چهره‌های برگزیده انقلاب در هنرهای تجسمی تجلیل شدند/دعوت از مردم برای حفظ بافت‌های تاریخی

تهران-ایرنا-ویژه‌ برنامه شب معرفی هنرمندان منتخب تجسمی، عکس و معماری به عنوان چهره هنر انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۰ برگزار شد و چهره هنر انقلاب در رشته معماری از مردم خواست تا در حفظ بافت‌های تاریخی به عنوان فرهنگ معنوی کشور بکوشند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، پنجمین و آخرین شب از هشتمین دوره هفته هنر انقلاب اسلامی(۲۰ تا ۲۷ فروردین) با معرفی چهره‌های هنر انقلاب در سال ۱۴۰۰ در رشته‌های تجسمی، عکس و معماری شامگاه پنجشنبه(۲۵ فروردین) در محوطه باز حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در این آیین غلامحسین معماریان به دلیل حفظ و صیانت از بافت‌های تاریخی و سنتی ایران و فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی ارزشمند در زمینه معماری اصیل و فاخر ایرانی اسلامی به عنوان چهره هنر انقلاب در حوزه معماری در سال ۱۴۰۰ معرفی و تجلیل شد.

بهزاد پروین قدس به دلیل مجموعه‌داری و عکاسی دفاع مقدس و خلق آثار ماندگار و جریان‌ساز به عنوان چهره سال هنر انقلاب در رشته عکاسی معرفی و تجلیل شد.

حسین عصمتی مجسمه‌ساز به دلیل خلق آثار فاخری در ارتباط با سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با نگاهی بین رشته‌ای که منجر به خلق تندیس فاخری از سردار دلها شد و محمدرضا میری طراح گرافیک به عنوان چهره‌های هنر انقلاب در سال ۱۴۰۰ معرفی و تجلیل شدند. میری سال گذشته نسبت به وقایع روز و خلق پوستر با این مضمون واکنش سریع نشان داد.

عبدالحمید قدیریان به دلیل خلق تابلوی نقاشی دختران مکتب سیدالشهدا(ع) و واکنش سریع به شهادت دختران مدرسه سیدالشهدای افغانستان به عنوان چهره سال هنر انقلاب در رشته نقاشی و نادر قشقایی نیز به دلیل خلق یادمان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و چند یادمان فاخر دیگر و سابقه درخشان در ارتباط با خلق آثار انقلابی و مذهبی در رشته مجسمه‌سازی به عنوان چهره سال هنر انقلاب شناخته شدند.

چهره‌های برگزیده انقلاب در هنرهای تجسمی تجلیل شدند/دعوت از مردم برای حفظ بافت‌های تاریخی

مدیر مرکز معماری حوزه هنری در این آیین با اشاره به ویژگی‌های غلامحسین معماریان چهره‌ هنر انقلاب در حوزه معماری اظهارداشت: او از چهره‌های شاخص معماری و شهرسازی در دهه‌های گذشته است و اگر قرار باشد فعالیت معماریان در سال ۱۴۰۰ فقط مورد توجه باشد جفا در حقش است. 

علی فروزانفر گفت: معماریان در پویشی که در مخالفت با تخریب بافت تاریخی مسجد شاهچراغ در شیراز اتفاق افتاد، نقش داشت، او در دهه‌های گذشته مجدانه پیگیر مسائل بافت‌های قدیمی و هویت معماری ما بود.

غلامحسین معماریان نیز بیان کرد: ما هر چه داریم از بزرگان داریم. اگر من اینجا هستم ۳۵ سال گذشته استادانم تشخیص دادند می‌توانم در معماری فعالیت کنم.

وی افزود: ما با حضور دانشجویانمان زنده هستیم؛ کسانی که خود امروز دکتر و مهندس هستند. به ویژه در جریان تلاش برای حفظ بافت شیراز که استادان و همراهان زیادی در ۱۰ سال گذشته به ما کمک کردند.

معماریان اظهارداشت: بافت‌های تاریخی، فرهنگ معنوی مردمان را در تاریخ نشان می‌دهد و از مردم خواهش دارم نگذارند تخریب شوند.

چهره‌های برگزیده انقلاب در هنرهای تجسمی تجلیل شدند/دعوت از مردم برای حفظ بافت‌های تاریخی

عبدالحمید نقره‌کار معمار و نظریه‌پرداز حکمت و هنر اسلامی نیز درباره معماریان گفت: او در دوره‌ای که غرب‌زدگی رواج زیادی داشت در جایگاه خود با قوت و کیفیت بدون واهمه از رویکردهای رایج در فضای دانشگاهی نه تنها معماری سنتی را کشف کرد بلکه استادان زیادی را تربیت کرد و احساس مسئولیت به فرهنگ عظیم اسلامی داشت.

مدیر خانه عکاسان نیز در این آیین بیان کرد: در این روزها که اتفاقات تلخ و شیرین در کشور افتاده است عکاسان همواره چشمان تیزبینی برای انتقال ارزش‌ها، میراث‌ها و انتقاد از کژی‌ها و زشتی‌ها بوده‌اند. 

سیداحسان باقری افزود: در حوزه هنری نیز از روزهای ابتدای انقلاب تاکنون بهترین عکاسان فعالیت داشته‌اند. 

محمد خزایی هنرمند تجسمی نیز بیان کرد: هنر انقلاب جایگاه خاص خود را دارد اما در حوزه هنرهای تجسمی شانه به شانه جهان پیش می‌رود، با بررسی هنر انقلاب کوبا، روسیه و..، هنر انقلاب اسلامی ایران نیز در تجسمی مطرح است و زمان می‌برد که بیشتر از قبل خود را به دنیا معرفی کند.

محمدمهدی دادمان رئیس، مجدالدین معلمی معاون هنری، سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، مسعود نجابتی، علی قربانی، کیومرث قورچیان، صابر شیخ رضایی و محمدحسین حیدری از جمله مسئولان و هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha