۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ۱۶:۵۲
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 84704958
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲۰۰ هزار مسافر نوروزی از جاذبه‌های گردشگری گناباد دیدن کردند

گناباد-ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: ۲۰۰ هزار نفر در تعطیلات نوروزی سال‌جاری از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این شهرستان دیدن کردند.

رسول صنوبری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیشترین تعداد بازدیدکنندگان از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری گناباد در مجموع به میزان ۸۴ هزار و ۵۷۴ نفر از منطقه نمونه گردشگری آبشار کاخک، بافت تاریخی رباب، قنات جهانی قصبه و موزه مردم‌شناسی و مسجد جامع تاریخی این شهرستان بوده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: چهار آیین نوروزگاه در همین مدت در شهر گناباد و روستاهای گیسور، سنو و قوژد از توابع بخشهای مرکزی و کاخک این شهرستان برگزار شد.

وی اظهار داشت: بیش از ۱۰ آیین سنتی هم در تعطیلات نوزوزی در نقاط مختلف مناطق شهری و روستایی گناباد برگزار شد که از جمله آنها می‌توان به آیین "بی بی گرد" منطقه نوغاب این شهر اشاره کرد.

شهرستان گناباد در جنوب خراسان رضوی با قدمتی کهن و با برخورداری از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری بسیار می‌تواند از مقاصد اصلی و خاطره‌انگیز برای مسافران و گردشگران در طول سال و از جمله تعطیلات نوروزی باشد.

به گزارش ایرنا، شهرستان گناباد با توجه به موقعیت و قدمت تاریخی از مناطق و مقاصد مهم تاریخی خراسان و ایران است که از گذشته های دور و از بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ سال قبل و از زمان هخامنشیان مسکونی بوده و به دلیل قرار گرفتن در مسیر راه زابل - مکران و فارس - ترکستان و واقع شدن بر سر راه غرب ایران به هرات مورد توجه سلاطین آن دوران بوده و از جایگاه خاصی برخوردار بوده است.

گناباد با توجه به سابقه کهن خود مجموعه‌ای از آثار تاریخی دوره های مختلف قبل و بعد از اسلام اعم از اشکانی، هخامنشی، ساسانی، سلجوقی، خوارزمشاهی، صفوی و قاجاری را در خود جای داده است که از قدیم ترین آثار تاریخی آن می توان به قنات جهانی قصبه به عنوان تنها اثر ثبت شده استان خراسان رضوی در فهرست آثار سازمان یونسکو اشاره کرد.

از مجموع ۲۵۰ اثر تاریخی شناسایی شده در گناباد ۱۴۸ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که در این میان قنات جهانی قصبه  از جایگاه خاصی برخوردار است و از مجموع آثار تاریخی و گردشگری گناباد ۶۰ اثر سابقه چند هزار ساله دارد.

۱۲ آیین سنتی گناباد هم در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha