۱۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۲:۵۰
کد خبر: 84700002
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نشست آمریکا، چین، روسیه و پاکستان پیرامون افغانستان

۱۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۲:۵۰
کد خبر: 84700002
نشست آمریکا، چین، روسیه و پاکستان پیرامون افغانستان

تهران- ایرنا - وزارتخانه‌های امور خارجه چین و آمریکا اعلام کردند، مقامات ارشد واشنگتن، پکن، مسکو و اسلام آباد طی نشستی در چین مسائل افغانستان را مورد بحث و بررسی قرار می دهند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری «رویترز»، «وانگ ون بین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد: نشستی به میزبانی «یوئی شیائویونگ» فرستاده ویژه چین در امور افغانستان این هفته با حضور مقامات ارشد کشورهای آمریکا، روسیه، چین و پاکستان با محوریت موضوع افغانستان در این کشور برگزار می شود. 

این در حالی است که سخنگوی دولت آمریکا نیز گفت، چین از نمایندگان طالبان برای شرکت در این نشست که در «تونشی» برگزار می شود، دعوت کرده است. 

از سوی دیگر به گزارش وزارت امور خارجه روسیه «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه این کشور برای حضور در این مذاکرات وارد شهر «تونشی» شده است. از زمان حمله روسیه به اوکراین، وزیر امورخارجه روسیه بیشتر در خاک کشورش بوده و تنها برای مذاکره با همتای اوکراینی اش به ترکیه سفر کرده است. 

سخنگوی دولت آمریکا همچنین افزود: «تام وست» نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان نیز در این نشست که با حضور «اکستندد تروئیکا» یعنی ۳ قدرت بزرگ دنیا به علاوه پاکستان برگزار می شود، شرکت خواهد کرد. 

برپایه این گزارش این جلسه با پس زمینه حمله روسیه به اوکراین و  محوریت بررسی شرایط بحران انسانی در افغانستان با قطع کمک های مالی آمریکا پس از خروج نیروهای این کشور در ماه اوت سال گذشته از افغانستان برگزار می شود. 

دولت آمریکا معتقد است با دیگر اعضای «اکستندد تروئیکا» موضوعاتی مشترک درباره طالبان برای اجرای تعهداتش در شکل گیری دولتی فراگیر، همکاری در مسئله مبارزه با تروریسم و بازسازی اقتصاد افغانستان دارد. 

این نشست همزمان با محکومیت سراسری طالبان درباره تصمیم هفته گذشته این گروه پیرامون عدم حضور زنان در مدارس برگزار می شود. بدین ترتیب ادامه ممنوعیت حضور زنان در مدارس افغانستان منجر به لغو مذاکرات رسمی مقامات آمریکایی با طالبان در دوحه شد. همچنین دولت آمریکا هشدار داد واشنگتن  این تصمیم طالبان را به عنوان نقطه عطف بالقوه در روابط میان آمریکا و این گروه تلقی می کند.

به گفته سخنگوی وزارت امورخارجه چین، همزمان با این نشست، وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان امروز و فردا در «آن هوئی» استان شرقی چین در جلسه ای دیگر شرکت می کنند. این جلسه به ریاست  «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین و «امیرخان متقی» وزیر امور خارجه طالبان و دیپلمات هایی از کشورهای پاکستان، ایران، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، اندونزی و قطر برگزار می شود.

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه کشورمان روز سه شنبه درصدر هیاتی سیاسی برای حضور در سومین نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغاستان عازم شهر تونشی در استان آن هویی واقع در شرق چین شد.

وزیر امور خارجه در این سفر قرار است دیدارهایی با وزیران امور خارجه پاکستان، ترکمنستان و اندونزی نیز داشته باشد.

سومین نشست همسایگان افغانستان به میزبانی چین در پکن برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha