به گزارش روز سه شنبه ایرنا از سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، مهدی جمالی نژاد در نشست مشترک استانداران سراسر کشور که با دستور کار سفرهای نوروزی و کنترل حوادث جادهای به ریاست وزیر کشور تشکیل شد، با اشاره به پیش بینی افزایش۳۰درصدی تردد در ایام تعطیلات نوورزی سال ۱۴۰۱ نسبت به نوروز ۱۴۰۰ و پیش بینی افزایش ۱۵درصدی تردد نسبت به نوروز ۱۳۹۸ بر هماهنگی و هم افزایی تمامی دستگاه های مربوطه به منظور برنامه ریزی دقیق برای کاهش تصادفات رانندگی و تلفات ناشی از آن در تعطیلات نوروزی تاکید کرد.
وی برخی ویژگی های ایام تعطیلات نوروزی سال ۱۴۰۱، همزمانی نیمه شعبان و تقارن پنج شنبه آخر سال که شاهد افزایش زیارت اماکن زیارتی، گلزار شهداء و اهل قبور هستیم با آغاز سفرهای نوروزی، افزایش طول سفرها با توجه به محدودیت های سه سال گذشته و آغاز پرجحم سفرها و بازگشت متراکم به علت شروع ماه مبارک رمضان بعد از تعطیلات، برشمرد.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشوردر ادامه ضرورت ها و انتظارات عمده در این ایام از دستگاه های مرتبط از جمله استانداری ها، فرمانداری ها، بخشداری ها، شهرداری ها، پلیس راهور نیروی انتظامی و راهداری ها را برگزاری منظم شورای راهبری ترافیک استان ها و شورای ترافیک در استان و شهرستان ها در راستای ارتقاء ایمنی و پیگیری دقیق اجرای مصوبات آنها، توسعه و تجهیز معابر شهری به سامانه های هوشمند، اهتمام لازم در رفع نقاط حادثه خیز، همکاری در ساماندهی موتورسیکلت سواران، همکاری در برنامه های آموزشی و فرهنگ سازی و اهتمام لازم در اجرای آیین نامه مدیریت ایمنی سوانح رانندگی عنوان کرد.
رییس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، اهتمام لازم در اجرای آیین نامه جدید طراحی معابر شهری به خصوص آرام سازی و مدیریت سرعت، تمرکز بر تکنیک های مدیریت تقاضای سفر به خصوص در کلانشهرها، احراز آمادگی کامل اعضاء شورای ترافیک استان و سازمان های مسئول برای طرح نوروزی، پیش بینی و احراز آمادگی برای پاسخگویی موثر در شرایط بحرانی و درصورت اجرای محدودیت های کرونا همکاری شهرداری و راهداری ها با پلیس راهور در گلوگاه های کنترلی، تامین و تجهیز استفاده از سامانه های هوشمند برای اعمال محدودیت های کرونایی را دیگر ضرورت های طرح تعطیلات نوروزی ۱۴۰۱ ذکر کرد.
جمالی نژاد همچنین بر بررسی وضعیت سامانه های موجود و آماده به کار بودن برای بهره گیری در طرح نوروزی، ساماندهی علائم، پاکسازی، تقویت، تابلوهای راهنمای مسیر در شهرهای طول مسیر، ساماندهی ورودی و خروجی شهرها و صنوف این محدوده، تعطیلی عملیات های عمرانی در سطح معابر شهری و ساماندهی، تقویت و نظارت بر ناوگان حمل و نقل عمومی تاکید کرد.
۲۳۷شهرستان فاقد کمربندی است و بار ترافیک جاده ای از میان گذر شهرها عبور می کند
معاون عمرانی وزیر کشور بر همکاری راهداری ها با پلیس راهور و مدیریت شهری در شهرهای فاقد کمربندی در شرایط خاص آب و هوایی و مشارکت در عملیات راهداری تاکیدکرد و گفت: از مجموع ۴۶۱ شهرستان، ۲۳۷ شهرستان فاقد کمربندی است و بار ترافیک جاده ای از میان گذر شهرها عبور می کند و همچنین شاهد وقوع تصادفات خسارتی و جرحی در شهرهای فاقد کمربندی به دلیل تداخل ترافیک جاده ای در حین عبور از میان گذرهای شهرهای فاقد کمربندی، عدم تطبیق سرعت معبر، فراوانی تقاطع ها، انشعابات متنوع خیابان ها، نوع کاربری شریان ها و ظرفیت محدود معابر درون شهری هستیم؛ بنابراین این موضوع نیازمند توجه مضاعف است.
رییس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور همچنین به روند جان باختگان تصادفات درون شهری در ۱۰ سال گذشته اشاره کرد و گفت: از سال ۱۳۹۰ تاکنون با توجه به اقدامات انجام شده بخصوص توسط شهرداری ها شاهد کاهش جانباختگان در تصادفات درون شهری بودیم که ادامه این روند و رسیدن به چشم انداز صفر از اولویت های کاری و برنامه ای مدیریت شهری در سال ۱۴۰۱ است.
بیشترین و کمترین جانباختگان تصادفات در چه استان هایی بودند
وی سپس به روند جان باختگان تصادفات درون شهری یازده ماهه ۵ سال گذشته اشاره و اظهارکرد: بیشترین کاهش در استان های خوزستان، اصفهان، لرستان، مازندران و تهران بزرگ و بیشترین افزایش در آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، یزد، کرمانشاه و سمنان بوده است، ولی در این بخش همچنان نیازمند برنامه ریزی های مختلف تمامی دستگاه های دولتی و غیردولتی، مدیریت شهری، بخش خصوصی، سازمان های مردم نهاد و رسانه ها هستیم برای کاهش آمار هستیم.
توزیع فراوانی جان باختگان سوانح ترافیکی
جمالی نژاد در ادامه به توزیع فراوانی جان باختگان سوانح ترافیکی از نظر نوع در سال ۹۹-۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: ۴۲درصد عابرین پیاده و ۳۶درصد راکب موتورسیکلت بوده اند و استان های همدان، البرز، کرمانشاه، مازندران و مرکزی بیشترین افزایش جان باخته عابر پیاده در این مدت را داشته اند واستان های قم، بوشهر، سمنان، گلستان، وهرمزگان بیشترین افزایش جان باخته راکبان موتورسیکلت را داشته اند.
وی همچنین در تشریح توزیع فراوانی جانباختگان سوانح ترافیکی از نظر مکان در سال ۹۹-۱۴۰۰ گفت: سال ۹۹ مطابق گزارش های ارسالی، ۳۳ درصد جان باختگان سرصحنه تصادف، ۵ درصد حین انتقال و ۶۱ درصد در مراکز درمانی و در سال ۱۴۰۰ به موجب آمارها ۳۱درصد سرصحنه، ۵ درصد حین انتقال و ۶۳ درصد در مراکز درمانی فوت شده اند.
وی اضافه کرد: بیشترین علل وقوع تصادفات رانندگی در ۱۱ ماهه ۱۴۰۰، عدم توجه به جلو و عدم رعایت به حق تقدم بوده است که برنامه مدیریت شهری برای ایجاد شرایط سفری ایمن برای هموطنان در نوروز سال ۱۴۰۱ به استانداران ابلاغ شده است و در ایام سفرهای نورزوی پایش های مستمر برای تحقق آن صورت خواهد گرفت.
نظر شما