۲۰ فروردین ۱۴۰۱، ۲۱:۵۲
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 84709547
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رنج گیلان از رعایت بی‌رمق پروتکل‌ها کرونایی

۲۰ فروردین ۱۴۰۱، ۲۱:۵۲
کد خبر: 84709547
رنج گیلان از رعایت بی‌رمق پروتکل‌ها کرونایی

رشت - ایرنا - بازگشت رنگ پرخطر کرونایی پس از یک هفته دوری و نارنجی شدن سه شهرستان گیلان بار دیگر نگرانی بابت تداوم روند افزایشی آمار بیماران بستری مبتلا به کرونا و بازگشت رنگ قرمز و موج دیگر بیماری در این استان را دوچندان کرده‌است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ویروس کرونا از ۲ سال گذشته ابتدا آرام ظهور کرد اما از آن هنگام تاکنون با جهش‌های مختلف گاهی ملایم و زمانی پر سر و صدا به ماموریت خود ادامه می‌دهد.

کرونا در گیلان به عنوان دومین استان درگیر بیماری کووید ۱۹ از ابتدا تاکنون بسیار گرد و خاک برپا کرد، این ویروس افراد زیادی را مبتلا کرده و یا جانشان را گرفته است  و رفتارهایش همچنان ادامه دارد.

بازی با رنگ‌های قرمز"شهرهای بسیار پرخطر"، نارنجی "پرخطر" و آبی "شهرهای عادی" از دیگر بداخلاقی‌های بیماری کووید ۱۹ است ضمن اینکه رنگ‌بندی شهرستان‌ها به آمار مبتلایان بستری به بیماری کووید ۱۹ در مراکز درمانی بستگی دارد.

در این مدت هر زمان رعایت پروتکل‌های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا جدی گرفته شد، آمار مبتلایان کاهش و رنگ زرد و آبی در نقشه کرونایی رخ نمایی کرد و برعکس هر زمان به توصیه‌ها بی توجهی و بسترهای روند صعودی گرفت رنگ نارنجی و قرمز ظاهر شد.

کرونا که اواخر اسفندماه در گیلان بعد از عبور از موج ششم آرام گرفته بود بار دیگر از پنجم نوروز تاکنون روند افزایشی را طی می‌کند ضمن اینکه رنگ پرخطر کرونایی روز گذشته در نقشه استان ظاهر شد و سه شهرستان سیاهکل، لاهیجان و ماسال نارنجی شدند که به لزوم هوشیاری همگان در رعایت دستورالعمل های بهداشتی برای جلوگیری از کرونای قرمز است.

در زمان حاضر، شهرستان های آستارا، آستانه اشرفیه، بندرانزلی، املش، رشت، خمام، رضوانشهر، رودبار، رودسر، شفت، صومعه سرا، تالش، لنگرود و فومن در نقشه کرونایی گیلان زرد هستند.

بر اساس آمار امروز "شنبه" دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان، ۲۱۱ بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند که نسبت به ۲ هفته گذشته افزون بر ۵۰ درصد افزایش یافته است.

رعایت پروتکل ها زیر خط رضایت

"ماسک" یکی از مهمترین پروتکل‌های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا به شمار می رود اما متاسفانه برخی در رعایت این توصیه مهم کوتاهی می‌کنند و تنها در اوج بیماری ماسک می‌زنند.

رنج گیلان از رعایت بی‌رمق پروتکل‌ها کرونایی

بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان؛ بر اساس آخرین گزارش که هفتگی اعلام می شود، میانگین رعایت استفاده از ماسک در اماکن عمومی این استان ۶۶.۵ درصد، میانگین فاصله فیزیکی ۷۵ درصد و استفاده از تهویه در این اماکن نیز ۷۶ درصد است. 

این در حالی است که دی ماه امسال میانگین رعایت توصیه‌های بهداشتی در گیلان شامل رعایت واکسیناسیون مراجعان، متصدیان، رعایت تهویه، فاصله‌گذاری، استفاده از ماسک "توسط متصدیان و مراجعه کنندگان" و رعایت بهداشت فردی به بیش از ۸۵ درصد هم رسیده بود.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به کاهش میزان رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا نسبت به اوج بیماری اظهار داشت: هر زمان که آمار مبتلایان بستری به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان ها افزایش می‌یابد مردم رعایت پروتکل ها را جدی می‌گیرند.

مهدی جواهرشناس روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: رعایت پروتکل ها باید همیشه مورد توجه جدی همه مردم قرار گیرد تا شاهد پیک های مختلف بیماری نباشیم.

در این میان بازگشایی واحدهای آموزشی اگر چه موجب رضایتمندی اغلب والدین و دانش‌آموزان در استان گیلان شده‌است اما از طرفی بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه فاصله فیزیکی نگرانی هایی را برای افزایش بیماری کووید ۱۹ ایجاد کرده است.

مدیر سلامت محیط کار و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس را برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا بسیار مهم دانست و گفت: بر چگونگی رعایت توصیه‌های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا از سوی همکاران سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی گیلان نظارت می شود.

وی بیان داشت: در این بازدیدها و نظارت ها در صورت عدم رعایت پروتکل ها در مدارس اخطارهای لازم به مسئولان مدارس داده می شود تا برای رفع کاستی ها اقدام شود.

ماسک شرط اصلی برای رهایی از کرونا

متخصصان بیماری های عفونی استان گیلان استفاده از ماسک برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا را بسیار موثر می‌دانند و از همه مردم به ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان می خواهند که حتما ماسک بزنند و در مدت زمانی که در اماکن آموزشی حضور دارند این ابزار مهم حفاظتی در برابر کرونا را از چهره برندارند.

متخصص بیماری‌های عفونی گیلان و پزشک بیمارستان رازی رشت گفت: با شیوع بیماری کووید ۱۹ تاکنون دیگر همه می‌دانند که ویروس کرونا از طریق قطرات تنفسی عطسه و سرفه در فاصله یک تا ۲ متری منتقل می شود بنابراین استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی به عنوان ۲ پروتکل مهم بسیار اهمیت دارد.

دکتر توفیق یعقوبی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به خاطر بسپاریم که فرد مبتلا به کرونا به راحتی می تواند ویروس را به شخص دیگر منتقل کند بنابراین ایستادن در کنار فرد مبتلا بدن ماسک و رعایت فاصله فیزیکی می تواند افراد را درگیر بیماری کند که اهمیت ماسک و رعایت فاصله فیزیکی واضح است.

رنج گیلان از رعایت بی‌رمق پروتکل‌ها کرونایی

با کووید زندگی کنیم

وی با اشاره به بازگشایی مدارس و اهمیت آن و مشکلات ناشی از آموزش های غیرحضوری خاطر نشان کرد: این واقعیت که کرونا وجود دارد را بپذیریم، باید با بیماری کووید ۱۹ زندگی کنیم و سبک زندگی را با این بیماری تطبیق دهیم.

یعقوبی با بیان اینکه به دانش‌آموزان و دانشجویان توصیه می‌شود تا در اماکن آموزشی در کنار دوستانشان حتما ماسک بزنند و فاصله فیزیکی را رعایت کنند، گفت: متاسفانه برخی از دانش آموزان یا دانشجویان در محیط آموزشی ماسک را بر می‌دارند که سفارش جدی من به آنان که این کار را نکنند زیرا رعایت این توصیه در پیشگیری از انتقال بیماری بسیار کمک می‌کند.

وی اظهار داشت: مسئولان مدارس نیز پروتکل‌های بهداشتی که به آنان ارایه شده را در واحدهای آموزشی کامل اجرا کنند ضمن اینکه نظارت ها در رعایت توصیه‌های بهداشتی در اماکن آموزشی نیز باید بیشتر شود.

متخصص بیماری عفونی استان گیلان با تاکید بر ضرورت دریافت واکسن کرونا به گروه‌های هدف افزود: خانواده‌ها با توجه به بازگشایی مدارس تزریق واکسن فرزندانشان را جدی بگیرند.

توصیه‌های بهداشت جهانی برای کاهش خطر شیوع کرونا در مدارس

زمانی که امکان دارد، پنجره ها برای تهویه باز نگه داشته شود، با واکسینه شدن در برابر کووید ۱۹ از خودتان و دیگران محافظت کنید، همه را تشویق نمایید تا دستشان را به طور پی در پی تمیز کنند، به دانش آموزان و آموزگاران مدارس توصیه شود زمانی که احساس بیماری، علامت های سرماخوردگی یا ضعف دارند در خانه بمانند و هنگامی که در مدرسه احساس بیمای می کنند به مسئولان بهداشتی مدرسه اطلاع دهند.

فاصله گذاری فیزیکی حداقل تا یک متر رعایت شود، یک سطل دردار برای دستمال‌ها و ماسک‌های مصرف شده فراهم گردد، مسئولان مدرسه به صورت پیوسته با والدین و دانش‌آموزان در ارتباط باشند، والدین در مورد اقدام‌های مدرسه و نقش آنها در اجرا آگاهی داشته باشند، مسئولان مدرسه از والدین درخواست همکاری کنند تا هر مورد ابتلا به کووید ۱۹ که ممکن است در خانواده روی داده باشد را به مدرسه اطلاع دهند.

آموزگاران و کارکنان مدرسه، پدر و مادر، بزرگسالان و افراد واجد شرایط در محیط مدرسه، کودکان کمتر از ۱۲ سال و نوجوانان بالای ۱۲ سال که به بیماری زمینه ای مبتلا هستند می‌بایست واکسن بزنند.

تاکنون پنج میلیون و ۳۲۰ هزار و ۱۴ دُز واکسن کرونا در استان گیلان تزریق شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha