به گزارش ایرنا، فعالیت مدارس و مراکز آموزشی که به علت شیوع بیماری کووید ۱۹ از اوایل اسفندماه سال ۹۸ به صورت مجازی انجام می شد؛ اکنون با انجام واکسیناسیون در سراسر کشور و موافقت ستاد ملی کرونا به حالت تمام حضوری بازگشته است.
با شیوع ویروس منحوس کرونا در سطح جهان، بسیاری از فعالیت های اجتماعی و آموزش ها در کشورمان برای حفظ سلامتی بیشتر شهروندان توسط ستاد ملی کرونا لغو شد اما با کنترل این ویروس اکنون دانش آموزان تهران با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی با حضور خود پس از ماه ها به آغوش درس و مدرسه بازگشتند.
اما نبود حضور فیزیکی در مراکز آموزشی وتعطیلی مدارس باعث شد دانشآموزان و خانوادهها در شرایط پرفشاری بسر ببرند، چرا که دانش آموزان در این سن نیازمند فعالیتهای جمعی و حضوری در مدرسه هستند.
ازین رو آموزش تخصصی مشاورین، مربیان و معلمان برای مدیریت رفتاری دانشآموزان لازم است چرا که رشد اجتماعی، شناختی، هیجانی و رفتاری تحت تأثیر این شرایط احتمال دارد متوقف یا با اختلال روبرو شده باشد.
از طرفی اطلاعات مشاوران تحصیلی به شناخت بهتر استعدادها و ویژگیها و همچنین شناسایی نقطه ضعف های دانش آموزان پس از مدت ها دوری از فضای مدرسه کمک میکند.
به گفته کارشناسان، مشاوره تحصیلی در تمام مقاطع نقش مهمی در جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان دارد، چرا که مشاوران با شناسایی توانایی ها، هوش، استعداد دانش آموزان؛ آنها را راهنمایی میکند تا رشته تحصیلی مناسب را انتخاب کنند و با انگیزه و علاقه مسیر شکوفایی را طی کنند.
بر این اساس با توجه به اهمیت هدایتگری، سرپرست اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران از ابلاغ سند نظام جامع راهنمائی و مشاوره در آموزش و پرورش به مناطق و شهرستان های استان تهران خبر داد و گفت:در سند نظام جامع مشاوره، علاوه بر مشاوران متخصص مدارس و مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی، معلمان و کارکنان مدارس نیز به عنوان عاملان و کنشگران عمومی جریان راهنمایی و مشاوره، باید در انجام فرآیندهایی از جمله آموزش مهارت های زندگی، توانمندسازی روانی - اجتماعی، شناسایی استعدادها، توانایی ها و مشکلات و ارجاع به موقع موارد خاص ایفای نقش کنند.
مسعود بهرامی، با اشاره به تغییرات ساختاری در حوزه مراکز مشاوره مندرج در سند، از کاهش شاخص تخصیص مشاور به مراکز مشاوره از ۳۵۰ نفر به ۲۰۰ نفر و در مدارس به ازای هر ۱۲ نفر دانش آموز، یک ساعت فعالیت مشاوره ای به عنوان یک دستاورد مهم در تدوین این سند یاد کرد.
وی، ایجاد ساز و کارهای لازم برای یکپارچه سازی و انسجام بخشی به تشکیلات مرتبط با امور راهنمایی و مشاوره، سیاست گذاری و برنامه ریزی به منظور حفظ و ارتقای سلامت دانش آموزان و ارائه خدمات مشاوره ای و حتی مددجویی در حوزه مدارس استثنایی، ارائه خدمات جامع و تخصصی در مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی در تمامی شهرستان ها و مناطق آموزش و پرورش کشور با تشکیلات منظم و دارای هیئت علمی و بودجه سالانه و استفاده از ظرفیت معلمان، مربیان و کارکنان مدرسه به عنوان کنشگران عمومی جریان راهنمایی و مشاوره را از اهداف مهم این سند برشمرد.
بهرامی با اشاره به نقش بسیار مهم و حساس مشاوران در مدارس به ویژه در زمان کنونی اظهار امیدواری کرد و گفت: با ابلاغ و اجرای سند نظام جامع راهنمائی و مشاوره در آموزش و پرورش زمینه ارائه خدمات مطلوب و فراگیر در حوزه های مختلف روانشناختی، تحصیلی و مداخلات به هنگام، در مدارس فراهم گردد و شاهد کاهش آسیب های اجتماعی در سطح مناطق و ارتقاء شاخص های سلامت روانی- اجتماعی در سطح استان باشیم.
مشاوره، کمک میکند تا شخصیت افراد کشف شود
چندی پیش، مدیر اداره آموزش و پرورش ناحیه یک شهرری نیز در جلسه ای با حضور تعدادی از مشاورین گفت: دانشآموزان در دوران تحصیل، نیاز به مشاوره دارند چرا که مشاور میتواند بهترین راه و روش را در پیشامدهای احتمالی به دانشآموزان نشان دهد.
به گفته محسن نوروزیان، مشاورین افرادی هستند که در زمینه هدایتگری در تلاطم اند تا به دانشآموزان مختلف که نیاز به مشاوره دارند کمک کنند و خود را ملزم میدانند که از توان، علم، دانش، بینش و تجربهای که طی سالها کار و تلاش بدست آوردهاند، در بهترین جهت و با مناسبترین هدف استفاده کنند.
وی ادامه داد: برای حل مشکلات دانشآموزان در پایههای متفاوت، بخصوص مقطع متوسطه دوره اول، نیاز به حضور مشاور در مدرسه است چرا که دانشآموزان در دوران تحصیل خود به هدایتگر یا مشاور احتیاج دارند؛ وظیفه یک مشاور در اصل بدین گونه است که دانشآموزان را در امر خطیر تعلیم و تربیت یاری کنند؛ در حقیقت مشاوره به معنای همکاری کردن در انجام کاری است و انجام مشاوره، کمک میکند تا شخصیت افراد کشف شود.
مدیر اداره آموزش و پرورش ناحیه یک ری اظهار داشت: مشاورین میتوانند از بروز مشکلات احتمالی پیشگیری کنند و یا حتی از طریق خدمات درمانی، دست به اقدامات کاری موثری در این زمینه بزنند.
نوروزیان گفت که اقدامات مشاورهای و ارائه خدمات بهتر و موثرتر به دانشآموزان نیازمند توجه بیشتر از جانب متولیان و برنامهریزان است.
وی یادآور شد:در حوضه مشاوره و به خصوص دستگاه آموزش و پرورش، میبایست با قدرت هرچه بیشتر به تمامی افراد اعم از والدین و دانشآموزان قابلیت موضوع رسانده شود که در صورت بروز مشکل و یا حتی پیش از نیاز به مشاوره، به راحتی درستترین حالت که روی آوردن به خدمات مشاورهای است را برگزینند و قبل از ایجاد هر گونه بحران، شرایط را بهبود بخشند.
نقش مشاوره دردوره های مختلف تحصیلی
مادر یکی از دانش آموزان کلاس هشتم به خبرنگار ایرنا گفت: سال دیگر پسرم باید انتخاب رشته کند ومن و پدرش به عنوان اولیا برای کمک به انتخاب درست که در جهت شکوفایی استعداد ها و علایق پسرمان باشد ناتوانیم.
زهرا طاهرنژاد که خود را کارمند معرفی کرد افزود: ما هردو درگیر کار ها و مشغله های کاری خارج از منزل هستیم و فرصت رسیدگی به درس و مسائل تربیتی فرزندمان را به قدر کافی نداریم و در این شرایط مشاوره تحصیلی کمک میکند تا نسبت به هوش و استعدادهای فرزندمان آگاهی پیدا کنیم و پسرمان نیز با شناخت بهتر رشته ای که بیشترین بازدهی را در آن دارد انتخاب کند.
پدر یکی از دانش آموزان کلاس دوم ابتدایی نیز که در جلسه اولیا و مربیان شرکت کرده است به ایرنا گفت: دخترم در این دوسال تحصیلی اش مدام در خانه و کنار مادرش بوده و بصورت مجازی درس ها را یاد گرفته و اکنون که مدارس بطور کامل حضوری شده هرروز با ناراحتی و اجبار به مدرسه می آید.
وی که خواست نامش ذکر نشود ادامه داد: دختر کوچکمان هنوز به حضور در فضای مدرسه و کلاس عادت ندارد و نتوانسته با معلم و دوستانش ارتباط دوستانه بگیرد و همین مورد نیز باعث ایجاد اختلال در یادگیری اش شده است.
این شهروند به نقش موثر مشاوران و معلمان در این شرایط اشاره کرد و افزود: امیدوارم با کمک و راه حل مشاورین دخترم با علاقه و حس خوب هرروز راهی مدرسه شود.
در ۲ سال گذشته ۱۵.۵ میلیون دانشآموز در کشور با مشکلات فراوانی با آموزش مجازی دست و پنجه نرم کردهاند و با موارد مختلفی از جمله کاهش کیفیت آموزش از راه دور و افت تحصیلی در مقاطع گوناگون تحصیلی روبهرو بودند.
نظر شما