پایان دلواپسی برای حضور دانش آموزان در مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی

کرمانشاه - ایرنا - بازگشت به مدرسه در زیرسایه کرونا برای برخی از والدین و دانش‌آموزان نگرانی‌هایی را به دنبال دارد در حالی که واکسیناسیون دانش‌آموزان و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و حساسیت به رشد اجتماعی و تحصیلی با آموزش حضوری به این دلواپسی‌ها خاتمه می‌دهد.

براساس آخرین تصمیمات ستاد ملی کرونا و دستور رئیس جمهوری، برای جلوگیری از افت تحصیلی پنهان دانش آموزان، آموزش در مدارس از ۱۴ فروردین حضوری شد و به دنبال این تصمیم همه معلمان و دانش آموزان پس از ۲ سال خانه نشینی و آموزش مجازی در همان تاریخ در مدارس حاضر شدند.

 در چنین شرایطی مدارس استان ما شاهد همهمه و ازدحام دانش آموزانی شد که پس از گذشت ماه ها آموزش در خانه، برای یادگیری بهتر علم و دانش به این مکان پناه آورده اند و می خواهند در کنار تعاملات اجتماعی و باهم بودن، بهتر بیاموزند و بیشتر تفکر کنند.

با وجود اینکه بارها تاکید شده که رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید در مدارس جدی گرفته شود و دانش‌آموزانی که علائم ویروس کرونا دارند با تایید پزشک می توانند در منزل بمانند ولی هنوز نگرانی هایی برای این بازگشایی در برخی از والدین و آموزگاران به گوش می رسد، این افراد معتقدند در صورتی که به معنای واقعی دستورالعمل‌های بهداشتی در مدارس رعایت شود، حاضر خواهند بود فرزندانشان را به مدرسه بفرستند.

چگونه با وجود کرونا به مدرسه بازگردیم؟

نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی در دنیای کودکانه

یکی از والدین کرمانشاهی در این ارتباط به ایرنا گفت: بازگشایی مدارس، پس از گذشت ۱۵روز از تعطیلات نوروز که با سفرهای متعدد و هم نشینی های بسیار همراه بود، دل نگرانی هایی دارد، چراکه دانش آموزان مقاطع ابتدایی ممکن است از رعایت کامل پروتکل ها و زدن مداوم ماسک خسته شوند و این مقررات را در دنیای کودکانه خود نادیده بگیرند.

«نفیسه احمدی» با تاکید براینکه پروتکل های بهداشتی باید به صورت سختگیرانه در مدارس رعایت شود، ادامه داد: پیشنهاد می کنم مسوولان مدارس بر زدن ماسک توسط دانش آموز و معلم نظارت مستمر داشته باشند و نیمکت ها از یکدیگر فاصله استاندارد را داشته باشند.

احمدی با تاکید براینکه اکثر والدین به شرط رعایت همه موازین بهداشتی از بازگشایی مدارس استقبال می کنند، آموزش حضوری را موجب ارتقای آموخته ها دانست و ادامه داد: بارها شنیده ایم که در آموزش مجازی پدر و مادرها حضور فعالتری داشته اند و این امر موجب افت تحصیلی و عقب ماندگی در دانش آموزان شده است.

چگونه با وجود کرونا به مدرسه بازگردیم؟

واکسیناسیون دانش آموزان جدی گرفته شود

«منصوره رحیمی» یکی دیگر از مادران کرمانشاهی است که فرزندش در مقطع متوسطه دوم تحصیل می کند، او به ایرنا گفت: تزریق واکسن برای افراد بالای ۱۲ سال ضروری است و مدیران و آموزگاران مدارس باید این مقوله مهم را برای دانش آموز فرهنگ سازی کنند.

وی ادامه داد: چنین ترس هایی موجب می شود که من و افراد مشابه من، برای فرستادن فرزندانمان به مدرسه دچار تردید شوند و از سوی دیگر می بینم به دلیل نبود ارتباط پسرم با همسالانش در زمان تدریس مجازی، در رشد اجتماعی او خلل ایجاد شده است.

رحیمی اضافه کرد: در زمان تدریس مجازی گاه ارتباط والدین با فرزند دچار خلل می شد و پدران و مادران در قالب نقش ناظم با فرزند سختگیرانه رفتار می کردند و ارتباطات عاطفی را به حاشیه می کشاندند.

وی معتقد است، آموزش حضوری موجب دوست یابی، افزایش مهارت های اجتماعی، بالارفتن اعتماد به نفس، شهامت نه گفتن و قدرت حل مسئله در دانش آموز می شود.

افزایش مهارت های اجتماعی در آموزش حضوری

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه، استقبال خانواده ها از حضور دانش آموزان سرکلاس درس در سطح استان خیلی خوب بوده و به طور میانگین حدود ۸۰ درصد دانش آموزان مدارس سر کلاس های درس در روزهای نخست حضور یافتند.

«شکوفه عباسی» که یک آموزگار کرمانشاهی است، معتقد است تدریس مجازی موجب کاهش تمایل برخی از دانش آموزان به حضور در مدرسه شده است.

وی ادامه داد: یادگیری دانش آموزان در خانه که بخشی از آن با خواب و بی حوصلگی همراه است، آموزشی هدفمند نیست و به خصوص دانش آموزان مقاطع ابتدایی در چنین شرایطی بیشترین صدمه را می بینند.

خانه‌نشینی و به خطر افتادن سلامت روان دانش‌آموزان

در ادامه یک روانشناس سلامت به ایرنا، گفت: در زمان شیوع ویروس کرونا با انزوای دانش آموزان مواجه شدیم، بسیاری از آنان به سمت فضای مجازی کشیده شدند و از دوستان و همسالان فاصله گرفته اند که این شرایط موجب شد تا برخی از دانش آموزان دچار افسردگی شوند و در تنهایی خود غرق گردند و حتی از فضای مطالعه و درس دور شدند.

چگونه با وجود کرونا به مدرسه بازگردیم؟

دکتر «فاطمه خالوان» از بازگشایی مدارس به عنوان نقطه عطفی برای ارتباطات اجتماعی دانش آموزان یاد کرد و افزود: در این صورت هیجانات نوجوانان تخلیه و مبادله می شود، تعاملات گروهی رونق می یابد و موجب انعطاف و شادی بیشتر در دانش آموزان می شود.

خالوان اضافه کرد، خانه نشینی دانش آموزان موجب کاهش شادابی و مختل شدن خواب شبانه روزی بسیاری از آنان گردیده بود و سلامت روان و سلامت اجتماعی آنان را به مخاطره انداخته بود.

وی ادامه داد: پرسنل مدارس نیز باید یاری رسان باشند تا انرژی های نهفته تخلیه شود و به قضاوت کردن دانش آموزان نپردازند و به آنان اجازه گفت و گو دهند.

خالوان یادآور شد، اگر بخواهیم در خصوص سلامت روان گفت و گو کنیم باید راه های مقابله با استرس، اضطراب، افسردگی و افکار ناکارآمد را بلد باشیم و راه های کاهش ترس و نگرانی را به دانش آموزان آموزش دهیم و باید برای بهبود سلامت اقدام کنیم.

همدلی با خاطرات تلخ روزهای کرونایی

این روانشناس سلامت اضافه کرد: دانش آموزان باید یاد بگیرند که با یکجانشینی نمی توانند به اهداف موردنظر برسند و به زندگی خود معنا بدهند و باید با سختی و خوشی و کم و کاستی مقابله کنند.

وی تاکید کرد: افکار دانش آموزان باید شناخته شود و با خاطرات تلخ روزهای کرونایی همدلی گردد و آموزگاران مشوقی برای توانمندی ها باشند و برای سلامت روان دانش آموزان بکوشند.

خالوان تاکید کرد، با وجود خطرات ویروس، محیط مدرسه باید به گونه ای باشد که احساس تعلق خاطر به دانش آموز دهد و تکنیک های آرامبخش برای بهبود خاطر به آنان آموزش داده شود، گفت و گو از تجربیات در زمان کرونا راهی برای رهایی از تنش های درونی نوجوانان است تا برای سلامتی خود ارزش قائل شوند و در اکنون و زمان حال به سر برند.

چگونه با وجود کرونا به مدرسه بازگردیم؟

بیش از ۸۶ درصد معلمان کرمانشاهی ۲ دُز واکسن دریافت کردند

از سوی دیگر معاون فنی مرکز بهداشت استان کرمانشاه نیز به ایرنا گفت: حدود ۹۶.۵ درصد آموزگاران استان نوبت اول و ۸۶.۵ درصد نوبت دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

دکتر «سارا شاه آبادی» افزود: ۹۸.۷ درصد دانش آموزان ۱۲تا۱۸ساله نوبت اول و ۸۸ درصد آنان نوبت دوم را دریافت کرده اند.

وضعیت واکسیناسیون دانش‌آموزان ۵ تا ۱۲ساله مطلوب نیست

وی یادآور شد، وضعیت واکسیناسیون گروه ۵تا ۹ سال و ۹ تا ۱۲سال در استان مطلوب نیست چراکه تنها ۱۱درصد گروه اول و ۳۰درصد گروه سنی دوم واکسینه شده اند.

شاه‌آبادی اضافه کرد: در مدارس دستورالعمل های بهداشتی توسط دانش آموزان به خوبی رعایت نمی شود و دانش آموزان ابتدایی و راهنمایی و حتی دبیرستان هم درک چندانی از خطر ندارند و نمی دانند که ابتلا به این ویروس با چه مشکلاتی همراه است.

او اظهار کرد: باوجود استفاده از ماسک ولی بارها دیده شده فاصله فیزیکی استاندارد خواه و یا ناخواه به خوبی رعایت نمی شود چراکه مدارس با همه ظرفیت باز شده و از سوی دیگر فضای بسیاری از کلاس ها کوچک است و فاقد تهویه مناسب هستند.

این مسوول معتقد است، با این وجود تاکید بر آموزش حضوری پسندیده است چرا که آموزش غیرحضوری عواقب نامطلوبی از نظر سلامت جسمی و سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی بر دانش آموزان گذاشته و از سوی دیگر سلامت دانش آموزان نیز در اولویت قرار دارد چون که کرونا همه سنین را درگیر می کند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان کرمانشاه افزود: حال این سوال پیش می آید که در چنین شرایطی چکار باید کرد؛ طبق دستور ستاد ملی کرونا آموزش حضوری باید برگزار شود و تنها راهی که وجود دارد این است که حداقل ۹۸درصد دانش آموزان واکسینه نشده به ویژه در مقاطع ابتدایی واکسینه شوند.

چگونه با وجود کرونا به مدرسه بازگردیم؟

وی ادامه داد: در برخی از والدین ترس و ممانعتی وجود دارد چرا که گمان می کنند ممکن است عوارضی داشته باشد در حالی که هر ۲ واکسن سینوفارم و پاستو کووک از واکسن های توصیه شده برای کودکان و نوجوانان است که هیچ عارضه جدی به همراه ندارد و اگر والدین می‌خواهند فرزندان آنان پیشرفت تحصیلی داشته و به راحتی در مدارس حاضر شوند چاره ای ندارند جز اینکه برای واکسینه شدن ۲ نوبت فرزندان اقدام کنند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۱۴ شهرستان و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا، حدود ۳۵۲ هزار دانش آموز، نوآموز و بزرگسال و سوادآموز دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha