سه ایستگاه پایش کیفیت هوا در استان همدان نصب می‌شود

همدان- ایرنا- معاون محیط انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: سه ایستگاه پایش کیفیت هوا در مرکز استان و شهر فامنین نصب و راه اندازی می‌شود.

سید عادل عربی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شهرستان همدان دارای یک ایستگاه پایش کیفیت هوا بوده که در دیدار با فرماندار خواستار کمک برای خرید یک دستگاه دیگر به منظور ارائه آمار و اطلاعات دقیق در زمان بروز آلودگی هوا و اتخاذ تصمیم مناسب در این زمان شدیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین طبق رایزنی های صورت گرفته با معاونت عمرانی استانداری مقرر شد از محل اعتبارات این مجموعه هزینه ای برای خرید و نصب دستگاه در شهر فامنین اختصاص یابد علاوه بر این از محل منابع داخلی محیط زیست این استان اعتباری برای خرید دستگاه پایش کیفیت هوا و نصب آن در شهر رزن در نظر گرفته شد.

معاون محیط انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان اظهار داشت: هم اینک شهرستان های همدان، ملایر، نهاوند، اسدآباد و کبودرآهنگ به ایستگاه پایش کیفیت هوا مدل خارجی مجهز بوده که اطلاعات آنها در سامانه ملی نیز ثبت و برای شهروندان قابل رویت و استفاده است.

عربی ادامه داد: شهرستان تویسرکان دارای ایستگاه پایش کیفیت هوا از مدل ایرانی بوده که تنها آمار ذرات را ثبت کرده اما به سامانه ملی پایش کیفیت هوا متصل نبوده و اطلاعات آن به صورت دستی ثبت و اطلاع رسانی می شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی نیز در مرکز استان دارای یک ایستگاه سنجش کیفیت هوا است افزود: یک ماهه نخست امسال شاخص کیفی هوای استان همدان چهار روز در وضعیت ناسالم برای همه گروه ها قرار گرفت. 

شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه آلاینده های جوی و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است.

تاکنون ۴۸ هکتار کانون گرد و غبار در استان همدان شناسایی شده که دشت های قهاوند، کبودرآهنگ، فامنین و آورزمان را شامل می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha