به گزارش روز یکشنبه ایرنا، با بهره برداری از این پروژه ۲۲۵ کیلومتری که از مطالبات دیرین مردم فارس است، فاصله بین شیراز تا اصفهان حدود ۱۳۰ کیلومتر و زمان سفر نیز به مدت ۲ ساعت کاهش می یابد.
یکی از مصوبات هفتمین سفر استانی آیت الله دکتر رییسی رئیس جمهور به استان فارس که در روز پنجشنبه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۰ انجام شد، تکمیل آزادراه شیراز- اصفهان با مشارکت وزارت دفاع بود.
عملیات اجرایی آزادراه شیراز- اصفهان در سال ۸۹ آغاز شد و به گفته مسئولان، این آزادراه، بخش مهمی از کریدور آزادراهی شمال به جنوب کشور است که تکمیل آن ارزش اقتصادی بالایی برای کشور خواهد داشت و با تکمیل آن گام مهمی در جهت تردد و ترانزیت از استانهای جنوبی و بنادر به مرکز و شمال کشور برداشته خواهد شد.
با توجه به اینکه آزادراه شیراز – اصفهان به شکل ۶ خطه و ایمن اجرا شده، این امکان برای خودروها فراهم خواهد شد که در این مسیر با سرعت حداکثر ۱۲۰ کیلومتر حرکت کنند.
به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، افزایش قیمت مصالح و نبود منابع مالی کافی سبب شد که قطعات یک تا ۶ این پروژه در سال ۱۴۰۰ آماده بهره برداری نشود.
محمود رضایی کوچی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: امسال از مجموع این پروژه ۲۲۵ کیلومتری، شاهد بهره برداری از ۲۱۲ کیلومتر حد فاصل قطعه یک تا قطعه ۶ (تنگ خیاره در محور شیراز - سپیدان) خواهیم بود که بر اساس تقاضای سفری که در منطقه وجود دارد، بخش عمده ای از ترافیک حوزه شمال شیراز و شهرستان های حدفاصل شیراز تا آباده کاهش خواهد یافت.
او ادامه داد: به دنبال این هستیم تا منابع مالی دیگری از طریق وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع به قطعات هفت و هشت تزریق کنیم تا پیشرفت این دو قطعه هم به جای مناسبی برسد اما به طور قطع نمیتوان گفت که تا پایان امسال این دو قطعه به بهره برداری برسد اما پیشرفت خوبی خواهد داشت.
وی، میزان پیشرفت فیزیکی پروژه آزادراه شیراز – اصفهان را افزون بر ۹۰ درصد دانست و گفت: از آنجا که قطعه هفت آزادراه قطعه اصلی و اثرگذار پروژه است و قطعه ۶ را به شهر شیراز متصل میکند، اجرا و تکمیل آن نیازمند تخصیص اعتبار بالا است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس اظهار داشت: تاکنون برای اجرای آزادراه شیراز – اصفهان (قطعه یک تا ۶) افزون بر هشت هزار میلیارد تومان هزینه شده که در ادامه برای تکمیل این قطعات که شامل ایمن سازی، خط کشی، تابلوهای راهنما، علائم رانندگی، خطوط ارتباطی و پایگاه امدادی میشود، یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و برای تکمیل قطعه هفت نیز حدود ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار باید تزریق شود.
رضایی افزود: با توجه به اهتمام ویژه دولت و تخصیص و تزریق اعتبارات به آزادراه شیراز - اصفهان، امسال شاهد بهره برداری از قطعات یک تا ۶ این پروژه خواهیم بود.
فاز ۸ و اتصال آزادراهی فارس به دریا
یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی روز شنبه ۲۰ فروردینماه در بازدید از فرآیند اجرایی پروژه آزادراه شیراز _ اصفهان با بیان اینکه مشکل اصلی پروژه آزاد راه شیراز تامین اعتبارات است، افزود: بر اساس برآوردهای شرکت سد و عمران پارسگستر ، تکمیل پروژه آزاد راه شیراز - اصفهان اعتباری بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد ریال می طلبد تا بر اساس زمان بندی مناسب به مرحله بهره برداری برسد.
علیرضا پاک فطرت با بیان اینکه در دهه ۹۰ میزان استهلاک سرمایهها از سرمایهگذاری بیشتر بوده است، در رابطه با اهمیت تسریع در فرآیند اجرایی آزادراه شیراز _ اصفهان، بیان داشت: این پروژه در ۸ فاز اجرایی برنامهریزی و عملیاتی شده است که تاکنون پیشرفت فیزیکی ۶ فاز اول حدود ۹۰ درصد بر اساس اظهارات مدیران پروژه گفته میشود که البته با میزان پیشرفت هزینهای تا تکمیل این آزادراه نیز متفاوت است.
پاک فطرت ادامه داد: فاز ۷ این پروژه هم حدود ۵۰ درصد پیشرفت داشته که در بخشی از عملیات اجرایی آن که با سهم ۱۰ درصدی شهرداری مشترک است، نیازمند همکاری بیشتر و اقدامات سریعتری در پیشبرد پروژه به منظور تملک اراضی و مستثنیات و همچنین ساخت پل جهت اتصال به محور حسینی هاشمی است.
وی افزود: شروع فاز ۸ آزادراه شیراز _ اصفهان که از ابتدای جاده قلات تا حوالی خانه زنیان ادامه پیدا میکند هم بخش بسیار مهمی از این پروژه ملی است که امتداد مسیر آزادراهی شمال به جنوب کشور را از مرکز استان فارس به استان بوشهر نیز متصل میکند.
وی با بیان اینکه مشکل اصلی این پروژه تامین اعتبارات مالی است، افزود: اعداد و ارقام مختلفی جهت تکمیل این پروژه گفته میشود که طبق اظهارات مدیرعامل شرکت سد و عمران پارسگستر با در نظر گرفتن سهم ۵۰ درصدی وزارت راه و شهرسازی، ۴۰ درصدی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و ۱۰ درصدی شهرداری جهت تکمیل پروژه اعتباری بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد ریال نقدینگی لازم است تا هم میزان بدهی به پیمانکاران پرداخت شود و هم اینکه با عقد قراردادهای جدید با شرکتهای گوناگون بتوانند پروژه را با یک زمانبندی مناسبی به مرحله افتتاح و بهرهبرداری برسانند.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت: البته در موضوعات عمرانی زیرساختی در کشور و این پروژه ملی در فارس که حدود ۵۰ سال از ارائه طرح مطالعاتی آن و ۱۲ سال از شروع فازهای اجرایی آن میگذرد ما اهل شعار و حرفهای بدون پشتوانه نیستیم و معتقدیم باید تا تکمیل عملیات رویه آسفالت، روشنایی، نصب نیوجرسی، خطکشی، نصب تابلوها و علائم ایمنی و دیگر اقدامات فنی و اجرایی لازم از افتتاح نمایشی پروژه جلوگیری کنیم.
پاک فطرت در رابطه با میزان بازگشت سرمایه آزادراه شیراز _ اصفهان، گفت: نقاط مختلف در این مسیر به مجموعههای گردشگری و مراکز خدماتیرفاهی اختصاص پیدا کرده است که با بهرهبرداری از آن و شروع بار ترافیکی در این آزادراه و همچنین کاهش تلفات جادهای و مصارف انرژی و سوخت وسائل نقلیه به میزان قابل توجهی در صرفهجویی در منابع کشور نیز بازگشت سرمایه خواهد داشت.
نظر شما