پژوهش‌های دانشگاهی در راستای حل مشکلات محیط‌زیست کشور نیست

تهران - ایرنا - معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه هنوز بین دستگاه های اجرایی و مجموعه علمی و آموزشی کشور یک ارتباط سیستماتیک و منطقی وجود ندارد، گفت: مطالعات و پژوهش های دانشگاهی در راستای حل مشکلات محیط زیست کشور نیست.

به گزارش ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه در نشستی با روسای دانشگاه ها و دانشکده های منابع طبیعی و محیط زیست سراسر کشور و نیز مدیران کل حفاظت محیط زیست استانها که به صورت ویدیوکنفرانسی برگزار شد، اظهار داشت: بر اساس اعتقادی که به ظرفیت ها و توانایی های فارغ التحصیلان و استادان دانشگاه های داخل کشور داریم، دست نیاز برای حل مشکلات محیط زیستی به سوی این عزیزان دراز کرده ایم.

وی با اشاره به دغدغه های محیط زیستی استادان دانشگاه، تصریح کرد: ملاک فعالیت برای سازمان محیط زیست روزمرگی نیست بلکه چشم اندازهای آینده را می بیند و تلاش می کند با در نظر گرفتن آن، مجموعه محیط زیست کشور را مدیریت کند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست، تغییرات اقلیمی را یک اصل انکارناپذیر در جهان دانست و خواستار قرار گرفتن این موضوع در دستور کار دولت و سپردن تشکیلات مربوط به آن به سازمان حفاظت محیط زیست شد.

سلاجقه خاطرنشان کرد: برخورد بشر با محیط زیست و دخالت های انسانی باعث تقلیل آستانه ها و تغییر اکوسیستم ها شده است و این موضوع احتمال مخاطرات طبیعی را افزایش داده است.

وی از افت سطح آب سفره های زیرزمینی، فرونشست زمین، پدیده ریزگردها، مدیریت پسماندها، مسایل مربوط به پساب ها و تصفیه خانه ها و نیز تهدید تنوع زیستی به عنوان چالش های زیست محیطی کشور یاد کرد و گفت: مسوولان و اهالی علم باید برای این مشکلات چاره اندیشی کنند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ما هنوز در ابتدای فعالیت برای مدیریت آلودگی های امواج و اصوات هستیم و باید بیشتر به این مقولات بپردازیم.

سلاجقه تاکید کرد: واقعیت آن است که هنوز بین دستگاه های اجرایی و مجموعه علمی و آموزشی کشور یک ارتباط سیستماتیک و منطقی وجود ندارد، دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان که منبعث از دانشگاه ها هستند ظرفیت های خوبی برای کشور ایجاد کرده اند اما همه اینها در خدمت رفاه جامعه قرار نگرفته است.

وی با انتقاد از اینکه مطالعات و پژوهش های دانشگاهی در راستای حل مشکلات محیط زیست کشور نیست، گفت: ما پس از بررسی های فراوان به این نتیجه رسیدیم که می بایست با برگزاری نشست هم اندیشی با دانشگاه های مادر استان ها، یک بار برای همیشه به محیط زیست کشور ادای دین کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: استان های مختلف از نظر شرایط محیط زیستی با یکدیگر متفاوتند بنابراین باید با هماهنگی سازمان اداری و استخدامی، در ساختار ادارات کل استانی بر اساس شرایط و توانمندی های هر استان بازنگری کنیم.

سلاجقه با بیان اینکه چالش ها و اولویت های زیست محیطی استان های مختلف با هم متفاوت است، گفت: بنابراین شرح خدمات هر استان نیز بایستی با توجه به چالش ها و اولویت های آن استان تعریف شود.

وی با تاکید بر ضرورت مشارکت دانشگاه ها در حل مشکلات زیست محیطی، خاطرنشان کرد: دانشگاه ها باید از سرمایه انسانی ارزشمند و تحقیقات کاربردی خود برای حل دست کم یک معضل زیست محیطی استان خود بهره بگیرند تا شاخص های محیط زیستی در کشور ارتقا یابد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با گلایه از روسای دانشگاه هایی که در این جلسه هم اندیشی حضور نیافتند، گفت: موضوع محیط زیست یک موضوع چندبخشی است و می بایست نگاه به آن هم چندبخشی باشد، بنابراین به نظر می رسد که باید جلسه بعدی با حضور وزیر علوم و روسای دانشگاه های بزرگ کشور برگزار و چالش های محیط زیستی کشور به بحث گذاشته شود.

در این جلسه شماری از روسای دانشگاه ها و دانشکده های محیط زیست و منابع طبیعی کشور به ارایه نظرات و پیشنهادات خود برای مدیریت معضلات محیط زیستی پرداختند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha