زنجیره تولید «مرغ لاین» در کشور تا ۳ سال آینده تکمیل می‌شود

تهران- ایرنا- دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری گفت:‌ تاکنون ۶۰ میلیارد تومان منابع مالی در زمینه تحقیق و توسعه زنجیره تولید مرغ لاین آرین هزینه شده است و کشور تا سه سال آینده با تحقیق و توسعه در این زمینه بی‌نیاز می‌شود.

به گزارش روز سه شنبه گروه علم و آموزش ایرنا، مرغ لاین نژادی از مرغ‌ها است که می‌توان در آن‌ها تمام صفات مورد نیاز برای صنعت مرغداری را پیدا کرد. در واقع نسل جوجه یک‌روزه ‌ای که برای تولید گوشت مرغ در سالن‌ های پرورشی مرغداری‌ های گوشتی کشور مورد استفاده قرار می‌ گیرد، به ترتیب از مرغ مادر، اجداد و در نهایت مرغ‌های لاین گرفته شده است.

به همین دلیل تعداد کشورهای صاحب علم و فناوری موسوم به لاین در جهان کمتر از تعداد انگشتان دست است و به عنوان مثال در جهان تنها هشت کشور آمریکا، انگلیس، هلند، برزیل، هند، آلمان، فرانسه و ایران از توانایی فنی و علمی لازم برای تولید این مرغ ها برخوردار هستند.

مرغ لاین و مرغ اجداد برای تولید گوشت مرغ به روش صنعتی مورد استفاده قرار می‌ گیرند؛ زیرا برای این کار باید نژاد مرغ‌ها را اصلاح کرده و به رده ژنتیکی مرغ لاین دسترسی پیدا کرد.

فناوری دستیابی به مرغ لاین به قدری راهبردی هست که حتی در مقالات علمی مربوط به اصلاح ژنتیکی طیور هم هیچ اشاره‌ای به ریز اطلاعات آن نمی ‌شود.

مرغ لاین در ایران بیشتر با نژادی به نام مرغ آرین شناخته می‌ شود، ایران با در اختیار داشتن مرغ لاین آرین یکی از هشت کشور صاحب لاین در دنیا است، ولی با بی توجهی کافی به این ظرفیت بومی تا امروز بیش از ۸۵ درصد مرغ اجداد و مرغ مادر مورد نیاز صنعت طیور کشور از نژادهای خارجی مانند اربراکرز، کاب، لوهمن تأمین می‌ شود.

با وجود همه توانمندی‌های تولیدی داخلی، همچنان شاهد واردات مرغ لاین به کشور هستیم. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با توجه به این‌که مرغ لاین یک محصول پرمصرف در کشور است و واردات آن هزینه زیادی برای اقتصاد دارد، به این حوزه ورود کرده است تا تمام نیاز بازار را با تولیدات داخلی مرتفع کند.

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت وگو با خبرنگار علم و آموزش ایرنا در خصوص فعالیت ها و حمایت های صورت گرفته در زمینه مرغ لاین در کشور افزود: در تلاش برای تکمیل زنجیره مرغ لاین در کشور هستیم. از سال گذشته با دستور مستقیم معاون علمی و فناوری رییس جمهور پروژه‌های تحقیق و توسعه در حوزه مرغ لاین آرین مورد پیگیری قرار گرفت و کاربسیار قوی در حوزه مرغ لاین در کشور شروع شد.

وی بیان کرد:‌ ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با درک اهمیت بازتولید این محصول و احیای پرورش آن در کشور اقدام به تعریف برنامه‌های ملی و همچنین شناسایی و احصای چالش‌ها و نیازهای فناورانه این حوزه کرده است.

قانعی ادامه داد:‌ در حال حاضر ۶۰ میلیارد تومان هزینه در خصوص تحقیق و توسعه مرغ لاین آرین از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تخصیص داده شده است و تا سه سال آینده ایران با تحقیق و توسعه در خصوص مرغ لاین غنی می شود.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یادآور شد: مشکل ما در خصوص مرغ لاین، تغییر ژنتیکی بود که باید برای رقابت در سطح بین الملل صورت می گرفت تا در این عرصه رقابت پذیر باشد.

وی گفت:‌ طرح‌های مربوط به این حوزه از سال گذشته و تیرماه امسال کار خود را شروع کرده‌اند. از سال گذشته تعداد ۱۰ طرح و امسال ۲۲ طرح در حوزه‌های مختلف مرتبط با مرغ لاین در حال اجرا هستند که شامل اصلاح نژاد، تغذیه و پرورش و تجهیزات مربوطه می‌شود.

قانعی گفت:‌ این کار با تحقیق و توسعه انجام می‌شود و به زودی آثار آن دیده خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha