ذخایر سنگ آهن هرمزگان به ۱۱۴ میلیون تن افزایش یافت

بندرعباس- ایرنا- استاندار هرمزگان گفت: در ۲ سال اخیر ذخایر سنگ آهن در استان با انجام اکتشافات جدید به ۱۱۴ میلیون تن افزایش یافت.

مهدی دوستی روز یکشنبه در نشست شورای معادن در هرمزگان افزود: ذخایر سنگ آهن استان هرمزگان از نوع هماتیت هستند که میزان ذخایر قطعی سنگ آهن نتیجه فعالیت‌های اکتشافی جدید در ۲ سال اخیر بوده است..
وی بیان داشت در استان هرمزگان اکنون سه واحد فرآوری سنگ آهن فعال بوده و برای ۲ طرح صنعتی در این زمینه نیز جواز تاسیس صادر شده و عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شده است.
 استاندار هرمزگان با تاکید بر لزوم انجام مطالعات اکتشافی بر روی ذخایر معدنی مهم اظهارداشت: شناسایی ظرفیت‌های ماده معدنی سیلیس و پتاس نیز در کنار سنگ آهن باید در دستورکار قرار گیرد که در این خصوص با توجه به آنومالی‌های سیلیس در شمال و همچنین شرق استان در مناطق مستعد در قالب پهنه مطالعاتی مد ظر قرار گیرد.
وی افزود: پنج شهر شیشه، فولاد، نساجی، پتروپالایش و هماتیت در استان هرمزگان ایجاد خواهد شد که روال و مقدمات ابتدایی هر کدام از این شهرها در حال طی شدن است.
گفتنی است در این نشست به ذخایر پتاس که بیشتر اشاره شد، بهره برداری از این ذخایر مورد تاکید استان هرمزگان بوده و بر همین مبنا نیز این معادن باید به سرعت تعیین تکلیف و استخراج این ذخایر آغاز شود.
در این نشست تاکید شد یکی از معادن پتاس در مرحله جایگزینی تعهدات توسط برنده‌ مزایده‌ در اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان است و همکاری دستگاه‌ها می‌تواند در این راستا بسیار حائز اهمیت باشد.
همچنین در نشست ‌شورای معادن هرمزگان گفته شد پهنه مطالعاتی غرب استان با محوریت شناسایی ذخایر سنگ آهن نیز موافقت وزارت متبوع را اخذ کرده و در وسعتی بالغ بر  سه هزار و ۳۸۰ کیلومتر مربع در سامانه کاداستر درج شده است که مراحل انعقاد تفاهم نامه با سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور به عنوان مجری اکتشاف پهنه در دست انجام است.
در پایان این نشست شورا نیز پرونده‌ یکی از معادن سنگ نمک استان هرمزگان مطرح و در اجرای ماده ۲۰ قانون معادن بهره بردار معدن یادشده به دلیل نبود اجرای تعهدات قانونی و نبود فعال سازی معدن، سلب صلاحیت و مقرر شد معدن از طریق فرآیند مزایده‌ عمومی واگذار شود.
براساس اطلاعات منتشره سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان، تعداد ۱۱۲ محدوده معدنی دارای پروانه اکتشاف، ۲۵ معدن دارای گواهینامه کشف و ۲۲۶ معدن دارای پروانه بهره‌برداری در این استان با مجموع ذخایر افزون بر یک و نیم میلیارد تن وجود دارد و حدود ۳ هزار نفر به طور مستقیم در این معادن فعالیت می‌کنند.
معادن پایه استان هرمزگان شامل سنگ گچ، سنگ آهن، سنگ نمک، سنگ کرومیت و خاک سرخ است و می‌توان برای ۲۰ نوع ماده معدنی در این استان اکتشاف انجام داد.
در حال حاضر ۱۲۵ معدن فعال در استان هرمزگان وجود دارد که علاوه بر آن یک واحد معدن گچ جدید نیز در استان آماده بهره‌برداری می باشد.
مواد معدنی استخراج شده از معادن هرمزگان در صنعت ساختمان، صنایع فولاد، تولید گچ، شن و ماسه، صنایع سیمان و تهیه آجر کاربرد دارد که علاوه بر مصرف داخلی، به کشورهای حاشیه خلیج فارس و چین صادر می‌شود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha