۲۰ فروردین ۱۴۰۱، ۹:۳۱
کد خبرنگار: 1455
کد خبر: 84709343
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

غبار آلودگی بر فراز آسمان لرستان

۲۰ فروردین ۱۴۰۱، ۹:۳۱
کد خبر: 84709343
غبار آلودگی بر فراز آسمان لرستان

خرم‌آباد - ایرنا - غبار و آلودگی هوا طی چند روز گذشته پدیده غالب در آسمان لرستان بوده تا حدی که میزان آلاینده‌های هوا در برخی شهرهای استان به چهار برابر حد مجاز رسیده است.

به گزارش ایرنا طی سال های گذشته پدیده گرد و غبار به عنوان مهمانی ناخوانده هر از گاهی سرزمین آبشارها و کوه های سربه فلک کشیده را  پشت خود پنهان می کند و به دلیل شرایط جغرافیایی و توپوگرافی خاص استان چند روزی ماندگار می شود.

اگرچه لرستان دارای طبیعتی بکر و منحصر به فرد و با شرایط آب و هوایی چهار فصل است اما به گفته کارشناسان، موقعیت خاص توپوگرافی استان و دره ای بودن منطقه به ویژه شهر خرم آباد، موجب پذیرش و ماندگاری بیشتر ذرات گرد و غبار در این استان نسبت به دیگر استان های همجوار می شود.

در حالیکه طی سال گذشته لرستان روزهای آلوده کمتری نسبت به سال های گذشته داشت اما سال ۱۴۰۱ با روزهای غبار آلود آغاز شده است بطوریکه امروز شنبه ششمین روز آلوده سال ثبت شد و اکنون سه روز متوالی است که آسمان این استان در غبار فرو رفته است.

کانون گرد و غبار در لرستان شناسایی نشده است

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست لرستان گفت: سند گرد و غبار استان سال ۹۴ در شورای توسعه و برنامه ریزی مصوب شد و در این راستا ۲۶ دستگاه مکلف به انجام وظایفی شدند.

الهام برنا افزود: با توجه به اینکه لرستان متاثر از پدیده گرد و غبار است و تاکنون هیچ کانون تولید گرد و غباری در استان شناسایی نشده تکالیف دستگاه های اجرایی استان بر اساس کاهش و تقلیل آثار سوء گرد و غبار در استان تدوین شده است.

وی اظهار داشت: به منظور مصون ماندن تمام زیست مندان و انسان ها از آسیب گرد و غبار، اقداماتی چون تحقیق، پژوهش و مطالعه بر عرصه های مستعد با وجود تداوم خشکسالی در دستور کار قرار دارد و احیای تالاب های استان، ایجاد کمربند سبز در شهرها با توجه به تاثیر قابل توجه درختان به ویژه انواع برگ پهن در کاهش گرد و غبار از دیگر برنامه های مورد تاکید است.

وی با بیان اینکه در این راستا وظایفی برای دستگاه های اجرایی استان تعریف شده است اضافه کرد: ایجاد آب نما در سطح شهرها و ممانعت از سوختن زباله ها از عمده وظایف شهرداری ها در این راستا برشمرده شده است.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست لرستان گفت: در روزهای آلوده سال، سموم با دُز پایین وارد بدن می شوند که دستگاه ایمنی بدن قابلیت دفع مواد را دارد اما در زمان آلودگی با میزان بالا، امکان خودپالایی افراد در محیط وجود ندارد و آلودگی هایی ایجاد می شود که از آلودگی های اولیه نیز خطرناک تر است.

برنا اظهار داشت: در حوزه منابع طبیعی نیز شناسایی مناطق با ریسک تولید باران، جلوگیری از بیابان زایی و تحقیق و پژوهش با همکاری دستگاه های اجرایی مرتبط مورد توجه قرار گرفته همچنین احیای تالاب گوری بلمک که در دهه ۷۰ دچار تغییر کاربری شد و حفظ کاربری اراضی، ممانعت از کلش سوزی مزارع نیز از جمله وظایف تعریف شده برای جهاد کشاورزی  است.

وی به تاثیر منفی پدیده گرد و غبار بر سلامت جامعه اشاره کرد و گفت: در این راستا نیز دانشگاه علوم پزشکی مکلف به فعال نمودن سیستم درمان، پیشگیری و پوشش مراجعان شده است.

برنا افزود: پدیده گرد و غبار تاثیر نامطلوبی بر زنبورداری و تولید عسل لرستان و تشدید آفات زراعی و باغی دارد که در این راستا با همکاری مدیریت بحران استان خسارات وارده باید برآورد و در راستای پیگیری جذب تخصیص اعتبارات اقدام شود.

آلودگی هوا در لرستان یک پدیده وارداتی است
سرپرست حفاظت محیط زیست لرستان در این باره می گوید: آلودگی هوا و گرد و غبار در این استان، یک پدیده تحمیلی و وارداتی است که به دلیل شرایط خاص جغرافیایی استان و شهر خرم آباد، ماندگاری بیشتری نیز دارد.

علی سالاروند با بیان اینکه لرستان و شهر خرم آباد از وجود واحدهای بزرگ صنعتی و آلاینده بی بهره هستند اظهار داشت: به دلیل دره ای بودن شهر خرم آباد و موقعیت خاص توپوگرافی استان، محکوم به پذیرش و تحمل ذرات گرد و غبار در مدت زمان بیشتری نسبت به استان های ایلام، خوزستان و کرمانشاه هستیم.

وی اظهار داشت: یکی از راهکارهای جدی برای مقابله با بروز پدیده گرد و غبار در لرستان، توسعه و تقویت فضای سبز به ویژه کمربند سبز حفاظتی در استان است.

سال گذشته ۲۱ روز آلوده در لرستان ثبت شد

سرپرست حفاظت محیط زیست لرستان همچنین با بیان اینکه پارسال ۲۱ روز آلوده در استان ثبت شده است گفت: برخی سال های گذشته دستگاه های سنجش آلودگی هوا حتی ۱۰۰ روز ناسالم را ثبت کرده اند.

سالاروند اضافه کرد: به منظور سنجش میزان آلودگی هوا در لرستان، هشت دستگاه برخط فعال هستند و وضعیت هوا را بصورت خودکار تحلیل می کنند.

وی اظهار داشت:سال گذشته ۳۴۰ اخطاریه زیست محیطی به واحدهای صنعتی جهت رفع آلایندگی ارایه شده است و در قالب پایش های دوره ای، کوچکترین آلودگی بررسی و ملزم به رفع نقص و آلایندگی می شوند.

وی ادامه داد: ۷۰ درصد آلودگی های شهری به دلیل خودروهای متحرک از جمله دیزلی، موتور سیکلت ها و خودروهای شخصی است که خوشبختانه با توجه به شرایط توپوگرافی استان این میزان آلودگی کمتر است اما اگر در آینده در این راستا اقدام اساسی نشود این استان نیز با مشکل مواجه خواهد شد.

سالاروند عنوان کرد: راهنمایی و رانندگی موظف به جریمه خودروهای غیر استاندارد است و از طرفی مراکز معاینه فنی نیز باید در این راستا نهایت اهتمام را داشته باشند.

وی با اشاره به طبیعت منحصر به فرد لرستان گفت: با توجه به مطالعات انجام شده در خصوص مناطق گردشگری و تفرجگاه ها، مشکلی برای سرمایه گذاری و استفاده از این ظرفیت ها در راستای استفاده از هوای پاک وجود ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha