اصناف مشهد از فروش فوق العاده میوه استقبال می کنند

مشهد- ایرنا- رییس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد گفت: در آستانه نوروز به دلیل گرانی میوه ها، اصناف از فروش های فوق العاده در قالبهای مختلف استقبال می کنند تا مردم توان خرید میوه شب عید را داشته باشند.

حیدر ساکن برجی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در روزهای پایانی سال به سر می بریم اما هنوز بازار راکد است و جنب و جوشی ندارد، بیشتر میوه ها در میدان بار روی دست فروشندگان می ماند و ناگزیر هستند آنها را در روزهای بعد که میوه از تازگی خارج می شود، با قیمت پایین تری به فروش برسانند.

وی با اشاره به رونق بازار میوه در سالهای گذشته گفت: پیش از این روزهای آخر سال که می رسید، کامیونهای زیادی از میادین میوه مشهد، بار می زدند و میوه ها را به شهرستانهای اطراف مشهد و حتی به کشورهای افغانستان و ترکمنستان ارسال می کردند اما امسال خبری از این موضوع نیست.

رییس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد گفت: قیمت بالای میوه باعث شده است که مردم آن را به صورت دانه ای خریداری کنند و این نشان از کاهش قدرت خرید مردم برای میوه های نوروزی دارد.

ساکن برجی دلیل دیگر کاهش خرید میوه توسط مردم را عرضه میوه های تنظیم بازاری در شهر دانست و افزود: مردم منتظر می مانند که میوه طرح تنظیم بازار را با قیمت کمتر خریداری کنند، از این رو میوه های معمولی روی دست فروشندگان می ماند.

وی ادامه داد: دولت میوه را به قیمت واقعی آن خریداری کرده و با استفاده از یارانه دولتی، از طریق سازمان تعاون روستایی در قالب طرح تنظیم بازار با قیمت کمتر عرضه می کند، این موضوع باعث می شود که میوه ها روی دست سایر فروشندگان بماند و بازار عید نوروز کساد شود.

رییس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد گفت: اگر دولت به جای توزیع میوه طرح تنظیم بازار از اصناف بخواهد که بخشی از میوه های خود را در قالب دوشنبه بازارها یا نمایشگاه های عرضه مستقیم برای رفاه حال مردم کم بضاعت عرضه کنند، اصناف از این موضوع استقبال می کنند و برای فروش میوه با قیمت کمتر آمادگی دارند.

وی با بیان اینکه عرضه و تقاضا باید تعیین کننده نرخ در بازار باشد، افزود: همان طور که در شب یلدا زمانی که تقاضا برای میوه زیاد می شود، مردم آن را به قیمت مناسب می خرند اما در هنگام عید، عرضه میوه طرح تنظیم بازار در نهایت نه سودی برای اصناف و نه منفعتی برای مردم دارد.

رییس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد درباره قیمت میوه های پرتقاضا در ایام عید از جمله پرتقال و سیب گفت: نرخ هر کیلو پرتقال تامسون هشت تا ۱۲ هزار تومان است که نوع مرغوب آن (پرتقال والنسیا) تا ۳۲ هزار تومان نیز می رسد.

ساکن‌ برجی قیمت هر کیلو سیب زرد را هفت تا هشت هزار تومان و نوع مرغوب و استثنایی آن را ۱۵ تا ۱۷ هزار تومان ذکر و بیان کرد: بخش زیادی از میوه های پرمصرف ایام نوروز هنوز جذب بازار نشده و در سردخانه ها و انبارها مانده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha