رهاسازی ۳۰ میلیون مترمکعب آب از سد مهاباد به دریاچه ارومیه آغاز شد

مهاباد - ایرنا - مدیر امور آب مهاباد گفت: رهاسازی ۳۰ میلیون متر مکعب از آب پشت سد این شهرستان به سمت دریاچه ارومیه آغاز شده و طبق زمان بندی ادامه خواهد یافت.

رضا جهین روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این رهاسازی که از امروز با میانگین دبی ۲۰ متر مکعب بر ثانیه آغاز شده، تا اواسط فرودین ماه سال آینده به پایان خواهد رسید.

وی ادامه داد: سهمیه مرحله اول رهاسازی آب سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه به میزان ۳۰ میلیون متر مکعب براساس دستور ستاد احیای دریاچه ارومیه تعیین شده بود که اختصاص خواهد یافت.

مدیر امور آب مهاباد از ساکنان محلی خواست تا ضمن رعایت نکات ایمنی در زمان رهاسازی و پس از آن از نزدیک شدن به حریم و بستر رودخانه و همچنین کشاورزان منطقه از برداشت های غیر مجاز آب در طول مسیرها برای اهداف زراعی خودداری کنند.

جهین اضافه کرد: هم اکنون حجم آب مخزن دریاچه سد مهاباد به ۱۵۵ میلیون متر مکعب رسید که این مقدار سه میلیون مترمکعب از مدت مشابه سال قبل بیشتر است.

به گزارش ایرنا، سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه‌ بر تأمین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

این سد که در ضلع غربی این شهر احداث شده است تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ نزدیک‌ترین سد به مناطق مسکونی در جهان به شمار می‌آید.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال، از ۱۳۹۴ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنابر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح‌های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha