادامه دارد و هیچ تاخیر ساختگی برای صحبت کردن درباره آن وجود ندارد. »

irna.ir/xjHP۶C

** روزنه هایی به خروج از بن بست سیاسی؛ قطار دولت عراق روی ریل می افتد؟
منابع نزدیک به چارچوب هماهنگی متشکل از ائتلاف دولت قانون (نوری المالکی)، الفتح (هادی العامری) و گروه های ملی (سید عمار حکیم) می گویند انعطاف و نزدیک شدن جریان صدر و چارچوب هماهنگی، بستر را برای گشایش درها به سوی خروج از بن بست سیاسی فراهم کرده است.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

«ابتسام الهلالی» نماینده پارلمان از ائتلاف چارچوب هماهنگی گفته است که توافقات بین جریان صدر و ائتلاف چارچوب هماهنگی باعث تسریع در معرفی نامزد پست نخست وزیری خواهد شد.

وی با اشاره به گشایش سیاسی که بعد از تماس مقتدا صدر با نوری المالکی رهبر ائتلاف دولت قانون در پنجشنبه شب گذشته (۱۹ اسفند ۱۴۰۰) و سپس دیدار دیروز شنبه (۲۱ اسفند ۱۴۰۰) هیاتی از ائتلاف چارچوب هماهنگی با صدر در نجف اشرف شد افزود که نشست دیروز در نجف اشرف منجر به توافق بر سر تشکیل یک کمیته عالی بین دو طرف برای معرفی نامزد نخست وزیری شد.

به گفته وی، انتظار می رود که این کمیته ظرف ۷۲ ساعت (از تشکیل) گزارش نهایی خود را در خصوص نامزد مطرح نخست وزیری را به جریان صدر و ائتلاف چارچوب هماهنگی معرفی کند.

irna.ir/xjHNRy

** هند برای تجارت با روسیه سیستم پرداخت جایگزین ایجاد می کند
یک روزنامه محلی هندی گزارش می دهد، هندوستان در حال نهایی کردن یک سیستم پرداخت جایگزین است که به این کشور اجازه می دهد به تجارت با روسیه ادامه دهد.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

یک مقام آگاه در دولت هند به روزنامه هندوستان تایمز گفت که دولت هند در مرحله نهایی کردن سامانه ای بانکی برای راه‌اندازی یک سیستم پرداخت جایگزین است که به روسیه اجازه می‌دهد مبادلات خود را بر اساس تبادل روبل با روپیه انجام دهد.

این مقام خاطرنشان کرد که مذاکرات با نمایندگان بانک مرکزی هند، بانک دولتی هند و بانک UCO مستقر در کلکته در رابطه با مکانیسم پرداخت در حال انجام است.

بنا به گزارش رویترز، همچنین دولت هند یک هیئت عالی بین‌وزارتی به رهبری آجی ست وزیر امور اقتصادی، برای تحلیل تأثیر تحریم‌های غرب علیه روسیه بر اقتصاد هند منصوب کرده است.

irna.ir/xjHNYm

** بحران غذا؛ بهانه تجار روس برای توقف جنگ اوکراین
از زمان بحران اوکراین، تجار روسیه که این جنگ را مانعی بر سر منافع اقتصادی خود می دانند توقف آن را خواستار شده اند؛ به تازگی نیز یکی از تولید کنندگان اصلی کود شیمیایی به بهانه بحران غذایی درباره ادامه این جنگ هشدار داده است.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه در گزارشی اختصاصی به نقل از آندری ملنیچنکو تاجر زغال سنگ و کود شیمیایی روسیه نوشت: در صورتی که جنگ اوکراین متوقف نشود، جهان با بحران غذا مواجه خواهد شد زیرا قیمت کود شیمیایی به سرعت در حال افزایش است و بسیاری از کشاورزان دیگر قدرت خرید مواد مغذی برای خاک کشاورزی را ندارند.   

میخائیل فریدمن، پیوتر آون و اولگ دریپااسکا از دیگر تجار ثروتمند روسیه هستند که آشکارا خواستار توقف جنگ شده اند.

آمریکا و متحدان اروپایی اش حمله روسیه را به عنوان تصرف یک سرزمین به سبک و سیاق امپریالیستی توصیف کرده اند که تاکنون به دلیل مقاومت اوکراینی ها و فشار غرب برای مجازات روسیه به خوبی اجرا نشده است.

irna.ir/xjHPbW

** الکاظمی از محل اصابت موشک ها به مقر جاسوسی موساد در اربیل دیدن کرد
«مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق که صبح امروز (دوشنبه) به اربیل رفت، از محل اصابت موشک های سپاه به مقر جاسوسی موساد در مرکز اقلیم کردستان عراق دیدن کرد.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

الکاظمی به همراه «مسرور بارزانی»، نخست وزیر دولت محلی اقلیم کردستان عراق از ساختمان منهدم شده موساد در حمله موشکی سپاه دیدن کرد.

خبرگزاری رسمی عراق (اینا) اعلام کرد که نخست وزیر این کشور در راس یک هیات امنیتی بلندپایه متشکل از «عثمان الغانمی»، و «جمعه عناد»، وزیران کشور و دفاع وارد اربیل شد و مورد استقبال مسرور بارزانی قرار گرفت.

الکاظمی پیش از حضور در محل اصابت موشک های سپاه به مقر جاسوسی موساد در اربیل به دیدار «مسعود بارزانی»، رهبر حزب دموکرات کردستان عراق رفت و با وی به بحث و تبادل و نظر پرداخت.

در همین پیوند، «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا با مسرور بارزانی تماس تلفنی برقرار کرد و دو طرف موضوع عملیات موشکی اخیر در اربیل را بررسی کردند.

irna.ir/xjHPf۶

** صهیونیست‌ها ۲۶۰ خبرنگار را هدف قرار دادند
رژیم صهیونیستی سال گذشته میلادی بیش از ۲۶۰ خبرنگار را در سرزمین های اشغالی فلسطین هدف قرار داد.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

«کمیته حمایت از خبرنگاران» در بیانیه ای اعلام کرد که در حملات سال گذشته رژیم صهیونیستی علیه خبرنگاران در فلسطین، شمار زیادی از آنان زخمی و عده‌ای نیز دچار معلولیت شدند.
در این بیانیه آمده است که رژیم صهیونیستی روزانه از سلاح‌های ممنوعه بین‌المللی علیه فلسطینیان به طور عام و خبرنگاران به طور خاص استفاده می‌کند.
این بیانیه می‌افزاید، حملات و تجاوزهای رژیم صهیونیستی علیه اصحاب رسانه در سرزمین های  اشغالی، با هدف بازداشتن آنان از برملا کردن جنایت های این رژیم علیه ملت فلسطین صورت می‌گیرد.
به گزارش کمیته حمایت از خبرنگاران فلسطین، اکنون ۱۷ خبرنگار مرد و زن در زندان‌های رژیم صهیونیستی اسیر هستند.

irna.ir/xjHPbR

** روسیه از پیشروی ۱۱ کیلومتری نیروهایش در اوکراین خبر داد
سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: نیروهای روس در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱ کیلومتر در خاک اوکراین پیشروی داشته اند.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

«ایگور کوناشنکوف» اعلام کرد: نیروهای جمهوری خلق لوهانسک که قبلا شهر سیویردونتسک را از شرق و جنوب محاصره کرده بودند در حومه شمال شرق شهر با واحدهای ملی گرایان اوکراین درگیر شدند.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: نیروهای روس به پیشروی ادامه می دهند و به شهرک های وودنوی، اسلادکوی، استپنوی، تاراموک و اسلاونوی رسیده اند.

irna.ir/xjHPcL

** جدایی‌طلبان دونتسک: حمله اوکراین ۲۰ کشته در این منطقه برجای گذاشت
جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در منطقه دونتسک واقع در شرق اوکراین اعلام کردند که در حمله اوکراین به این منطقه دست کم ۲۰ نفر کشته و ۹ نفر زخمی شدند.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

دفاع منطقه‌ای دونتسک روز دوشنبه در حساب تلگرامی خود عکس‌هایی منتشر کرد که نشان می‌دهد چند جسد خون‌آلود در یک خیابان و در میان آوار افتاده‌اند.

به گفته این منبع، پدافند ضد هوایی جدایی‌طلبان دونتسک یک موشک اوکراینی را رهگیری کردند؛ موشکی که آوار آن سپس به قربانیان اصابت کرده است.

irna.ir/xjHP۹Y

** برگزاری "المپیاد سخنرانی و متن‌خوانی" دانشجویان زبان و ادبیات فارسی در چین
«المپیاد سخنرانی و متن‌خوانی» دانشجویان زبان و ادبیات فارسی به میزبانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین به صورت مجازی با حضور بیش از یکصد نفر در پکن برگزار شد.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

محمد کشاورز زاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین در این مسابقه طی سخنانی با اشاره به روابط خوب و دوستی دیرینه بین چین و ایران به عنوان دو کشور متمدن و تاریخی، بر ضرورت افزایش تعاملات دو کشور در راستای افزایش آشنایی و تبادلات بین مردم دو طرف و یاری به توسعه روابط دو کشور تأکید کرد و گفت که شعار "آینده مشترک" که از سوی شی جین پینگ رییس جمهوری چین مطرح شده، می تواند در این راستا کمک کند.

irna.ir/xjHNWW

** کرملین از احتمال تصرف کامل شهرهای بزرگ اوکراین خبر داد
سخنگوی کاخ کرملین روز دوشنبه از احتمال تصرف کامل شهرهای بزرگ اوکراین از جمله کی یف، پایتخت این کشور ضمن تلاش برای حفظ امنیت غیرنظامیان خبر داد.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

دیمیتری پسکوف در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: همزمان با تلاش وزارت دفاع برای اطمینان کامل از امنیت غیرنظامیان، احتمال به دست گرفتن کنترل کامل شهرهای تحت محاصره به استثنای مناطق مورد استفاده برای تخلیه غیرنظامیان را رد نمی کنیم.

irna.ir/xjHPgC

** جنگیدن خارجی‌ها برای اوکراین قانونی است؟
کشورهای مختلف در قبال حضور داوطلبانه شهروندانشان در جنگ اوکراین، مواضع متفاوتی گرفته اند که پیگرد قضایی تا لغو حقوق شهروندی و در عین حال، مسکوت گذاشتن قانون را شامل می شود.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

رویترز در گزارشی با عنوان «آیا جنگیدن خارجی ها برای اوکراین قانونی است؟» نوشت: هزاران داوطلب خارجی در حالی آماده جنگیدن برای اوکراین می شوند که ممکن است در کشور خود به خاطر این کار تحت پیگیرد قرار گیرند.

براساس گزارش های رسانه ای، شهروندانی از کانادا، گرجستان، هند، ژاپن، انگلیس و آمریکا در میان داوطلبان اعزام به اوکراین هستند.

irna.ir/xjHP۶V

** معاون وزیر خارجه آمریکا: به توافق با ایران نزدیک هستیم
وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا درباره مذاکرات وین میان ایران و گروه ۱+۴ اظهار داشت: فکر می‌کنم به توافق نزدیک هستیم.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه به وقت محلی در گفت و گو با فاکس نیوز افزود: فکر می کنم به یک توافق نزدیک هستیم و می خواهیم همه طرف ها از جمله روسیه از خود جدیت نشان دهند.

 معاون وزیر خارجه آمریکا در تداوم سیاست هراس از پیشرفت‌های برنامه هسته ای صلح آمیز ایران اضافه کرد: بسیار نگران اقدامات ایران هستیم و تصور کنید ایران یک سلاح هسته‌ای داشته باشد.

شرمن تصریح کرد بنابراین باید این مسأله را حل کنیم و به رفتارایران در منطقه رسیدگی کنیم. بنابراین ما به همه این امور رسیدگی خواهیم کرد اما ابتدا باید این توافق را بدست آوریم.

irna.ir/xjHNSF

** هدف قرار گرفتن مقر موساد، الکاظمی را به اربیل کشاند
"مصطفی الکاظمی" یک روز پس از حمله موشکی به مقرهای جاسوسی موساد در اربیل دقایقی پیش وارد اقلیم کردستان عراق شد.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

الکاظمی امروز (دوشنبه) در راس هیاتی بلندپایه شامل "عثمان الغانمی" وزیر کشور، "جمعه عناد" وزیر دفاع، "قاسم الاعرجی" مشاور امنیت ملی و تعدادی دیگر از مسئولان عراقی به اربیل رفت و مورد استقبال مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق قرار گرفت.

منابع رسانه ای عراقی اعلام کرده اند که الکاظمی با مسئولان اقلیم کردستان دیدار و از محل های اصابت موشک های شلیک شده در بامداد یکشنبه به مقر جاسوسی موساد بازدید خواهد کرد.

در همین ارتباط «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا با مسرور بارزانی تماس تلفنی برقرار کرد و دو طرف مساله عملیات موشکی اخیر در اربیل را بررسی کردند.

irna.ir/xjHP۲f

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha