۲۶ اسفند ۱۴۰۰، ۲۲:۰۷
کد خبر: 84689033
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کانون تمرکز فعالیت‌های دولت در سال آینده تحقق رشد اقتصادی است

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: کانون تمرکز فعالیت‌های دولت سیزدهم در سال آینده تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی است.

«فرزاد مخلص الائمه» عصر روز پنجشنبه در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و آیین تجلیل از صادرکنندگان برتر استان مرکزی افزود: با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده و شرایط قانون بودجه سال ۱۴۰۱، تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی کشور در سال آینده محیا است.

وی ادامه داد: سهم استان مرکزی برای تحقق رشد هشت درصدی اقتصادی کشور هفت و ۲ دهم درصد بوده و تحقق این مهم نیازمند تلاش و کوشش فعالان بخش خصوصی و بخش دولتی در حوزه‌های مختلف کشاورزی، تجارت، خدمات و صنعت است.

استاندار مرکزی یاد آور شد: این استان در حوزه کسب و کار در سال جاری رتبه نخست را در سطح کشور به خود اختصاص داده و امید است سال آینده با حذف محوزهای کاغذی زمینه رشد هرچه بیشتر این مهم در استان فراهم شود.

مخلص الائمه افزود: بر اساس گزارش‌های مسئولان ۹۲ درصد حذف مجوزهای کاغذی در حوزه کسب و کار انجام شده و امید است بهار سال آینده پایانی برای مجوزهای کاغذی در کشور باشد.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در تصویب قانون سال ۱۴۰۱ همراهی مناسبی با دولت داشت و اصلاحات انجام شده در راستای بهبود کیفیت بودجه سال آینده بوده‌است.

استاندار مرکزی گفت: بهبود وضعیت اقتصادی برای مردم و فعالان اقتصادی در دولت سیزدهم ملموس است.

وی ادامه داد: کشورهای دوست و متخاصم به مذاکرات هسته‌ای چشم دوخته اند ولی در داخل کشور آرامش حاکم است.

استاندار مرکزی گفت: روند فروش نفت در کشور روند پرشتاب و روبه رشد داشته و پیش بینی می شود کشور در زمینه فروش نفت نیمه سال آینده به شرایط پیش از تحریم‌ها بازگشته و درآمدهای کشور در این حوزه عادی شود.

مخاص الائمه افزود: کشور در مدت ۲ سال گذشته اقتصاد غیر نفتی را تجربه کرده و امید است دوباره به اقتصاد نفتی بیمار و آلوده بازنگردد.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فرمودند این سرمایه خدادی عامل اصلی فروریختگی های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در طول دهه‌ها برای کشور بوده‌است.

استاندار مرکزی گفت: یک اقتصاد تک محصولی وابسته به محض اینکه کمی شرایط برای فروش نفت تنگ شود تمام اجزای کشور و معیشت مردم را تحت تاثیر قرار می دهد.

مخلص الائمه ادامه داد: با توجه به کاهش وابستگی کشور به اقتصاد نفتی پس از ۵۰ سال، نیاز است با همت و تلاش دستگاه‌های اجرایی در سطح ملی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی این سرمایه ملی به سمت فعالیت‌های مولد هدایت شود.

وی ادامه داد: تزریق دوباره درآمدهای نفتی به هزینه‌های جاری افزایش نقدینگی غیر مولد و افزایش تورم بالای ۴۰ درصد را برای کشور به همراه دارد.

استاندار مرکزی یادآور شد: کانون توجه دولت سیزدهم در سال جاری در زمینه مبارزه با بیماری کووید ۱۹ و واکسیناسیون قرار داشت که این مهم کاهش ابتلا به این بیماری در موج ششم را به همراه داشت.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: برخی از تبصره‌ها که در سال جاری در راستای جهش تولید در سال جاری توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده بود در بودجه سال ۱۴۰۱ ادامه می یابد.

حسن آصفری افزود: صندوق توسعه عدالت در بودجه سال آینده با ریاست استاندار تشکیل و برای سال نخست ۲ هزار میلیارد تومان در این صندوق واریز می شود.

وی ادامه داد: مالیات بر ارزش افزوده در این صندوق واریز و استاندار می تواند در راستای جهش تولید از آن استقاده کند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: در بودحه سال آینده صنوفی که تا یک میلیارد ریال در آمد داشته‌اند از مالیات معاف و صنوف دیگر نیز که به دلیل شیوع کرونا با ضرر و زیان مواجه بودند از ۱۰ تا ۵۰ درصد معافیت مالیاتی برای آنها در نظر گرفته شده‌ است.

آصفری افزود: ۲۰۰ هزار میلیارد ریال در بودجه سال آینده برای تسهیلات جهش تولید اختصاص یافته‌است.

وی ادامه داد: منابع یک در هزاری که اتاق‌های بازرگانی برای صدور کارت بازرگانی به صندوق اتاق بازرگانی کشور واریز می کردند در بودجه سال آینده برای افزایش شفافیت ابتدا به خزانه ملی واریز و سپس به صندوق اتاق بازرگانی کشور واریز می شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی در این نشست گفت: ۱۱ اتحادیه و انجمن تا ۱۴۰۰ زیر نظر اتاق بازرگانی این استان فعال بودند که پرونده ۱۱ اتحادیه و انجمن در حال تکمیل بوده و ۱۱ اتحادیه و انجمن نیز سال آینده به جمع اتحادیه ها و انجمن های اتاق بازرگانی افزوده می شود.

ناصر بیکی افزود: ۳۳ اتحادیه و انجمن سال آینده زیر نظر اتاق بازرگانی استان مرکزی به فعالیت خود ادامه می دهند.

وی ادامه داد: ۴۹ دوره آموزشی سال جاری توسط اتاق بازرگانی استان مرکزی برگزار و یک هزار و ۴۴۳ نفر در این آموزش‌ها شرکت کردند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: اتاق داوری این دستگاه برای نخستین بار تشکیل و ۳۰ پرونده به این اتاق ارسال شد.

بیکی افزود: این اتاق با هدف نظارت بر قراردادهای بین المللی برای جلوگیری از تضییع حقوق شرکت‌های صادر کننده تشکیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: ۹ جلسه در مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی استان تشکیل و اقدامات وسیعی در حوزه پژوهشی در این مرکز انجام شد که نتیجه آن چهار گزارش در حوزه صنعت و معدن و کشاورزی بوده‌است.

بیکی گفت: ۱۰۲ کارت بازرگانی جدید در سالجاری توسط اتاق بازرگانی استان مرکزی صادر و ۱۰۱ کارت نیز تمدید شده‌است.

وی ادامه داد: ۱۵ کارت جدید در بخش حقیقی در استان مرکزی صادر و ۲۱ کارت نیز در این بخش تمدید شده‌است.

رئیس اتاق بازرگانی استان مرکزی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: ۱۸۱ گواهی مبدا صادرات امسال به ارزش ۱۰ میلیون و ۵۸۸ هزار دلار توسط این اتاق این استا صادر شد.

بیکی افزود: ۱۰ سفیر امسال به استان مرکزی دعوت و با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استان آشنا شدند و ۶ ملاقات با سفرای خارجی برگزار شد.

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این نشست گفت: رشد اقتصادی هشت درصدی سال آینده برای کشور پیش بینی شده‌است که سهم استان در این زمینه هفت و ۲ دهم درصد است.

علی جودکی افزود: یک میلیارد و ۸۶ میلیون دلار کالا امسال از استان مرکزی به خارج از کشور صادر شد که امید است سال آینده این رقم به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار افزایش یابد.

وی ادامه داد: حذف قوانین دست و پا گیر از جمله برنامه‌های دولت برای افزایش صادرات در سال آینده است.

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی خاطرنشان کرد: یک هزار و ۴۶۹ تن کالا امسال از این استان به خارج از کشور صادر شد که میانگین ارزش کالاهای صادر شده از این استان ۲ برابر متوسط کشور است.

جودکی افزود: استان مرکزی در سال جاری به ۱۰۰ کشور جهان صادرات داشت که بیشتر این کشورها، کشورهای همسایه بوده‌است.

در پایان این نشست از ۲۴ نفر از صادرکنندگان برتر استان مرکزی تقدیر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha