۲۳ فروردین ۱۴۰۱، ۴:۰۵
کد خبرنگار: 2445
کد خبر: 84713222
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دیده‌بان حقوق بشر: دولت بایدن در نقض قوانین جنگ در یمن با ائتلاف شریک است

تهران – ایرنا- دیده‌بان حقوق بشر دوشنبه شب در گزارشی اعلام کرد که دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا درصورتی که به فروش سلاح به امارات و عربستان ادامه دهد، شریک ائتلاف در نقض آتش‌بس در یمن خواهد بود.

به گزارش ایرنا از شبکه راشا تودی، دیده‌بان حقوق بشر در این بیانیه تأکید کرده است: ایالات متحده از از سال ۲۰۱۵ عربستان و امارات را به میلیاردها دلار سلاح و تجهیزات لجستیکی مجهز کرده است که از آن جمله می توان به موضوع سوخت رسانی جنگنده‌های ائتلاف از سال ۲۰۱۸ اشاره کرد که در جریان آن ائتلاف دست به حملات هوایی می زد.

این سازمان اعلام کرد که استفاده ائتلاف از تسلیحات ساخت آمریکا در حداقل ۲۱ حمله که طبق قوانین جنگ غیرقانونی بوده، به اثبات رسیده است.

این بیانیه اعلام کرد که ایالات متحده با وجود افزایش خسارت در میان غیرنظامیان یمنی، همچنان به فروش سلاح به ائتلاف ادامه می دهد و آموزش و حمایت لجستیک را از این ائتلاف فراهم کرده است.

براساس این بیانیه، با وجود آن که دولت آمریکا اطلاع کامل دارد که سلاح ساخت این کشور در نقض حقوق بین الملل و حقوق بشر به کار گرفته می‌شود، اما این احتمال وجود دارد که ایالات متحده با ادامه فروش تسلیحات به ائتلاف تعهدات خود را نقض کرده باشد.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha