۲۱ فروردین ۱۴۰۱، ۴:۳۰
کد خبرنگار: 2451
کد خبر: 84710731
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پیامدهای جنگ در اوکراین و اردو سازی بلوک‌های قدرت/ زنگ‌ها برای که به صدا در می‌آید؟

تهران- ایرنا- پیامدهای جنگ در اوکراین که یک ماه و نیم از آغاز آن می گذرد، هم اکنون با گرانی و افزایش قیمت‌ها در بخش‌های بویژه در حوزه انرژی و مواد غذایی ازجمله غلات، ظهور و بروز پیدا کرده و بسیاری از کارشناسان بر این باورند که که هیچ کشوری از لرزه‌های این جنگ در امان نخواهد بود.

به گزارش ایرنا، بانک جهانی پیش‌تر در گزارشی هشدار داد که جنگ در اوکراین چشم‌انداز اقتصادی مناطق در حال توسعه بویژه شرق آسیا و اقیانوس آرام را کاهش داده است. وضعیتی که به معنای رشد اقتصادی کمتر و فقر بیشتر در مناطق مذکور در سال جاری میلادی خواهد بود؛ مساله ای که خطر فقر را برای جمعیتی بالغ بر ۲.۱ میلیارد نفر از "چین" تا "پاپوآ گینه نو" در پی خواهد داشت.

همچنین بروز مشکلات در روند توزیع و تامین مواد غذایی یکی دیگر از پیامدهای این جنگ است. روسیه و اوکراین بخش بزرگی از گندم جهان را تامین می کنند و کشورهای خاورمیانه در صورت اختلال در عرضه، احتمالاً با افزایش قیمت مواجه خواهند شد. مصر به عنوان بزرگترین وارد کننده گندم در جهان احتمالاً بشدت تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. پرجمعیت ترین کشور عربی - با ۱۰۲ میلیون نفر جمعیت- ۱۲.۵ میلیون تن گندم در سال های ۲۰۲۰- ۲۰۲۱ وارد کرد که تقریباً ۸۵ درصد آن از روسیه و اوکراین بود.

کشورهای مختلف و نهادهای بین المللی در روزهای اخیر از کمبود و مشکلات تامین مواد غذایی ابراز نگرانی کردند و سازمان ملل، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) از بحران‌ غذایی و حتی قحطی ناشی از جنگ اوکراین بویژه در خاورمیانه و بخش‌هایی از آفریقا خبر داده است.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد؛ گرانی به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده و کشورهای واقع در شمال و غرب آفریقا بشدت تحت تأثیر عواقب جدی جنگ روسیه در اوکراین قرار گرفته‌اند.

دویچه وله در گزارشی اعلام کرد که مواد غذایی در سراسر جهان گران‌تر شده و مصری‌ها از کمبود نان رنج می‌برند و ذخایر غلات برخی کشورها از جمله لبنان در حال پایان یافتن است.

اوکراین و روسیه روی هم بیش از یک چهارم تجارت جهانی گندم (حدود ٣٠ درصد)، یک پنجم فروش ذرت و ٨٠ درصد از صادرات جهانی آفتابگردان را بر عهدە دارند. در پی این جنگ، بارگیری از بنادر اصلی صادرات غلات اوکراین از جمله چورنومورسک، میکولائیف، اودسا، خرسون و یوژنه قطع شدە است.

بسته شدن بنادر و راه آهن در اوکراین که به سبد نان اروپا معروف است، صادرات کالاهای این کشور را مختل کردە و گزارش ها حاکی است؛ قیمت گندم، ذرت و سویا به دلیل نگرانی در مورد وضعیت اوکراین افزایش یافته است.

همچنین برخی گزارش ها نشان می دهد که مشکلات تامین غلات در خاورمیانه روبه افزایش است. در مصر قیمت نان در سه هفته نخست جنگ اوکراین ۵۰ درصد افزایش یافت. دولت برای کمک به مردم قیمت نان را تا یک پوند مصر (حدود پنج سنت) کاهش داد اما این قیمت  هم برای بسیاری از مصری‌ها گران است. دو سوم شهروندان این کشور نان یارانه‌ای دریافت می‌کنند.

دویچه وله می گوید که نیمی از گندم مورد نیاز مصر از خارج تامین می‌شود که بیشترین مقدار آن از روسیه و اوکراین بوده است. وضعیت در لبنان نیز خوب نیست؛ چرا که ۶۰ درصد گندم لبنان وارداتی است و عمدتاً از روسیه و اوکراین تامین می‌شد. تونس، آرد را برای نانوایی‌ها جیره‌بندی کرده است. در عراق، سودان و ترکیه بسیاری از مردم به دلیل کمبود مواد غذایی به خیابان‌ها ریختند و اعتراض کردند. بحران غذایی دامن سریلانکا در جنوب شرق آسیا را هم گرفته است. در بسیاری از نقاط این کشور شیر و آرد کم است. غذا جیره‌بندی شده و مردم ساعت‌ها در صف‌های طولانی منتظر می‌مانند. 

در ادامه اعتراضات سراسری در سریلانکا به دلیل کمبود مواد غذایی و افزایش بهای مواد خوراکی، دولت وضعیت اضطراری اعلام کرده. سریلانکا نیز از صندوق بین‌المللی پول تقاضای کمک کرده است.

هشدار برنامه جهانی غذای سازمان ملل

سخنگوی برنامه جهانی غذای سازمان ملل (WFP) نیز گفته است؛ ۴۰ میلیون نفر در منطقه ساحل و غرب آفریقا با گرسنگی دست و پنجه نرم می کنند و تامین مواد غذایی برای آنان بسیار دشوار است. 

به گفته چندین سازمان و نهاد بین‌المللی امدادرسان، از جمله "آکسفام" و "ورلد ویژن" ۲۷ میلیون نفر در غرب آفریقا در زمان حاضر از گرسنگی رنج می‌برند. به این رقم تا ژوئن سال جاری می‌تواند ۱۱ میلیون نفر دیگر اضافه شود.

سازمان ملل متحد در ماه مارس اعلام کرد که قیمت مواد غذایی در جهان  ۱۲.۵ و نیم درصد افزایش داشته است. بر اساس شاخص فائو، به دلیل جنگ اوکراین قیمت غلات نسبت به فوریه حدود ۱۷ درصد رشد داشته و افزایش قیمت ذرت از این هم بیشتر بوده است. قیمت شکر، گوشت و شیر نسبت به اقلام دیگر افزایش چندانی نداشته است. بر اساس شاخص قیمت شکر از فوریه تا کنون شش و نیم درصد و قیمت گوشت حدود پنج درصد افزایش یافته و به بالاترین سطح خود رسیده است. قیمت محصولات لبنی نیز دو نیم درصد بیشتر از ماه فوریه بوده است.

اکنون پیامد های این جنگ را با توجه به تحریم های شدید اتحادیه اروپا و آمریکا علیه روسیه و طولانی شدن آن باید فراتر از میدان نبرد دید و ادامه آن به همراه صف کشی و اردوسازی سیاسی بلوک های قدرت، آسیب های جدی برای جهانیان در پی داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha