۹ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۴۲
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84699381
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

 اظهارات بایدن درباره قدرت پوتین؛ ابهام در راهبرد بلندمدت آمریکا در قبال روسیه

تهران-ایرنا- خبرگزاری رویترز نوشت: اظهارات اخیر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا درباره سرنوشت ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ابهاماتی را درباره راهبرد بلندمدت واشنگتن در قبال روسیه ایجاد کرده است.

به گزارش ایرنا، این خبرگزاری به نقل از مقامات آمریکایی افزود:  بایدن، مشاوران و متحدان غربی اش تلاش می کنند اظهارات بایدن درباره ماندن پوتین در قدرت را توجیه کنند زیرا آنها نمی خواهند درگیری بین واشنگتن و مسکو تشدید شود.  

جمله ۹ کلمه ای بایدن که روز شنبه  در انتهای سخنرانی ۲۷ دقیقه ای او در ورشو پایتخت لهستان مطرح شد متحدان خارجی او را در پایان سفری که ایجاد اتحاد بین کشورهای هم پیمان علیه روسیه را هدف قرار می داد، نگران کرده است و همچنین سوالات تازه ای را درباره راهبرد طولانی مدت آمریکا در قبال دشمن جنگ سرد خود برانگیخته است.

بایدن گفته بود پوتین دیگر نمی تواند در قدرت بماند. یک مقام کاخ سفید در توجیه این اظهارات به رویترز گفت این بخش از سخنان بایدن در متن سخنرانی او نبود.

وی از پاسخ مستقیم در قبال این پرسش که آیا این جمله احساس واقعی بایدن را نشان می دهد خودداری کرد اما گفت که رئیس جمهوری آمریکا نمی تواند از «قصاب» و «جنایتکار جنگی» خواندن پوتین طفره برود.

بایدن تاکنون بارها در مصاحبه با خبرنگاران و دیگر مراسم گاف داده است  و در سفر اخیر خود به اروپا گفت نیروهای آمریکایی را اعزام خواهد کرد؛ اظهاراتی که  با سیاست آمریکا هماهنگ نیست.

جمله احساسی بایدن با ابراز ناامیدی بسیاری از کشوره های غربی مواجه شد.

این اظهارات بازتاب اتهام بلند مدت روسیه و دیگر کشورها علیه آمریکا است که به دنبال نقش امپریالیستی در درگیری های جهانی است و تنش ها را تشدید می کند درحالی که غرب مدعی است که تلاش می کند پوتین را که به شکل فزاینده ای غیرقابل پیش بینی است کنترل کنند.

وزیر خارجه آمریکا، دفتر مطبوعاتی کاخ سفید، سفیر آمریکا در ناتو و صدر اعظم آلمان به همراه شخص بایدن در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا به دنبال تغییر رژیم روسیه است پاسخ منفی دادند.

بایدن روز دوشنبه به خبرنگاران گفت این اظهارات بازتاب خشم خود او درباره اقدامات پوتین بوده و ارتباطی با تغییر حکومت روسیه ندارد.

در هفته های اخیر دولت بایدن از جمله سناتور لیندسی گراهام تلاش کرده اند از این موضوع فاصله بگیرند که راه حل بحران اوکراین برکناری اجباری پوتین است.

اما گفته می شود اقداماتی که آمریکا علیه شرکت های روسی، بانک ها، مقامات دولتی و اولیگارش ها انجام داده به طور مستقیم پوتین را هدف قرار می دهد و تلاش می شود حامیان داخلی و خارجی خود کاهش یابند.

مقام های دولت بایدن از پاسخ به سوالی درباره این که سناریوی «پایان این بازی» چه خواهد بود خودداری کرده اند و به این پرسش که فکر می کنند آیا پوتین ممکن است درگیری ها را تشدید کند، پاسخ نداده اند.

هفته پیش دیمیتری مدودف متحد نزدیک پوتین به آمریکا هشدار داد خروج پوتین از قدرت می تواند وضعیت رهبری متزلزلی را با حداکثر سلاح های هسته ای در این کشور که آمریکا و اروپا را هدف قرار می دهد، ایجاد کند.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین اظهارات بایدن در ورشو را هشدار دهنده توصیف کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha