عبدالحمید قدیریان در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره تعریف و اعتلای هنر انقلاب اسلامی، اظهارداشت: زمانی که درباره هنر انقلاب صحبت میکنیم، در اصل راجع به یک مفهوم صحبت میکنیم، با توجه به اینکه تمام مفاهیم دارای ابعاد مختلفی در وسعت و ارتفاع هستند، ابتدا باید مشخص کرد که در مورد کدام ارتفاع این مفهوم صحبت میکنیم؟
وی گفت: اگر منظور ما از انقلاب، انقلابی از جنس سیاسی و اجتماعی است، تعریف هنر آن به گونهای است و اگر منظور از انقلاب، انقلابی است که به قول حضرت امام خمینی(ره) صاحب دارد و بر اساس اراده و برنامه الهی شکل گرفته است و یک امر ملکوتی است تعریف خاص دیگری دارد.
قدیریان با اشاره به به فعالیتهای چشمانداز چهل سال اخیر انقلاب، افزود: با نگاه سیاسی و اجتماعی به انقلاب، میبینیم در طول سالهای گذشته کارهای زیادی انجام گرفته است. با این نگاه شاهد تولیدات زیادی بودیم که اوج آن در طول جنگ تحمیلی شکل گرفته است.
چهره برتر سال هنر انقلاب ۱۴۰۰ بیان کرد: اگر با نگاه الهی به هنر انقلاب نگاه کنیم، نمونههای اندکی از هنرمندان را که همسو با اهداف و آرمانهای الهی انقلاب کار کردهاند را میتوان نام برد، از جمله نمونه بارز آن شهیدمرتضی آوینی است که در چهل سال گذشته گوهری تک و شاخص به نظر میآید. البته هنرمندان دیگر هم تلاش کردهاند که در راستای مفهوم هنر انقلاب از نگاه الهی کار کنند که تعدادشان بسیار اندک است.
وی افزود: اگر بخواهیم تببین یا چارچوبی از هنر انقلاب با نگاه اجتماعی و سیاسی ارائه دهیم، شاید بتوانیم تا حدودی به آن دست یابیم اما قطعاً در رابطه با نگاه الهی به انقلاب، هنوز به تجربیات درخوری دست نیافتیم تا بتوانیم از تحلیل آنها چارچوبی برای هنر انقلاب تعیین کنیم.
قدیریان درباره هنرمندان انقلابی گفت: این تفکیکی که من در تعریف انقلاب به آن تأکید میکنم از آن روست که در دورنمای انقلاب، فرض شکلگیری تمدن نوین ایرانی - اسلامی متصور است که برای نیل به آن هدف بزرگ باید ارتفاع معنایی انقلاب را بالا بریم تا پشتوانه قدرتمندی برای مسیر سخت پیش رو داشته باشیم.
این هنرمند نقاش پیشکسوت اظهارداشت: هنرمندان انقلاب به دلیل اینکه تبیینی از جنس هنر برای این انقلاب الهی ندارند، همراهیشان سخت است. اگر به کارها نگاه کنیم خواهیم دید که یا واکنشی و احساسی است و ساختار و دورنمایی در نگاه هنرمندان دیده نمیشود.
وی افزود: درباره موضوعهای سیاسی و اجتماعی کارهای خوب زیادی شده است از جمله مجموعه کاریکاتورهایی بسیار قدرتمند تولید شده و دشمن را به چالش کشیده که جای تقدیر دارد.
قدیریان بیان کرد: آیندهای که میتوان برای هنر انقلاب متصور شد بسیار نورانی است. معتقدم که اگر همتی در گام دوم انقلاب در بین متفکرانمان، به وجود آید و آنها بازنگری و بازتعریف در ابعاد مبانی فکری و به تبع آن هنر انقلاب انجام دهند، امکان آن میرود که به تعاریف و تولیداتی دست یابیم که نه تنها جامعه ایران را تغذیه فرهنگی مناسب کند بلکه جامعه جهانی هم بتواند از آن تاثیر گیرد؛ به شرطی که هنر انقلاب در مدار اصلی خودش قرار گیرد که هم اکنون فاصله زیادی دارد.
چهره برتر سال هنر انقلاب ۱۴۰۰ درباره چالش هنر انقلاب و تربیت هنرمند انقلابی اظهارداشت: چالش هنر انقلاب و به تعبیر دیگر خود انقلاب، نداشتن یک تبیین دقیق و همهگیر در رابطه با انقلاب است که برگرفته از آیات قرآن باشد.
وی گفت: در نگاه معرفتی وقتی میگوییم انقلاب ما یک انقلاب الهی است طبیعتاً باید مبتنی بر قرآن نگاه معرفتی به آن داشته باشیم. تبیین دقیق و اساسی انقلاب، قطعا در ظاهر آیات قرآن وجود دارد، اگر هنرمندان و آحاد جامعه با آن معرفت قرآنی آشنا شوند رفتار و کنشهای آنان نسبت به اتفاقات و وقایعی که در مسیر انقلاب رخ خواهد داد متفاوت خواهد بود.
قدیریان افزود: هنرمندی که در فضای معرفت قرآنی شکل میگیرد هنرمند خاصی خواهد بود، بزرگترین چالشی که در هنر انقلاب میتوان به آن اشاره کرد، متاسفانه کمکاری علما و متفکران است که تببین درستی از انقلاب ارائه ندادند تا منطبق بر حقیقت قرآنی باشد و همه هنرمندان بر اساس آن به خلق آثار هنری بپردازند.
این هنرمند نقاش پیشکسوت در مورد مردمی بودن انقلاب اظهارداشت: برای مردمی بودن هنر انقلاب خیلی معیارها و سوالات مختلفی وجود دارد، اولا مردمی بودن یعنی چه؟ منظور از هنر انقلاب یعنی کدام هنر انقلاب؟ و سوالات دیگری از این جنس.
وی گفت: اینکه معیار مردمی بودن هنر انقلاب این باشد که مردم پشتیبان تدارکاتی هنرمندان انقلاب باشند، سخن بیپایه و اساسی است. چرا که مردمی که انقلاب کردهاند و در همه صحنهها از انقلاب خود پشتیبانی کردهاند، همین مردم از دولت این نظام انتظار دارند تا از هنر به عنوان یک سلاح در مقابل دشمن استفاده و حمایت کنند.
قدیریان افزود: در شرایطی که دولتمردان ما در مقاطعی از انقلاب به دلیل اینکه آنها موافق راهبری رهبری و مسیر انقلاب نبوده و درصدد ایجاد اغتشاش در اهداف آن بودند، میبینیم که در آن دورهها آثاری انقلابی از بطن مردم خلق میشود که مقابل شعارهای دولتی است، گاهی هم آن تولیدات به حذف و یا محدود شده هنرمندان ختم شده است.
چهره برتر سال هنر انقلاب ۱۴۰۰ بیان کرد: دولتمردان تا وقتی که با مردم همراه هستند طبیعی است که دولت بودجه و امکانات را در اختیار دارد، وقتی میخواهد تولید اثر کند اگر همراه با مردم باشد انگار خود مردم آثار را تولید کردهاند.
وی درباره بازگشت به شعائر اولیه انقلاب اسلامی اظهارداشت: واقعیت این است که ما مجبور هستیم به شعارهای اصیل و عظیم اوایل انقلاب برگردیم. اوایل انقلاب آرمانهایی مطرح بود که از آن فاصله گرفتهایم به خاطر همین رهبری به طور مداوم دغدغه و نگرانی نسبت به فرهنگ دارند و علت اصلی آن دور شدن فرهنگ جامعه از آن شعارها و افول فرهنگی است.
قدیریان افزود: انقلاب اسلامی یک انقلاب الهی است که بر اساس برنامهای خدایی شروع شده و به سرانجام خواهد رسید و خداوند برنامهاش را اجرایی خواهد کرد و ما مجبوریم مطابق آن برنامه خود را هماهنگ کنیم.
به گزارش ایرنا، به پیشنهاد حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی روز شهادت سیدمرتضی آوینی در روز بیستم فروردین ۱۳۷۲ روز هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شد.
آیین اختتامیه هشتمین دوره هفته هنر انقلاب اسلامی شامگاه جمعه(۲۶ فروردین) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محمدمهدی دادمان رئیس، مجدالدین معلمی معاون هنری، سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و جمعی از مسئولان و هنرمندان در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.
عبدالحمید قدیریان شامگاه ۲۵ فروردین در ویژه برنامه شب معرفی هنرمندان منتخب تجسمی، عکس و معماری به دلیل خلق تابلوی نقاشی دختران مکتب سیدالشهدا(ع) و واکنش سریع به شهادت دختران مدرسه سیدالشهدای افغانستان به عنوان یکی از چهرههای هنر انقلاب معرفی شده بود که در شب ششم و آیین اختتامیه هشتمین دوره هفته هنر انقلاب اسلامی به عنوان چهره برتر سال هنر انقلاب ۱۴۰۰ معرفی و تجلیل شد.
قدیریان متولد ۱۳۳۹ در تهران است. او به دلیل علاقهاش به نقاشی در سال ۱۳۵۷ وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد. قدیریان از سال ۱۳۶۰ به عنوان نقاش فعالیت حرفهای خود را آغاز کرد و پس از آن در سال ۱۳۶۵ فعالیت سینمایی خود را در کسوت گریمور با فیلم گذرگاه آغاز کرد.
وی سال ۱۳۶۶ با فیلم هراس در عرصه طراحی صحنه و لباس نیز مشغول به کار شد. قدیریان در طول فعالیت هنری خود جوایز متعددی را از جشنوارههای مختلف دریافت کرد که از جمله آنها میتوان به سیمرغ بلورین و دیپلم افتخار طراحی دکور و لباس فیلم مریم مقدس(س) در نوزدهمین جشنواره فیلم فجر، تندیس حافظ جشن سینمایی دنیای تصویر برای طراحی دکور و لباس فیلم ارتفاع پست، تندیس و دیپلم افتخار برای طراحی لباس فیلم مریم مقدس(س) در چهارمین جشنواره سیما اشاره کرد. قدیریان دارای مدرک درجه یک هنری از وزارت ارشاد اسلامی است.
آثار ارزشمند قدیریان همچون مجموعه نقاشیهایش با عنوان آسمان حسین و تابلو نقاشی شب قدر مورد استقبال مردم، هنرمندان و منتقدان قرار داشته است.
نظر شما