روزنامه‌های مهم سریلانکا دیگر چاپ نمی‌شوند

تهران- ایرنا- دو روزنامه مهم سریلانکا به دلیل کمبود کاغذ، انتشار نسخه‌های چاپی خود را به حال تعلیق درآوردند.  

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از خبرگزاری فرانسه، کشور سریلانکا که با ۲۲ میلیون جمعیت در جنوب آسیا واقع شده، به دنبال کاهش ذخایر ارز خارجی با یکی از بدترین بحران‌های اقتصادی خود از زمان استقلال در سال ۱۹۴۸ روبه‌رو شده است.

پس از آن که خبر رسید سهمیه‌بندی شیرخشک، شکر، عدس، و برنج در این کشور آغاز شده، حالا روزنامه خصوصی اوپالی (Upali) و ضمیمه انگلیسی‌زبان آن، آیلند (The Island)، اعلام کرده‌اند از این پس به دلیل نبود کاغذ تنها به صورت برخط منتشر می‌شوند.

دیگر روزنامه‌های داخلی نیز به دنبال افزایش بیش از یک سومی هزینه‌ها در پنج ماه گذشته و به دلیل دشواری در تامین منابع از خارج از کشور، تعداد صفحات خود را کاهش داده‌اند.

هفته گذشته امتحانات کتبی حدود ۳ میلیون نفر از ۴ میلیون و ۵۰۰ دانش‌آموز سریلانکایی به دلیل کمبود کاغذ و قلم تا مدت نامعلوم به تعویق افتاد. کمبود ارز خارجی همچنین با ایجاد کمبود انرژی بر همه بخش‌ها و صنایع سریلانکا اثر گذاشته و به افزایش سرسام آور قیمت‌ها منجر شده است، تا جایی که نرخ تورم در این کشور در ماه فوریه (بهمن- اسفند ۱۴۰۰) به رکورد ۱۷.۵ درصدی رسید.

دولت سریلانکا برای پرداخت بدهی خارجی خود به ۷ میلیارد دلار پول نیاز دارد و این در حالی است که ذخایر ارزی خارجی این کشور به ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است. میزان این ذخایر در نوامبر سال ۲۰۱۹ که دولت حاضر روی کار آمد، ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha