وزیر کشور: هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای ساخت مترو مشهد اختصاص یافت

مشهد- ایرنا- وزیر کشور گفت: حداقل هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای ساخت قطارشهری مشهد در سال ۱۴۰۱ اختصاص یافته‌ است.

احمد وحیدی شامگاه چهارشنبه در مراسم آغاز عملیات ساخت و تجهیز ایستگاه‌های فاز اول خط سوم قطار شهری مشهد به حرم مطهر رضوی افزود: برای سال ۱۴۰۰ نیز حدود ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای این پروژه در مشهد اختصاص یافت.

وی اضافه کرد: البته ممکن است این مبالغ کفایت نکند لذا سعی در افزایش مبالغ اوراق مشارکت برای پیشرفت عملیات اجرایی خط سوم مترو مشهد را داریم.

وزیر کشور گفت: مترو ضرورت زندگی امروزی است و باید تقویت شود، اتصال خطوط قطار شهری در هسته مرکزی مشهد و همچنین رسیدن مترو به حرم مطهر رضوی منجر به سهولت حمل و نقل زائران و مجاوران می‌شود و باید این کار با سرعت بیشتری دنبال شود.

وحیدی اضافه کرد: مشهد الگوی قدرت معنوی و فرهنگی و کانون قدرت جمهوری اسلامی است و هر کاری در نظام جمهوری اسلامی عبادت است ولی در مشهد فضیلت اضافه تری دارد. 

وی ادامه داد: مسائلی که در شهر مشهد می گذرد با دیگر نقاط کشور متفاوت است، ایران با خراسان شناسانده می شود و باید برای ظرفیت‌سازی جدید در راستای خدمت بهتر به زائران و مجاوران بارگاه رضوی تلاش شود.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد نیز در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اوراق مشارکت یکی از بهترین روشهای تامین مالی و کمکهای دولت برای تامین پروژه قطارشهری است و با توجه به سفر هیات دولت به استان و مشهد، وزیر کشور قول افزایش ۲ برابری میزان اوراق مشارکت برای سالهای ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ را داده‌ است.

کیانوش کیامرز افزود: با این حساب، سالی هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای متر مشهد منتشر خواهد شد که امیدواریم محقق شود.

وی ادامه داد: طبق هدف‌گذاری صورت گرفته، مقرر شده مرحله نخست خط سوم به طول ۶ کیلومتر، (از ۲۸.۵ کیلومتر این خط) در هسته مرکزی مشهد در دولت سیزدهم تکمیل و بهره‌برداری شود که این ۶ کیلومتر شامل پایانه امام رضا (ع) به سمت حرم رضوی و حرم به سمت میدان شهداست که با افتتاح آن، خطوط یکم و دوم قطارشهری به هم متصل می‌شوند.

مدیر عامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: با مساعدت دولت در سال جاری مجوز انتشار ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای پروژه قطارشهری مشهد از بانک مرکزی اخذ شد که در تلاش هستیم این میزان را افزایش دهیم و این مبلغ در سال ۱۴۰۱ واریز می‌شود و تلاش می‌شود مجوز فروش اوراق را افزایش دهیم.

خط یکم قطار شهری مشهد به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل آباد اسفند ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید و هم اکنون روزانه به طور میانگین ۱۳۰ هزار نفر در این مسیر جا به‌جا می‌شوند. مسیر توسعه ۴.۵ کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید.

عملیات حفاری ۱۴.۵ کیلومتری خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی پانزدهم بهمن ۱۳۹۴ به پایان رسید و اسفند سال ۱۳۹۵ مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهره برداری شد.

اواخر اسفند ۱۳۹۶ نیز با بهره برداری از ۲ کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاه‌های سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیدند و در سفر اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ رییس جمهوری وقت به مشهد، این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی پیوند خورد و ادامه این خط در ایستگاه میدان شهید کاوه نیز ۱۸ مرداد همان سال بهره‌برداری شد.

عملیات حفاری خط سوم قطار شهری مشهد نیز به طول ۳۰ کیلومتر، که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش می‌دهد از نیمه دوم فروردین سال ۱۳۹۵ آغاز شده است.

عملیات اجرایی خط چهارم نیز به طول ۱۴.۵ کیلومتر از انتهای خواجه ربیع تا شهرک شهید رجایی با ۱۵ ایستگاه ۱۸ مردادماه ۱۳۹۸ آغاز شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha