۷ فروردین ۱۴۰۱، ۱۳:۴۶
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84697408
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سیاست هسته ای بایدن زیر تیغ انتقادهای تند مخالفان

۷ فروردین ۱۴۰۱، ۱۳:۴۶
کد خبر: 84697408
سیاست هسته ای بایدن زیر تیغ انتقادهای تند مخالفان

تهران-ایرنا- روزنامه واشنگتن تایمز نوشت: سیاست هسته ای دولت جو بایدن همزمان با نگرانی ها درباره تشدید حمله هسته ای در بحران اوکراین، مورد انتقاد هر دو حزب اصلی آمریکا قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، این روزنامه افزود: منتقدان بایدن وی را به عقب نشینی از وعده انتخاباتی اش مبنی بر این که «تنها هدف» تسلیحات هسته ای آمریکا جلوگیری با واکنش به حمله از سوی دشمنان است متهم می کنند.

روز جمعه، روزنامه وال استریت ژورنال نوشت در سیاست جدید آمریکا به جای اشاره به «تنها هدف» تسلیحات هسته ای آمریکا، بیان شده که «نقش اصلی» زرادخانه هسته ای آمریکا جلوگیری از حملات هسته ای است؛ سیاستی که امکان واکنش هسته ای آمریکا را در «شرایط جدی» برای جلوگیری از حملات غیر هسته ای ایجاد می کند.

این مساله واکنش سریع برخی از دموکرات های کنگره را برانگیخته است. سناتور دموکرات ادوارد مارکی و رئیس کارگروه کنترل تسلیحات هسته ای آمریکا در این زمینه گفت: اگر گزارش های رسانه ای درست باشند، بایدن یک فرصت تاریخی را برای کاهش نقش سلاح های هسته ای در راهبرد نظامی آمریکا از دست داده است. این یک پیروزی برای صنعت دفاعی چند تریلیون دلاری در آمریکا است ولی برای کسانی که به رئیس جمهور برای حفظ وعده انتخاباتی خود برای بازدارندگی به عنوان تنها هدف سلاح های هسته ای حساب کرده اند، یک تراژدی است.

مارکی به همراه ۵۱ نفر از اعضای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در ژانویه گذشته از دولت بایدن خواستند به وعده انتخاباتی خود در اعلام این که «تنها هدف» سلاح هسته ای آمریکا بازداندگی است و این که کشور هرگز در وهله نخست از آن استفاده نخواهد کرد عمل کند.

جمهوری‌خواهان چنین استدلال می کنند که تهدیدهای فزاینده از سوی دشمنان دارای سلاح هسته‌ای از جمله روسیه، چین و کره شمالی مستلزم اتخاذ سیاست بازدارندگی قاطعانه از جانب آمریکا است.

انتقادها از دولت بایدن به دنبال نگرانی از استفاده روسیه از سلاح های شیمایی، بیولوژیکی یا هسته ای در حمله به اوکراین بروز کرده است. سخنگوی کرملین هفته پیش اعلام کرد که اگر روسیه متوجه شود موجودیت این کشور تهدید می شود می تواند از سلاح هسته ای استفاده کند.

جمهوریخواهان می گویند تهدیدهایی که آمریکا با آن مواجه است بسیار فراتر از هشدارهای روسیه است. منتقدان بایدن می گویند در یک سال گذشته هر مقام دولتی که در کنگره درباره تهدیدهای هسته ای هشدار داده است بر افزایش تهدیدها از سوی دشمنان آمریکا تاکید کرده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha