۳۰ فروردین ۱۴۰۱، ۳:۱۶
کد خبر: 84722336
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

مقام اوکراینی: تهاجم روسیه به ۳۰درصد زیرساخت‌ها آسیب زده است

تهران-ایرنا- الکساندر کوبراکوف، وزیر زیرساخت اوکراین اعلام کرد، تهاجم روسیه به ۳۰ درصد از زیرساخت‌های اوکراین آسیب وارد کرده است.

به گزارش ایرنا از "رویترز" در حالی که مقامات اوکراینی تاکنون تاثیر مالی جنگ در این کشور را بیان نکرده‌اند، تخمین زده می‌شود که خسارت‌ها به بخش‌های مختلف اوکراین از جمله جاده‌ها، خانه‌ها و ساختمان‌ها، حدود ۵۰۰ میلیارد دلار است. 

مقامات همچنین تخمین می‌زنند که از آغاز این جنگ،  ۳۰۰ پل در جاده‌های اوکراین ویران یا آسیب دیده‌اند. 

الکساندر کوبراکوف، وزیر زیرساخت اوکراین دوشنبه شب در مصاحبه با رویترز گفت: عملاً همه اجزای زیرساخت‌های حمل‌ونقل ما آسیب دیده‌اند. 

کوبراکوف افزود که تهاجم روسیه به ۲۰ تا ۳۰ درصد زیرساخت‌ها با درجات مختلف آسیب رسانده و یا آن‌ها را تخریب کرده است. 

وزیر زیرساخت‌های اوکراین ادامه داد که انتظار دارد کشورهای غربی از بازسازی اوکراین حمایت کنند. وی افزود که می‌توان از طیف وسیعی از منابع برای بازسازی این کشور بودجه لازم را تامین کرد. 

اتحادیه اروپا به دنبال ایجاد یک صندوق بین‌المللی برای بازسازی اوکراین بوده است، در حالی که برخی از سیاستمداران اتحادیه اروپا خواستار استفاده از دارایی‌های مسدود شده روسیه از جمله ۳۰۰ میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی روسیه برای بازسازی اوکراین شده‌اند. 

به گزارش ایرنا، دولت اوکراین پیش از این خسارت ناشی از جنگ با روسیه را ۵۶۴. ۹ میلیارد دلار معادل ۵۱۵. ۸ میلیارد یورو به نرخ فعلی محاسبه کرده است که به آن اثرات غیرمستقیم نیز اضافه می‌شود. 

لولیا سویریدنکو معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد اوکراین روز دوشنبه در فیس‌بوک اعلام کرد: دولت اوکراین تاثیر مستقیم تخریب از آغاز تهاجم روسیه در ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) را ۵۶۴. ۹ میلیارد دلار معادل ۵۱۵. ۸ میلیارد یورو برآورد کرده است. 

به گفته وی بیشترین خسارت‌ها مربوط به بخش زیرساختی است و در این حوزه نزدیک به هشت هزار کیلومتر از جاده‌ها آسیب دیده یا تخریب شده‌اند و ده‌ها ایستگاه و فرودگاه به ارزش ۱۰۸. ۵ میلیارد دلار خسارت دیدند. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha