تهران - اسلام آباد بر اجرایی شدن توافقنامه بازارچه‌های مرزی تاکید کردند

تهران - ایرنا - وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان اجرایی کردن هر چه سریعتر توافقنامه مربوط به بازارچه‌های مرزی را مورد تاکید قرار دادند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی ایرنا، وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان به منظور پیگیری موضوعات دوجانبه و تبادل نظر در خصوص تحولات افغانستان و منطقه در حاشیه سومین نشست وزرای امور خارجه همسایگان افغانستان دیدار و گفت وگو کردند.
 
حسین امیر عبداللهیان و محمود شاه قریشی در این دیدار از روند توسعه روابط دوجانبه استقبال و توافق کردند ملاقات های سطح عالی در سال جاری انجام و کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی در نخستین فرصت برگزار شود.

وزیران امور خارجه دو کشور همچنین اجرایی کردن هر چه سریعتر توافقنامه مربوط به بازارچه های مرزی را مورد تاکید قرار دادند.

دو طرف در این دیدار و در بخش مربوط به افغانستان، ضمن حمایت از همکاری های بین المللی در کمک به مردم افعانستان از روند کند برخی تصمیمات که موجب گسترش روابط افغانستان با همسایگان  و بهبود شرایط زندگی مردم می شود ابراز نگرانی کرده و اظهار امیدواری کردند تا هیات حاکمه سرپرستی افغانستان به نیازهای واقعی مردم در تمام عرصه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی توجه جدی کند. 

وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان همچنین محروم کردن دختران از تحصیل را ناامید کننده دانسته و این گونه اقدامات را موجب فاصله گرفتن هیات حاکمه طالبان از مردم و مشروعیت بین المللی دانستند. 

 امیر عبداللهیان با تشریح آخرین وضعیت مذاکرات برجام، حل موانع باقیمانده را موکول به اراده طرف آمریکایی دانست. 

وی با رد جنگ  بعنوان راه حل مشکلات در اوکراین، تلاش های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران برای پیشگیری از جنگ و کمک به خروج  از وضعیت کنونی و کمکهای بشر دوستانه به مردم اوکراین را تشریح کرد که مورد تحسین طرف پاکستانی قرار گرفت.

وزیر امور خارجه روز سه شنبه درصدر هیاتی سیاسی برای حضور در سومین نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغاستان عازم شهر تونشی در استان آنخوی واقع در شرق چین شد.

وزیر امور خارجه در این سفر با وزیران امور خارجه پاکستان، قطر، ترکمنستان و اندونزی دیدار و گفت وگو کرد.

سومین نشست همسایگان افغانستان به میزبانی چین در پکن برگزار می‌شود.

دومین نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان پنجم آبان ماه سال گذشته به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد.

نخستین نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان ۱۷ شهریور گذشته به صورت مجازی به میزبانی پاکستان برگزار شد.

در این نشست، وزیران خارجه ایران، چین، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان شرکت داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha