کرونا، جنگ و بحران گرسنگی که تمامی ندارد

تهران- ایرنا- آمارهای برنامه جهانی غذا نشان می دهد در پی همه گیری ویروس کرونا و جنگ در اوکراین، هر شب دستکم ۹ درصد جمعیت جهان گرسنه سر بر بالین می گذارند و این در حالی است که کارشناسان می گویند باید منتظر شرایط وخیم تر بود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری اکسیوس، هر شب ۹ درصد از مردم جهان یعنی جمعیتی نزدیک به ۷۰۰ میلیون نفر گرسنه سر بر بالین می گذارند و از میان ۷۰۰ میلیون نفر جمعیت گرسنه جهان، ۶۰ درصد آنها در مناطق درگیر جنگ زندگی می کنند.

اکسیوس در گزارش خود آورده است: مشکل گرسنگی که در واقع در دنیای مدرن در حال گسترش است، در پی همه گیری کووید-۱۹ تشدید شده و این در حالی است که کارشناسان معتقد هستند باید منتظر وضعیتی بدتر از این باشیم.  

بر اساس گزارش موسسه غیردولتی "فیدینگ امریکا" (Feeding America)، گرسنگی در آمریکا پیش از آغاز همه گیری ویروس کرونا کمتر از حال حاضر بود اما در شرایط کنونی وضعیت پیچیده شده است.  

«جانت یلن» وزیر خزانه داری آمریکا امروز هشدار داد که افزایش قیمت مواد غذایی می تواند ۱۰ میلیون نفر دیگر را در سطح جهان به سمت فقر بکشاند.

در پی همه گیری ویروس کرونا و جنگ در اوکراین که به عنوان "سبد نان اروپا" شناخته می شود و تحریم های گسترده علیه روسیه به عنوان یکی از صادرکنندگان عمده مواد غذایی قیمت ها در این بخش در حال افزایش است.

مدیران فروشگاه های مواد غذایی در آمریکا می گویند تورم و هرج و مرج در زنجیره تامین مواد غذایی، قیمت خواربارفروشی ها را افزایش داده و این شرایط به این زودی ها فروکش نمی کند.

از سوی دیگر گزارش ها حاکی از آن است که ضایعات مواد غذایی نیز رو به افزایش است. هر ساله یک سوم مواد غذایی تولید شده به سوی سطل های زباله سرازیر می شود، رقمی که برابر با ۱.۶ میلیارد تن است.

براساس پژوهش های انجام گرفته توسط دانشگاه ییل، با ادامه صنعتی شدن جهان، پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰، این رقم به ۲.۱ میلیارد تن برسد.  

کارشناسان بر این باور هستند که تداوم جنگ در اوکراین و بحران پناهجویی و همچنین قرنطینه گسترده در چین سبب شده تا شمار افراد گرسنه بیشتر شود و عرضه مواد غذایی بیش از پیش کاهش یابد.

«دیوید بیزلی» مدیر برنامه جهانی غذا نیز در پی جنگ اوکراین و ضمن بازدید از مرزهای لهستان و اوکراین گفت: این جنگ بحران جهانی غذا را به سطوح بی‌سابقه‌ای خواهد رساند.

ناظران با بیان اینکه گرسنگی می تواند امنیت و ثبات کشورها را تحت الشعاع قرار دهد، بر این باور هستند کمبود مواد غذایی می تواند اعتراضات و بی ثباتی هایی را در کشورهایی که پیش از این هم بی ثبات بوده و مشکلات مالی داشته اند، در پی داشته باشد.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحده از برنامه های جدید این سازمان برای کمک به کشورهای آسیب دیده در بحبوحه بحران اقتصادی و غذایی خبر داده و براین باور است چنانچه تلاش های سازمان های بین المللی نتیجه بخش نباشد، در ماه ها و سال های آتی در همه جا شاهد گرسنگی خواهیم بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha